Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناراحتی و عصبانیت دولتی‌ها از سریال پرمخاطب «گاندو» همچنان ادامه دارد و خبرها حاکی از آن است که دولت تدبیر در اقدامی تعجب‌برانگیز، بودجه سه‌ماهه دوم صداوسیما را قفل کرده است!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سریال خوش‌ساخت «گاندو» یک مجموعه تلویزیونی با بن‌مایه قوی امنیتی سیاسی است که مخاطبان زیادی را پای تماشای رسانه ملی کشانده و فیلمنامه آن براساس مستندات و وقایع تاریخی و با موضوع پرونده جیسون رضائیان، جاسوس ایرانی ـ آمریکایی نوشته شده و علاوه‌بر آن به موضوع آقازاده‌ها نیز پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پخش این مجموعه تلویزیونی از شبکه سوم سیما که از ۱۵ خرداد ۹۸ آغاز شد، علیرغم استقبال گسترده از سوی مخاطبان، واکنش‌های تندی را از جانب دولت، مدعیان اصلاحات و حامیان آنها به همراه داشت تاجایی‌که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه به پخش این سریال واکنش نشان داده و در جلسه هیئت دولت نیز، تیغ نقد خود را بر گردن آن نهادند؛ واکنش‌هایی که البته هنوز هم ادامه دارد.

عصبانیت و ناراحتی دولتی‌ها از سریال گاندو

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور که بیش از دیگر مقامات دولتی به سریال گاندو انتقاد کرد در توییتر خود نوشت: «دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد و صداوسیما هم پول ندارد سریال بسازد ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صداوسیما را الزام به پخش کند. شما با گاندو، گنده نمی‌شوید.»


همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی هفته گذشته در واکنش به قسمت‌های مربوط به هیئت دولت و وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبر با بیان اینکه «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند»! گفت: «با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در سریال گاندو برخورد بدی شده است و همچنین این اتفاق درباره وزارت اطلاعات کشور نیز افتاده است.»


رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از تذکر هیئت دولت به علی عسکری رئیس صداوسیما در جلسه امروز خبر داد و گفت: در سریال گاندو مطالب دروغ و تهمت بسیار زیاد است و دولت، مسئولین و بخش‌های مختلف این حق را دارند که شکایت کرده و روشنگری کنند.


وی عنوان کرده بود: «در این ۳۰ شب پخش سریال تلاش‌کردند یک عده مسئول انقلابی و ارزشی درست کنند و یک عده نفوذی و نفوذپذیر و نفوذپرور یا غربگرای وابسته به خارج به‌وجود آوردند».


گفتنی است این واکنش‌ها از سوی دیگر مقامات دولتی و بسیاری از مدعیان اصلاحات ادامه یافت تا جایی‌که یک روزنامه زنجیره‌ای در یک روز- از تیتر و صفحه ۱ تا آخرین صفحه‌اش- در ۸ مطلب به انتقاد صداوسیما پرداخت که اخبار و گزارش‌های مربوط به آنها در شماره‌های پیشین کیهان منتشر شده است.


تحریم مالی صداوسیما به‌خاطر گاندو


حالا بعد از گذشت چند روز از جیغ‌هایی که «گاندو» درآورد، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود از صفر شدن کل بودجه سازمان صداوسیما در سه‌ماهه دوم سال از سوی دولت خبر داده و نوشته است: «امروز مطلع شدم دولت به‌دلیل پخش سریال گاندو کل بودجه سه‌ماهه دوم صداوسیما را صفر کرده است. ضمن پیگیری جدی این مسائل در شورای نظارت، آیا رئیس‌جمهور هنوز هم می‌تواند بگوید «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدین؟»


قاضی‌زاده همچنین در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرده: «نباید رسانه ملی را به‌خاطر انتقادات و طرح مسائل تحت‌فشار قرار داد و با اقداماتی نظیر قطع بودجه و امثال این موارد جلوی انتقاد را گرفت.»


علاوه‌بر این، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در جلسه هیئت دولت، اعتراض شدیدی توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سریال گاندو می‌شود که پس‌ازآن رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که باید محدودیت‌های جدیدی در بودجه صداوسیما اعمال شود تا زمانی که دولت بتواند نظارت خود را بر این سازمان بیشتر نماید.


انتقاد و اعتراض شدید محمدجواد ظریف به سریال گاندو در حالی است که او قبلاً در پاسخ سؤالی درباره این مجموعه تلویزیونی گفته بود که این سریال را ندیده است و اساساً تلویزیون نگاه نمی‌کند.


همچنین تسنیم نیز در گزارشی نوشت: «متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت به‌واسطه پخش سریال گاندو به دنبال اعمال فشار بر سازمان صداوسیماست و در این دولت به رئیس صداوسیما اعلام شده سریال‌ها باید ممیزی شوند و متن مجموعه‌های تلویزیونی بایستی پیش از هر اتفاق نمایشی در شورای نظارت صداوسیما و توسط نماینده دولت مورد تأیید قرار بگیرد، سپس بودجه آن پرداخت می‌شود و همچنین خبری هم اعلام شده که بودجه سه‌ماهه صداوسیما نیز قرار است پرداخت نشود.»


علاوه‌بر این موارد براساس نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده، محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت خطاب به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تاریخ ۱۹/۴/۹۸ نوشته است: «بنا به دستور رئیس‌جمهور در جلسه هیئت‌وزیران به تاریخ ۱۹/۴/۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را پس از تأیید دو نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت سازمان یاد شده تخصیص دهد.»


فشار بودجه‌ای بر صداوسیما بچه‌گانه است


حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به این گروکشی سیاسی و فشار بودجه‌ای دولت علیه صداوسیما گفت: فشار بودجه‌ای بر صداوسیما بچه‌گانه است و مجلس این اجازه را به دولت نمی‌دهد.


وی با بیان اینکه تکلیف صداوسیما را قانون مشخص کرده است و در سطح تصمیمات کلان کسی نمی‌تواند بر صداوسیما فشار وارد کند، گفت: این‌که دولتی‌ها بگویند «باید پیش از ساخت برنامه‌ها یا سریال‌ها فیلمنامه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به تائید ما برسد» غیرقانونی است.


جواد افشار: ما را تحریم کنید  صداوسیما نقشی ندارد


بر اساس گزارشی که تسنیم منتشر کرد مراسم تقدیر از عوامل سریال تلویزیونی «گاندو» روز سه‌شنبه این هفته در این خبرگزاری برگزار شد و جواد افشار کارگردان گاندو طی سخنانی در این مراسم درباره تحریم مالی صداوسیما گفت: اگر قرار است کسی تحریم شود ما هستیم نه افرادی که هیچ نقشی نداشتند. ما راضی به این نیستیم که خانواده بزرگ تلویزیون محدود شوند و این هم یکی از ترفندهای نفوذ است که می‌خواهند ما را مقابل دیگران قرار دهند. گرچه بارها صداوسیما تحریم شده و فکر نمی‌کنم این تحریم مؤثر باشد. حاضرم تا آخر عمرم تحریم شوم و در خانه بمانم اما دوستانم در صداوسیما تحریم نشوند.


گروگان‌گیری بودجه‌ای از سوی مدعیان آزادی‌خواهی!


فارغ از موج انتقادات مقامات دولتی و مدعیان آزادی به سریال گاندو، سؤال اساسی این است که چرا فرجامِ دولتِ تلگرام و برجام که در آغاز می‌گفت «از بستن دهان منتقدان و رقیبان به خدا پناه می‌برم» «نقد موجب تقویت دولت است» و «باید تحمل‌ها را بالا ببریم» این‌گونه شده که به «سوءاستفاده از ابزارهای مالی و گروگان‌گیری بودجه‌ای!» روی آورده است؟


۲۲ خرداد ۹۳ بود که رئیس‌جمهور طی سخنانی در مراسم جشن انتظار و امید گفت: «دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم.»


یا آنکه در مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که روحانی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: «همه یادمان باشد، باید به فکر انتقاد باشیم. هیچ‌کس به فکر انتقام نباشد. همه ما باید نقد را بپذیریم یادمان باشد همه ما ممکن است ‌اشتباه کنیم.»

حال‌آنکه انتقاد و انتقام شده دو لبه قیچی دولت در برابر یک سریال تلویزیونی محبوب!


هرچند برخورد پلیسی و امنیتی با منتقدان از سوی دولت روحانی مسبوق به سابقه بوده و در ادبیات شخص رئیس‌جمهور در مواجهه با منتقدان ظهور و بروز داشته است اما گروکشی بودجه‌ای و تحریم مالی- آنهم تحریم یک سازمان عریض و طویل با تشکیلات گسترده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ۳ ماه- واقعاًً نوبر است! باید از دولتی‌ها و مدعیان آزادی پرسید که با کدام استدلال و منطق و براساس کدام اقدام مسبوق به سابق، دولت به خود اجازه داده که بر روی یک سریال تلویزیونی محبوب تیغ کشیده و از برخورد سیاسی و تحریم مالی صداوسیما سخن بگوید؟

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال گاندو قطع بودجه صدا و سیما دولت تلویزیون جاسوسی اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروین در شبکه۳: صدای هایده را دوست دارم

علی پروین در برنامه نوروزی شبکه سه پاسخ سوالات غیرفوتبالی مجریان صداوسیما را هم داد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ پروین که معمولا در برنامه های زنده تلویزیون شرکت نمی‌کند همراه حسن روشن اسطوره تاج یا همان استقلال، در صداوسیما حضور پیدا کرد.

اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!

در این لحظه لیوان نزدیک به یکی از دو مجری برنامه شکست که باعث خنده و تعجب محمدحسین میثاقی شد!

میثاقی گفت: خانم هایده را خدا رحمت کند، دیگر در قید حیات نیستند. ولی منظور ما خواننده های جوان داخلی بود که پروین گفت: این جدیدترها هم خوب می‌خوانند اما من اسم شان را بلد نیستم و نمی شناسم!

پروین همچنین گفت که سریال های صداوسیما را زیاد می‌بیند اما چندسالی است که سریال خوبی ساخته و پخش نشده است: سریال کره ای مثل جومونگ و سریال های ترکیه ای تماشا نمی‌کنم و فقط برنامه های خودمان را می بینم که کم شده است.

 

دیگر خبرها

  • پروین در شبکه۳: صدای هایده را دوست دارم
  • سکانس جنجالی در سریال امنیتی صداوسیما
  • جبلی: احتمال جابجایی‌های دیگر در صداوسیما هست
  • رئیس صدا و سیما : بنا به ضرورت جابجایی های دیگری در صداوسیما انجام خواهد شد
  • مجلس بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ را به دولت ارسال کرد
  • قالیباف بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ را به دولت ارسال کرد
  • ابلاغ بخش اول لایحه بودجه به دولت
  • مجلس بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ به دولت ارسال کرد
  • پاشیدن فاضلاب برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در تل آویو
  • جنجال بزرگ سریال «هفت سر اژدها»