Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا از حذف ترکیه از برنامه هواپیمای جنگنده اف ۳۵ خبر داد. ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه را از برنامه جنگنده های اف 35 حذف کرده است. واشنگتن پیش از این بارها تهدید کرده بود که در صورت خریداری سامانه های موشکی اس 400 روسی توسط ترکیه، آنکارا را از برنامه جنگنده های اف 35 حذف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیه هفته گذشته نخستین محموله سامانه موشکی اس 400 را از روسیه تحویل گرفته است. این سامانه موشکی جمعه گذشته در یک پایگاه هوایی در شمال غرب آنکارا تحویل داده شده است. آمریکا بارها از ترکیه خواسته بود تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

ترامپ: عادلانه نیست اما به ترکیه اف 35 نخواهیم داد

 

الن لورد معاون وزیر دفاع آمریکا در این باره گفت: ایالات متحده و سایر شرکای برنامه اف 35 در تصمیم مربوط به تعلیق ترکیه از این برنامه و روند حذف کامل این کشور از برنامه جنگنده های اف 35 اتفاق نظر دارند.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرده است که این اقدام آمریکا غیرمنصفانه است و می تواند به ضرر روابط دو کشور باشد.

این مقام آمریکایی افزود: ترکیه بیش از 900 قطعه از جنگنده اف 35 را تولید می کند و با حذف ترکیه از این برنامه، چرخه تولید تجهیزات مورد نیاز اف 35 به سایر کارخانه ها که عمدتا در خاک آمریکا است، منتقل خواهد شد.

لورد اظهار داشت: ترکیه قطعا فرصت های شغلی زیادی را از دست خواهد داد و با این تصمیم از فرصت های اقتصادی زیادی در آینده محروم خواهد شد.

جنگنده رادار گریز اف 35 پیشرفته ترین هواپیما در ناوگان هوایی آمریکا به شمار می رود. آمریکا نگران آن است که استقرار سامانه های موشکی اس 400 به روسیه اجازه دهد تا به اطلاعات و فناوری های پیچیده و پیشرفته جنگنده اف 35 دسترسی پیدا کند.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اف 35 نمی تواند با یک سامانه جمع آوری اطلاعات روسی همزیستی داشته باشد، آن هم سامانه‌ای که برای جاسوسی از قابلیت ها و فناوری های پیشرفته اف 35 مورد استفاده قرار می گیرد.

واکنش ترکیه به حذف از برنامه اف 35

پس از اعلام تصمیم وزارت دفاع آمریکا، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از آمریکا می خواهیم تا در این اشتباه تجدیدنظر کند چرا که این تصمیم می تواند به ضرر روابط راهبردی دو کشور باشد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز در واکنش به تصمیم آمریکا برای حذف ترکیه از برنامه اف 35 گفت: من نگران حذف ترکیه از این برنامه هستم. در حالی که اس 400 روسی نمی تواند بخشی از سامانه دفاعی مشترک ناتو به شمار رود، ولی ترکیه هواپیماها و رادارهایی دارد که می تواند همچنان بخشی از این سامانه دفاعی مشترک باشد.

در حالی که ترکیه پیش از این تعدادی از خلبان ها و پرسنل فنی اف 35 خود را برای آموزش به آمریکا فرستاده بود ولی معاون وزیر دفاع آمریکا در این باره تاکید کرده است که همه خلبان ها و پرسنل فنی ترکیه باید تا پایان جولای خاک ایالات متحده را ترک کنند. ترکیه نیز قادر نخواهد بود تا 100 فروند جنگنده اف 35 را از آمریکا خریداری کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این اقدام آمریکا، عدم تحویل جنگنده های اف 35 را دزدی آشکار ارزیابی کرده بود.

انتهای پیام/

R1036247/P/S89,90,8,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی | تصمیم نهایی در خصوص افشین قطبی

به گزارش همشهری آنلاین امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی که در ترکیه به سر می‌برد، با وینچنزو مونتلا، سرمربی ایتالیایی تیم ملی ترکیه ملاقات کرد. در این دیدار موضوع برگزاری بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و ترکیه پیشنهاد شد که این پیشنهاد با استقبال مونتلا روبه‌رو شد. این درحالی است که تقویم تیم ملی در فیفادی سال جاری به بازی‌های رسمی این تیم در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ اختصاص پیدا کرده و فرصتی برای شاگردان قلعه‌نویی برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی باقی نمی‌ماند.

بر همین اساس قرار است دیدار دو تیم ملی ایران و ترکیه بعد از هماهنگی فدراسیون‌های فوتبال دو کشور به احتمال بسیار زیاد در سال ۱۴۰۴ برگزار شود. این درحالی است که پیش از این نیز امیر قلعه‌نویی در سفر به عربستان در دیدار با همتای خود مانچینی برای برگزاری دیدار با سعودی‌ها برای سال ۱۴۰۴ توافق کرده بود. همچنین درباره سرنوشت همکاری افشین قطبی با تیم ملی قرار است پس از بازگشت قلعه‌نویی از ترکیه، در این مورد تصمیم‌گیری لازم و نهایی به عمل بیاید. قلعه‌نویی اوایل هفته آینده به تهران باز خواهد گشت.

کد خبر 845336 برچسب‌ها تیم ملی فوتبال ایران ویژه ورزشی امیر قلعه‌ نویی

دیگر خبرها

  • پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی | تصمیم نهایی در خصوص افشین قطبی
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • فارین پالیسی: واشنگتن مقصر تشدید اوضاع در خاورمیانه است نه تهران 
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است
  • وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن به دنبال تشدید تنش با تهران نیست ولی به تأمین امنیت اسرائیل متعهد است
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • بلینکن: به دنبال تشدید تنش‌ها با ایران نیستیم
  • تمرکز آنکارا بر تولید قطار سریع السیر!