Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@02:08:17 GMT

عقبگرد دلار مقابل ریال

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۵۶۷۴

عقبگرد دلار مقابل ریال

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در هفته‌های اخیر درحالی که بسیاری از فعالان بازار ارز و طلا انتظار نداشتند و درمیان تمام اخباری که از دنیای سیاست روی بازارهای مختلف سایه انداخته است، روند نزولی قیمت‌ها دراین دو بازار مهم ادامه یافته است. همواره انتشار هر خبری بخصوص درخصوص ارتباط ایران با سایر کشورها و موضوعات مربوط به تحریم، بسرعت خود را درتابلوی قیمتی صرافان نشان می‌داد، اما در ماه‌های اخیر، زمانی که انتظار می‌رفت قیمت‌ها باید افزایش یابد، افت قیمت همه را غافلگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون و پس از تداوم این روند در طول چند ماه اخیر بازار انتظار قیمت‌های پایین‌تر را دارد تا جایی که دلار پس از شش ماه به کانال 10 هزار تومان بازگردد و سکه تمام نیز به کانال 3.5میلیون تومان پابگذارد. پیش از این آخرین بار دلار امریکا 20 دی ماه سال گذشته را تجربه کرد و بعد از آن با رشد نوسانی و تدریجی قیمت‌ها این ارز پرطرفدار به کانال 15 هزار تومانی هم سرک کشید. هرچند این نرخ نسبت به رکورد قیمت 19 هزار تومان بهار سال گذشته چندان بالا نبود، اما انتظار برای رسیدن دوباره شاخص قیمتی به این کانال بازار را نگران کرده بود.

اما تغییر سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز، روند این بازار را تغییر داد. به طوری که دیروز دلار در کف کانال 11 هزار تومان روی قیمت 11 هزار و 198 تومان ایستاده بود که نسبت به روز کاری قبل 691 تومان افت نشان می‌داد.

یورو نیز به‌عنوان ارزی که این روزها از نظر حجم مبادلات جای دلار را گرفته است، 759 تومان افت کرد و به 13 هزار و 91 تومان رسید. پوند انگلیس با افت کمتری 349 تومان کاهش یافت و نرخ 14 هزار و 388 تومان را تجربه کرد. همچنین درهم امارات 3 هزار و 159 تومان قیمت خورد که 71 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. لیرترکیه هم در بازار با 44 تومان تنزل به 2 هزار و 35 تومان رسید.

بدین ترتیب قیمت‌ها در بازار از نرخ نیمایی هم کمتر شد.

براساس میانگین قیمتی روز سه‌شنبه در سامانه نیما، نرخ فروش اسکناس دلار نیمایی 11 هزار و 927 و فروش آن 12 هزار و 13 تومان بود که بالاتر از قیمت‌های بازار آزاد و صرافی‌ها بود. به طوری که این دو نرخ فاصله بیش از 500 تومانی پیدا کرده است. این اتفاق باعث شده است تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در سامانه نیما افزایش یابد چرا که نرخ آن بالاتر از بازار آزاد است.

برهمین اساس فعالان بازار انتظار دارند با این اتفاق سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز به‌صورت عملیاتی اجرایی شود، اتفاقی که دولت‌های مختلف بارها برای آن خیز برداشتند ولی هیچ‌گاه تداوم نداشت و تنها در مدت کوتاهی ارز تک نرخی در اقتصاد ایران تجربه شد.

بدین ترتیب قیمت روز گذشته دلار نسبت به سقف قیمتی سال‌جاری که در 19 اردیبهشت ماه امسال با نرخ 15 هزار و 350 تومان رقم خورد، شاهد افت 4 هزار و 152 تومانی یا 27 درصدی نرخ ارز هستیم.

همچنین اول تیرماه قیمت دلار 13 هزار تومان بود و امروز 26 تیرماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شده است؛ این یعنی قیمت دلار در فاصله کمتر از یک ماه 2 هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافته است.

افت 1.2 میلیون تومانی سکه در دو ماه

به دنبال افت قیمت‌ها در بازار ارز، بازار طلا و سکه نیز نزول قیمت‌ها را تجربه کرد. روز گذشته سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 93 هزار تومان کاهش یافت و برای نخستین بار پس از دی ماه سال گذشته به کانال 3.9 میلیون تومانی بازگشت. دراین روز هر قطعه سکه تمام طرح جدید 3 میلیون و 922 هزار تومان قیمت خورد. این درحالی است که در 19 اردیبهشت ماه امسال این نوع سکه قیمت 5 میلیون و 155 هزار تومان را نیز تجربه کرد که مقایسه آن با نرخ دیروز بازار حکایت از افت یک میلیون و 233 هزار تومانی یا 23.9 درصدی دارد.

همچنین دیروز سکه تمام طرح قدیم نیز 150 هزار تومان ارزان شد و به کانال 3.8 میلیون تومانی پا گذاشت.نیم سکه نیز 2 میلیون و 32 هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز سه‌شنبه 60 هزار تومان افت قیمت داشت. ربع سکه هم دراین روز با 50 هزار تومان افت یک میلیون و 222 هزار تومان قیمت خورد.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل افت قیمت‌ها در بازار ارز و سپس طلا، تغییر سیاست‌های بانک مرکزی است. این بانک با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی دراین بازار ضمن از بین بردن بسترهای سفته بازی مسیر قیمت‌گذاری را تغییر داده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارز دلار بازار ارز صرافی ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.
قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.


اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.
تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.
اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.
بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ +جزئیات
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • نرخ ارز امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات