Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:31:24 GMT

پایان‌نامه‌ها برای حل مشکلات صنعت پیش‌قدم شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۵۹۷۶

پایان‌نامه‌ها برای حل مشکلات صنعت پیش‌قدم شوند

«محمود فتوحی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل اینکه صنایع عمدتاً وارداتی و مونتاژ بودند و علاقه‌ای نیز برای آمدن به سمت دانشگاه نداشتند کمتر در جامعه مطرح بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر صنعت بخواهد به سمت دانشگاه برود باید برای او رقابتی وجود داشته باشد، افزود: صنعت برای تعامل با دانشگاه باید بتواند محصول خود را به طریق رقابت‌پذیری در بازار عرضه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی برای فروش محصول خود اگر دنبال رقابت در بازار نباشد طبیعتاً صنعت به دنبال دانشگاه و بهبود محصول خود نخواهد رفت.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در چند سال گذشته ارتباط صنعت و دانشگاه گسترده شده و در زمان حاضر از وضعیت نسبی برخوردار است. اگر چه ظرفیت دانشگاه شریف در این زمینه بسیار بالا است.

فتوحی ارتباط صنعت و دانشگاه را توجه به این نکته عنوان کرد و گفت: صنعت و دانشگاه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند. نمی‌توان گفت که در این ارتباط صنعت مقصر است یا دانشگاه و یا به دنبال شناخت مقصر و کوتاهی از سمت این دو بود.

به گفته وی فرهنگ ارتباط با صنعت و جامعه و یا به طور کلی‌تر فرهنگ مسئولیت پذیری دانشگاه در حل مسائل جامعه از نکات حائز اهمیت در این ارتباط است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، رسالت وجودی دانشگاه را نقش داشتن در حل مسائل کشور دانست و تصریح کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند جزیره‌ای جدای از جامعه باشند و باید با توجه به مسائل و مشکلات موجود در راستای رفع آن برآیند. با توجه به این مورد می‌توان کوتاهی را متوجه هر دو دستگاه دانست.

فتوحی اضافه کرد: نبود اطمینان از سوی صنعت بدین صورت که اعتماد به دانشگاه نداشته و دانشگاه را حلّال مشکلات خود نمی‌داند نیز از سوی دیگر در نبود ارتباط بیشتر بین این دو موثر است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه و صنعت باید نسبت به یکدیگر اعتماد داشته باشند و این فرهنگ سازی در بین این دو اتفاق بیفتد. در برخی از دانشگاه‌ها این ارتباط به نسبت خوب بوده و جلو می‌رود. به طور مثال در دانشگاه صنعتی شریف، فرهنگ و ارتباط صنعت با دانشگاه جا افتاده است. اگر چه از ظرفیت دانشگاه در این مسئله استفاده نشده و نیاز به اساتید بیشتر در این رابطه داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دوره‌های تحصیلات تکمیلی از دهه ۸۰ در دانشگاه‌ها شروع به کار کرده است، یادآورشد: حدود ۵۰ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند که پایان نامه‌های مختلفی را در کارشناسی ارشد و دکتری تعریف می‌کنند. برای اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه پیش رفته و موفق باشد باید پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری با یک مسئله ای در صنعت مرتبط شود.

فتوحی ادامه داد: یک دانشجوی دکتری زمانی که می‌خواهد پایان نامه را انجام داده و پیش برد باید به مشکل صنعت در پایان نامه خود نیز توجه کرده و بتواند مشکلی را از این مجموعه رفع کند.

وی با اشاره به اینکه این مورد جامعیت نداشته و کمتر در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: در دانشگاه‌ها نباید پایان‌نامه‌ای تعریف شود که مرتبط با موضوعی از صنعت نباشد و در آن سوی قضیه نیز صنعت برای حل مسائل خود باید به دانشگاه روی آورده و ارتباطات خود را تقویت کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این مسئله را با بخشنامه و الزام نمی توان پیش برد بلکه با فرهنگ سازی در بین صنعت و دانشگاه می توان به نتایج بهتری دست یافت.

فتوحی با اشاره به اینکه روند این فرهنگ سازی آغاز شده است، افزود: این روند نیاز به کار بیشتر داشته و صنعت نیز باید برای حل مسائل خود به دانشگاه روی آورد و این ارتباط را قوی کند.

وی برگزاری نشست‌هایی در خصوص رفع مشکلات دولت و همچنین مرتفع کردن مسائل توسط دانشگاه و فرهنگ سازی بین صنعت و دانشگاه را در راستای بهبود ارتباط بین این دو موثر عنوان کرد.

فتوحی خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه شریف در این حوزه ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان در راستای ایجاد گروهی حرفه ای و همچنین رقابت سالم برای حل چالش‌ها و مشکلات است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست دانشگاه صنعتی شریف مشکلات صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی در قالب برنامه «فن‌تز»

برنامه فن‌تز بنا دارد تا از دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه صنایع غذایی حمایت کند و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ فروردین طرح‌های خود را ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه صنایع غذایی (فن‌تز صنایع غذایی) و با خروجی‌های قابل ثبت در مراجع بین‌المللی و معتبر حمایت می‌کند.

چشم‌انداز این برنامه، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های حیطه فناوری‌های صنایع غذایی است.

این فراخوان توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با حمایت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه در قالب حفاظت از دارایی‌های فکری، توسعه فناوری و خدمات استقرار در آزمایشگاه‌های ساخت سریع از قبیل فضای کار اشتراکی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت، شبکه‌سازی و برگزاری دوره‌ها و منتورینگ تخصصی اعلام شده است.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، مجری اصلی این رویداد است و برنامه به نحوی طراحی شده ‌است که پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با حمایت معاونت مورد حمایت صددرصدی برای ثبت از مسیر بین‌المللی PCT قرار خواهد گرفت.

تمامی فارغ‌اتحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دانشجویان دکتری که از پروپوزال خود دفاع کرده‌اند و موضوع پایان‌نامه آنها در حیطه‌های فناورانه علوم و صنایع غذایی است و همچنین محققان پسادکتری می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

«مواد اولیه صنعت غذا»، «فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی»، «ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی»، «فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی»، «کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی» و «طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی» از محورهای این رویداد به شمار می‌رود.

صاحبان ایده‌های برتر مشمول جوایزی چون نگارش متن اختراع و ثبت تقاضانامه PCT برای ۳ طرح واجد شرایط ثبت اختراع، امکان حمایت از طرح‌های برتر برای توسعه در آزمایشگاه ساخت سریع پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی، امکان معرفی طرح‌های برگزیده به سرمایه‌گذاران و بهره‌مندی از مشاوران کسب وکار و منتورینگ تخصصی می‌شوند.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ فروردین ماه جاری طرح‌های خود را برای این رویداد ارسال کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • اعلام آخرین ملهت ثبت نام در بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال
  • انتخاب ۲ پایان نامه از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور
  • حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی در قالب برنامه «فن‌تز»
  • توزیع بسته‌های مهربانی همزمان با میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند
  • هر خودرو بعد از چندسال فرسوده می‌شود؟
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو
  • فروش لیسانس فناوری برای کاربرد گرافن در صنعت رنگ و پوشش
  • سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چند سال است؟