Web Analytics Made Easy - Statcounter

این پزشک فوق تخصص غدد درون ریز و هرمونهای مغزی با شعار «طبیب وطن بر بالین میراث کهن» اثر تاریخی تیمچه امین‌الدوله واقع در بازار کاشان را مرمت و بازسازی می کند.

ماحوزی تصمیم گرفت با افتتاح مطب در تیمچه امین‌الدوله، از یک سو علاقه به بنای تاریخی در میان بیماران را با توجه به فضای آرام این مکان افزایش دهد و از طرفی درآمد حاصل از درمان بیماران را هم صرف جان فرسوده بناهای تاریخی نیاز به مرمت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است نگاه مرمت در ترمیم بناهای تاریخی نگاهی مشابه علم پزشکی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان با استقبال از این طرح از برنامه‌ریزی برای مرمت تیمچه امین‌الدوله در مجموعه بازار تاریخی کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی اقدام طرح میراث یاری خانم دکتر لیلا ماحوزی و ارائه طرح طبیب وطن بر بالین میراث کهن برای حفظ، مرمت و نگهداری تیمچه امین‌الدوله که یکی از نمادهای ارزشمند و بی‌نظیر معماری اصیل ایرانی است، نشستی با حضور وی، کارشناسان حفظ و احیا آن و برخی صاحبنظران مرمت و معماری برگزار و در خصوص موارد ضروری مرمتی این بنا تصمیم‌هایی گرفته شد.

وی اظهارداشت: در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آسیبها و نیازهای مرمتی این بنای تاریخی همراه با برآورد هزینه و اقدام‌های مورد نیاز از سوی کارشناسان میراث فرهنگی با هم‌فکری استادکاران معمار سیداکبر حلی و اکبر تقی‌زاده، برنامه‌ریزی لازم برای آغاز مرمت بخشی این تیمچه تاریخی، با اعتبار خیران فرهنگی به خصوص دکتر ماحوزی انجام شود.

تیمچه یا کاروانسرای امین‌الدوله از بناهای معماری و تاریخی مربوط به دوره قاجار است که از سوی فرخ‌خان غفاری کاشی ملقب به امین‌الدوله بین سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.

این اثر تاریخی دارای سه طبقه بنای مستحکم، مسقف و مرتفع با دهانه وسیعی است که از لحاظ عرض، طول و عظمت و شکوه و همچنین تزئینات معماری بی‌نظیر است.

تیمچه امین‌الدوله از منحصر به فردترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی کشور و هنرها و فنون معماری در آن به گونه ای است که می توان آنر ا یکی از شاخص های هنر معماری اسلامی و ایرانی نام برد. این اثر تاریخی در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ در شهریور ۱۳۵۵ شمسی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

طول این بازار نزدیک به سه کیلومتر، مساحت اصلی و فرعی معابر آن ۱۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع و دارای ۶ محور اصلی شامل مسگرها، قیصریه، درب زنجیر، زرگرها، گذرنو و پانخل است.

بیش از یکهزار و ۷۰۰ اثر با ارزش تاریخی شناسایی شده در کاشان وجود دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۶۱۳۶/‏۶۰۲۶/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرمت میراث فرهنگی کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ارباب‌نیا با اشاره به اینکه عملیات مرمت پل خاتون از ۱۵ فروردین از سر گرفته شد، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ما بین اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و پیمانکار مدت زمان اتمام مرمت پل خاتون ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

وی مطرح کرد: در صورت بروز عوامل پیش بینی نشده امکان تمدید این زمان وجود دارد. در مراحل مرمت انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که موجب سنگینی پل شده بود، برداشته شد.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.

کد خبر 6085553

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • اعزام خادمان کاشانی ویژه خدمت در چایخانه حرم رضوی