Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از یزد، یوسف حقیر، رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد 26 تیرماه در کارگاه آموزشی مدیران موسسات قرآنی استان یزد اظهار کرد: محتوای قرآنی دروس پیش‌دبستانی در حال تغییر رویکرد است به نحوی که رویکرد قبلی آموزش بر اساس ترم و موضوع محور بوده‌ است که دارای واحد‌های کاری بود و کتاب‌های تفکیکی در بخش قرآن، علوم، زبان آموزی، ریاضی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...بود و واحد‌های کار به صورت جداگانه بود.

وی ادامه داد: ولی اکنون به سمت پروژه محور حرکت کرده و به سمت مواردی پیش رفته که مورد علاقه دانش‌آموز و مواردی که دارای ارزش یادگیری و آنچه برای زندگی ضروری است، مطرح خواهد‌ شد و در کلاس پس از ارائه مطالب درسی سوالاتی می‌جوشد و مطرح می‌شود که این سوالات ممکن است سوال برخی از دانش‌آموزان یا گروهی از نوآموزان بوده است.

حقیر افزود: مربی به گونه‌ای دانش‌آموزان را هدایت می‌کند که خودشان پاسخ سوالات خودشان را به دست بیاورند و معلم نقش هدایتگری را به عهده دارد.

وی ادامه داد: به دلایلی که گفته‌ شده دیگر تفکیک کتب را نداریم و آموزش به صورت تلفیقی و درهم تنیده است. نوآموز به صورت مشاهده‌ای آموزش می‌بیند و در حین مشاهده از همه‌ حواسش باید استفاده کند و فقط نباید به دیدن بپردازد کودک در حین مشاهدات سوالاتی می‌پرسد که معلم آن سوالات را فهرست و دسته‌بندی انجام می‌دهد و از بچه‌ها می‌خواهد پاسخ سوالات را پیدا کنند.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: پاسخ به سوالات کودکان مراحلی دارد که این مراحل در کارگاه‌هایی که پایان مردادماه برای مربیان برگزار می‌شود آموزش داده‌ می‌شود. کودکان وقتی به سوالات خودشان پاسخ می‌دهند مسائل دینی و قرآنی، مهارت‌های اجتماعی، پرورش خلاقیت و عواطف و ریاضیات را آموزش می‌بینند. در واقع همه‌ دروس با هم و در کنار هم آموزش داده خواهد شد برای مثال در داستان هم مباحث ریاضی به نوعی آورده می‌شود و هم نکات آموزشی، صفات همدردی یا اعداد و مهارت‌های دیگر را کودک از قصه یاد می‌گیرد.

حقیر بیان‌ کرد: بر همین اساس رویکرد به صورت کاملا تلفیقی اجرا خواهد شد و در سال گذشته دو کتاب رنگین‌کمان 1و2 آموزش داده می‌شد و امسال به این سمت رفته‌ایم که نوآموز دیگر کتاب نداشته‌ باشد و مفاهیم به صورت کاربرد‌ی آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای مربی کتاب ویژه‌ای در نظر گرفته شده به عنوان کتاب راهنما است که آموزش ببیند چگونه با نوآموزان کار کند و کتاب دیگر کتاب مرجعی است که داستان‌ها، شعر‌ها، قصه‌ها و انواع کاردستی‌ها آمده‌ است و برخی وسایل و پاکت‌های آموزشی نیز برای تدریس آماده‌ می‌شوند.

حقیر اظهار کرد: با تغییر محتوای پیش دبستانی2 دیگر به صورت مجزا کتاب قرآن را نخواهیم داشت ولی در پیش دبستانی 1 همچنان از کتاب رنگین‌کمان به جهت آموزش استفاده خواهیم کرد تا به مرور محتوای این دوره نیز تغییر خواهد کرد.

وی افزود: برای دوره پیش‌دبستانی یازده هدف در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها انس کودکان با قرآن است و در این بخش به مباحثی که باید در بحث قرآنی آموزش داده‌ شود و هم نحوه آموزش مطرح شده‌ است. آنچه مورد تاکید است علاقه به قرآن کریم و یادگیری قرآن است. فقط بحث علاقه مطرح است تا در مراحل بعدی آموزش قرآن پذیرا شود و همچنین پخش نوا‌های قرآنی که جذاب و زیبا هستند بسیار اهمیت دارد. علاقه به حفظ قرآن علی الخصوص برخی سوره‌ها قرآنی باید ایجاد شود اما اجباری برای حفظ نداریم.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: هدف سوم آشنایی با برخی از آموزه‌های قرآنی است و در آن آیات و پیام‌های قرآنی که حداکثر دارای 5 کلمه است برای نوآموزان بیان می‌شود و کودک مفهوم و ارتباط آن پیام را با زندگی آموزش خواهد دید.

وی با اشاره به هدف چهارم ادامه داد: علاقه به شنیدن برخی از داستان‌های قرآنی سبب می‌شود که کلاس جذاب شود و علاقه کودک به قرآن نیز افزایش پیدا کند. علاقه به یادگیری خواندن قرآن هدف آخر است که البته خواندن قرآن کریم در پایه‌های بالاتر ابتدا به صورت روخوانی و پس از آن به صورت روانخوانی آموزش داده خواهد شد.

حقیر افزود: نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به عنوان شاخص دوره استان به حساب می‌آید در واقع توجه به اینکه چه درصدی از کودکان دوره‌های پیش‌دبستانی را در استان گذرانده‌اند خیلی مهم است و در تفاهم‌نامه‌ها مورد تاکید قرار گرفته تا بتوانیم کم کم پوشش صد در صدی کودکان را داشته‌ باشیم.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: چون اعتبارات بر اساس گزار‌ه‌ها و آمار تخصیص داده‌ می‌شود خواهشمندیم آمار قرآن‌آموزان خود را در سامانه ثبت نمایید .

محمد جواد شاهدی، کارشناس مدارس غیر دولتی استان یزد نیز در این در نشست گفت: طی سال‌های آتی ممکن است که مجوز آموزش و پرورش برای برخی فعالان مورد نیاز باشد به همین دلیل از عزیران درخواست دارم به یک نحوی وارد زیر مجموعه آموزش و پرورش شوند.

وی ادامه داد: اداره مشارکت‌های علمی در وزارتخانه و مدارس غیر دولتی به دنبال این موضوع هستند که مدارس غیردولتی را مثل دولتی به یک نحوی محدود کنند و سامانه برای مدارس سقف تعیین می‌کند که براساس ظرفیت نوسازی مدرسه مشخص می‌کند که شما حق دارید چهار کلاس و مثلا 70 ظرفیت نوآموز ثبت نام کنید.

شاهدی تصریح‌ کرد: شهریه‌ای که امسال برای مدارس بسته شده کاملا قابل قبول است و سعی شده شهریه‌ها به یک نحوی بهم نزدیک باشند و میانگین شهریه‌ها یک میلیون و 800هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این شهریه براساس امکانات موسسه و خدماتی که ارائه می‌دهد و مقدار شهریه‌ای که آموزش و پرورش و برخی موارد دیگر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد آموزش و پرورش یزد موسسات قرآنی کارگاه آموزشی کتب قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

استاندار کردستان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تکریم حافظان کلام الهی، به دیدار «کیوان جعفری» توانخواه هنرمند و حافظ ممتاز قرآن کریم در شهر سنندج رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، امروز ششم اردیبهشت، همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای قرآنی نباید از جامعه جدا و دور شود، گفت: اگر روحیه فهم آیات قرآن در زندگی انسان ورود پیدا کند و گسترش یابد بسیاری از معضلات خود به خود کاهش می‌یابد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روزها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

کد خبر 747908

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در اشکنان
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است