Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آیین افتتاح هفتمین جشنواره بین الملی فیلم شهر شامگاه چهارشنبه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، سعید اوحدی رئیس، علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و داوران و جمعی از هنرمندان سینما در پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.

در این آیین برگزیدگان بخش های مسابقه تبلیغات سینمای ایران، محله و سریال های تلویزیون و نمایش خانگی معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی

بهترین فیلمنامه؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا طالب‌زاده برای فیلمنامه سریال «چرخ و فلک» اهدا شد.

بهترین بازیگر نقش زن؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سارا بهرامی برای ایفای نقش در سریال پرده نشین اهدا شد.

بهترین بازیگر نقش مرد؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرهاد آئیش برای ایفای نقش در سریال پرده‌نشین اهدا شد.

بهترین کارگردانی؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به همایون اسعدیان برای کارگردانی سریال «لحظه گرگ و میش» اهدا شد.

بهترین سریال؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدمحمود رضوی برای تهیه کنندگی سریال پرده نشین اهدا شد.

بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مجید مولایی برای سریال «چرخ فلک» اهدا شد.

امیر بوالی، سیدعلی حمیدی و رحمان سیفی آزاد داوران بخش سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی بودند.

بخش محله

جایزه بخش ویژه «بی قرار توام» با موضوع سیل اخیر به صورت مشترک به مسعود حق دوست برای فیلم «کربلای تو همینجاست» و محمد حاتمی برای فیلم «همسایه سنگ و آب» اهدا شد.

جوایز بخش ویژه- شهر تهران؛ به عنوان رتبه اول تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد حسنی برای فیلم های «ناپیدا» و «اینجا به تمام آزادی ام فکر می کنم» و به عنوان رتبه دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی شاهسواری برای فیلم «خداحافظی» اهدا شد.

بخش اصلی محله؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان رتبه اول به علی عرفان فرهادی برای «آشپزی در حضور دیگران، ببخشید کودکان»، لوح تقدیر و جایزه نقدی به عنوان رتبه دوم به محیا ساعدی برای فیلم «زنان مریخی، مردان ونوسی» و لوح تقدیر و جایزه نقدی به عنوان رتبه سوم به آرزو باغ شیخی برای فیلم «لازم نیست منتظر بمانیم» اهدا شد.

شبنم قلی خانی، هادی مقدم دوست و داریوش یاری داوران بخش محله بودند.

بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران

نامواره؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد روح الامین برای مجموعه آثارش اهدا شد.

پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی باقری برای پوستر فیلم «مسافر فوکوشیما» اهدا شد.

مسابقه پوستر فیلم؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طاهر ذاکر برای پوستر فیلم «کوپال» اهدا شد.

مسابقه عکس؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرحسین شجاعی برای عکس فیلم «متری شیش‌ونیم» اهدا شد.

آنونس فیلم؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به روح الله موحدی برای آنونس فیلم «گرگ بازی» اهدا شد.

مسعود نجابتی، آرش معیریان و ساعد نیک ذات داوران بخش مسابقه اقلام تبلیغات سینمای ایران بودند.

آیین بزرگداشت

با توجه به اعلام دبیر جشنواره فیلم شهر در نشست خبری قرار بود این جشنواره با نکوداشت مرحوم استاد جمشید مشایخی آغاز شود که این نکوداشت برگزار نشد.

در این آیین بزرگداشت پروانه معصومی و داریوش اسدزاده بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد.

داریوش اسدزاده به دلیل بیماری در این آیین حضور نداشت و با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیروزی معاون اجرایی سازمان صدا و سیما و همایون اسعدیان کارگردان و تهیه کننده تندیس ویژه به خواهرزاده اسدزاده به نمایندگی از وی اهدا شد.

آیین تجلیل از معصومی با حضور رییس سازمان سینمایی، صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهردار تهران و همراهی شبنم قلی خانی برگزار شد.

قلی خانی در این آیین گفت: فکر می کنم سال ۸۲ بود که با پروانه معصومی در سریال «وعده دیدار» همکاری داشتم و بسیار از ایشان در بازیگری و اخلاق آموختم.

وی افزود: فیلم «گل های داوودی» با بازی معصومی اولین فیلمی بود که من در سینما دیدم، به همین دلیل این فیلم در خاطر من مانده است و با سن کم بسیار تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتم.

معصومی نیز گفت: از همه کسانی که مرا فراموش نکردند، تشکر می کنم. با اینکه در تهران زندگی نمی کنم و فاصله زیادی با اینجا دارم، تشکر می کنم که کسی مرا فراموش نکرده است.

ابراز امیدواری برای تاثیرگذاری جشنواره فیلم شهر

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این آیین ضمن تقدیر از موسسه تصویر شهر و شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیلم شهر و حمایت های سازمان سینمایی گفت: شاید این سوال مطرح باشد که چرا این جشنواره را برگزار می کنیم؟ آیا جشنواره هفتم را یک اقدام تکراری می بینیم؟ آیا نگاه بر این بود که چون دیگران انجام دادند، ما هم مصر هستیم تا انجام دهیم یا شورای سیاست گذاری اهداف دیگری را دنبال می کند.

سعید اوحدی گفت: شاید این سوال مطرح باشد که چرا شعار جشنواره هفتم را «شهروند مسئول، شهر سالم» در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه امروز صنعت سینما، اثر ماندگار و تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف دارد، افزود: امروز اگر از توسعه پایدار در جوامع صحبت می شود، بستر این توسعه فرهنگ است و سینما در این حوزه نقش ماندگار و تاثیرگذاری دارد.

اوحدی اظهارداشت: اگر هنرهای دیگر همچون ادبیات، داستان، رمان و هنرهای تجسمی را در نظر بگیریم، صنعت فیلم و سینما تجلی و برآورد همه این هنرهاست و آثار ماندگار و پایداری را به جای می گذارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خطاب به سینماگران گفت: جامعه امروز ما به هنرمندانی همچون شما برای ساختن جامعه آینده نیاز دارد، امروز در دنیا میلیاردها دلار هزینه می کنند تا صنعت سینما را زنده و پویا نگه دارند.

اوحدی افزود: امروز سینما و فیلم ابزاری برای بیان زیست فعلی جامعه به کار برده می شود و براساس همین نگاه پژوهشی برای بهترساختن جامعه از این هنر بهره مند می شوند، سینما علاوه بر حوزه فرهنگی، در حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی نقش جدی دارد.

وی با اشاره به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بیان کرد: این فیلم اثری تاثیرگذار بود و تمام مسائل جنگی، امنیتی و سیاسی را به خوبی به نمایش گذاشت، این هنر سینما است که می تواند در ذهن انسان اثرگذار باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد، اظهارداشت: ایشان در این بیانیه خودسازی، جامعه پردازی و رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی را مورد تاکید قرار دادند، صنعت فیلمسازی می تواند در شکل گیری شهروند مسئول و خودسازی انسان تاثیرگذار باشد و در نهایت شهر سالم و دستیابی به تمدن بزرگ اسلامی تحقق پیدا می کند.

اوحدی با اشاره به بهره مندی از ظرفیت فرهنگسراها و موسسه تصویرشهر برای حمایت از تولیدکنندگان آثاری در حوزه شهر و شهروندی گفت: باید فرصت فراهم شود تا تولیدکنندگان این آثار نشست های رو در رو با مخاطبان داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره فیلم شهر به عنوان بزرگترین رویداد شهری در حل آسیب های اجتماعی جامعه امروز نقش موثری داشته باشد.

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز در این آیین اظهارداشت: طی سال های اخیر پردیس سینماگالری ملت به عنوان یک سرمایه اجتماعی پایگاه جدی برای هنرمندان عرصه سینما بوده است و از این به بعد هم میزبان رویدادهای مهم سینمایی کشور خواهد بود.

هاشم میرزاخانی گفت: قرار است حدود هشت سالن دیگر و ۶۰۰ صندلی تا جشنواره فیلم فجر امسال به پردیس ملت اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر از ۶ماه گذشته آغاز به کار کرده، افزود: این جشنواره میزبان ۴هزار و ۲۴۰ اثر از ایران و یکصد و ۱۴ کشور جهان بود و ۹ هیات داوری این آثار را ارزیابی کردند.

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با اشاره به شعار این جشنواره با عنوان «شهروند مسئول، شهر سالم» ابراز امیدواری کرد: با برگزاری چنین جشنواره هایی مسئولیت پذیری در تک تک اعضای جامعه فراهم شود و شهر را آبادتر کنیم.

هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط مؤسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پنج بخش «سینمای ایران»، «سینمای بین الملل»، «محله»، «تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران» و «جنبی» تا ۳۱ تیر امسال در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

تهرام/۷۲۴۵//‌۱۳۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز

شورای برگزاری آکادمی اسکار قوانین جدید جوایز و مقررات کمپین را برای مراسم اسکار ۹۷ که در ۲ مارس برگزار می‌شود، تصویب کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تغییرات قابل توجهی در دسته امتیازات اصلی اسکار ایجاد شده است. حالا حداکثر ۳ آهنگساز به شرط آنکه سهم قابل توجهی در موسیقی فیلم داشته باشند، می‌توانند تندیس اسکار را دریافت کنند.


قوانین قبلی آهنگسازان را ملزم می‌کرد که کارشان را به صورت گروهی (یک باند یا اکیپ) به آکادمی ارسال کنند. براساس آن قانون جان باتیست، ترنت رزنور و آتیکوس راس برندگان اسکار موسیقی انیمیشن (روح) در سال ۲۰۲۰ فقط یک تندیس دریافت کردند.


قوانین جدید اسکار فهرست نهایی نامزد‌های دریافت جایزه اسکار را از ۱۵ عنوان به ۲۰ عنوان رسانده است؛ فهرست نهایی نامزد‌های دریافت جایزه اسکار در اواخر دسامبر و قبل از شروع دوره رای‌گیری رسمی در میان نامزدها، اعلام می‌شود.


دوره رای‌گیری رسمی در میان نامزد‌ها در ژانویه شروع می‌شود.


آکادمی اسکار از این به بعد دیگر سالن‌های درایو _ این (ماشین‌رو) را برای پخش فیلم‌های اسکار مناسب نمی‌داند؛ در سال ۲۰۲۰ و پس از همه‌گیری ویروس کرونا تصمیم گرفته شده بود که فیلم‌های اسکار به صورت موقتی در سالن‌های درایو _ این پخش شوند، زیرا سینما‌های سرپوشیده بسته شده بودند. آکادمی اسکار در همان سال به پلتفرم‌های پخش جهانی و وی ا دی‌ها اجازه داده بود که فیلم‌های اسکار را پخش کنند.


براساس قوانین جدید اسکار یک فیلم برای آنکه به عنوان بهترین فیلم اسکار شناخته شود، باید طبق شرایطی که برای اکران فیلم‌ها در سال ۲۰۲۳ اعلام شد، اکران و پخش شده باشد. یعنی فیلمی به عنوان بهترین فیلم اسکار انتخاب و معرفی خواهد شد که در مرحله مقدماتی به مدت یک هفته در یکی از ۶ بازار ایالات متحده آمریکا اکران شده و سپس در ۴۵ روز متوالی و غیر متوالی در ۱۰ بازار از ۵۰ بازار برتر ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشته شده باشد.


فیلم‌هایی که طبق برنامه‌ریزی‌ها پس از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ اکران می‌شوند، باید برنامه‌های اکرانشان توسط آکادمی اسکار تائید شود و تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵ اکرانشان تکمیل شود.


علاوه بر این تولیدکنندگان فیلم‌هایی که می‌خواهند جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت کنند، باید فرم ورود به استاندارد‌های نمایندگی را به آکادمی ارسال کنند، زیرا اثرشان باید حداقل ۲ مورد از ۴ استاندارد‌های تعریف شده را داشته باشد. همچنین به تولیدکنندگان فیلم‌ها توصیه می‌شود که قبل از فرارسیدن تاریخ اولین نمایش مقدماتی فیلم‌هایشان برای دریافت گواهینامه علامت پی جی‌ای درخواست دهند.


در دسته فیلمنامه، ارسال فیلمنامه نهایی برای بررسی نسخه اصلی یا اقتباسی الزامی است.


فیلم‌های پویانمایی که برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی واجد شرایط باشند، می‌توانند انیمیشن بلند در نظر گرفته شوند.


شرایط تعیین شده برای فیلم‌های واجد شرایط برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ به روزرسانی شد.


تغییراتی هم در جوایز فرمانداران ایجاد شده است مثلا جایزه یادبود ایروینگ جی. تالبرگ که به تهیه‌کنندگان خلاقی که به صورت مستمر کار‌های با کیفیت انجام می‌دهند، داده می‌شد، همان تندیس اسکار خواهد بود. این جایزه تا به امروز به شکل نیم‌تنه سنتی تالبرگ بود؛ آخرین دریافت‌کنندگان جایزه تالبرگ کاتلین کندی و فرانک مارشال در سال ۲۰۱۸ بودند.


تعریف جایزه بشر دوستانه ژان هرشولت نیز به این صورت اصلاح شده است که (به فردی در صنعت سینما داده می‌شود که از طریق تلاش‌های بشردوستانه برای ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابری‌ها، اعتباری را برای صنعت سینما به ارمغان آورده باشد.)


در نهایت ۲ جایزه از جوایز علمی و فنی تغییر نام دادند: جایزه گوردون‌ای ساویر حالا (جایزه یک عمر دستاورد علمی و فناوری) است. جایزه جان آ. بونر هم به (جایزه خدمات علمی و فنی) تغییر نام داده است.


یک فیلم برای بررسی در آکادمی اسکار باید از ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران شود.

دیگر خبرها

  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • برگزاری لیگ کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار
  • برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • آزادی بیان به سبک غرب / جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • «جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین