Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید پورمردان مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت : یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی استان پسماند و نخاله‌های ساختمانی است که با افزایش روز افزون جمعیت شهر نشین و با گسترش ساخت و ساز‌های عمرانی و تخریب و مرمت ساختمان ها، میزان تولید نخاله‌های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش در سطح استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

️ پورمردان در خصوص مشکلات و معضلات ناشی از عدم ساماندهی مناسب پسماند‌های ساختمانی افزود: تخلیه پسماند‌های ساختمانی (نخاله‌های ساختمانی) در گذرگاه‌ها و معابر شهری باعث پدید آمدن مناظری زشت در شهر می‌شود بطوریکه چشم هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد و همچنین تخلیه پسماند‌های مذکور در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها ضمن به وجود آوردن آلودگی‌های زیست محیطی، منجر به سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی و وارد آمدن خسارات مالی و … به شهروندان خواهد شد. نخاله‌های ساختمانی، محل‌های مناسبی برای زندگی انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ‌های ولگرد بوده که این موجودات منابع و عوامل انواع بیماری‌ها هستند و سلامت ساکنین محل و شهروندان را مورد تهدید قرار می‌دهند.

️ وی در رابطه با اقدامات انجام شده در خصوص حل این بحران زیست محیطی در استان گفت: محیط زیست استان به جد پیگیر حل معضل پسماند است و این موضوع یکی از مهمترین الویت‌های کاری همکارانمان در سطح استان است. استفاده از تمام ظرفیت‌های استان همچون رسانه‌های بومی و محلی، تریبون نماز جمعه و جماعت، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارشناسان، کارگاه آموزشی برای جوامع محلی و نونهالان برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد.

پورمردان در پایان تصریح کرد: با گشت زنی‌های شبانه روزی ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست استان مشخص شد که تعدادی از افراد سودجو و گاهاً وابسته به بعضی از ارگان‌های دولتی دخیل در امر مدیریت پسماند شبانه اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر و کمربندی‌های ورودی شهر می‌کنند که سبب شده شهر زاهدان و دیگر شهر‌های استان در محاصره نخاله‌های ساختمانی و پسماند‌های خانگی قرارگیرند از اینرو با پیگیری‌های قاطع محیط زیست استان، متخلفان این حوزه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و با هماهنگی که با شهرداری‌ها و سازمان بازیافت انجام شد، به همت شهرداری منطقه چهار زاهدان و سازمان بازیافت بخشی از پسماند‌های ساختمانی کمربندی ورودی و منطقه لار زاهدان جمع آوری و محیط پاکسازی و بهسازی شد.

انتهای پیام/گ

پاکسازی بخشی از کمر بندی ورودی زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست پاکسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای ماده ۳ آیین نامه ممنوع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به منظور حفظ محیط زیست قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت)شروع می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا مهدی خادم ثامنی، در جلسه شیوه نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی که صبح امروز (۲۷ فروردین ماه) در سالن سرو پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: بدون داشتن محیط زیست سالم و امن، انسان قادر به ادامه حیات نیست و این یکی از نیازهای انسان است همچنین محیط زیست سالم و امن یکی از حقوق بشر است.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی گفت: بحث مصرف کیسه‌های پلاستیکی به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است. پلاستیک‌ها نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خشکی را تهدید می‌کند بلکه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی می‌شوند و سلامت انسان را هم تهدید می‌کنند.

 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تاثیرگذار انسان در بهبود چرخه محیط زیست و طبیعت اظهار کرد: درست است که می‌گویند انسان اشرف مخلوقات است و حق استفاده از منابع و نعمت‌های الهی را دارد ولی در کنار آن هم مسئولیت مهم حفظ محیط زیست را نیز بر عهده دارد.

 خادم ثامنی ادامه داد: متاسفانه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که ما در چند دهه گذشته داد و ستد خوبی با محیط زیست نداشتیم یعنی عملکرد زیست‌محیطی خوبی در جامعه نداشته‌ایم و باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیاری شده‌ایم. در نتیجه گونه‌های نادر و گیاهی  زیادی را از دست دادیم و مهمترین منابع زیستی خود آب و هوا و خاک را  هم آلوده کردیم.

وی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرو تلاش می‌کنند که که روز به روز آلودگی‌های خود را کاهش دهند و تخریب محیط زیستی کمتری داشته باشد ولی متاسفانه در ایران روز به روز مصرف پلاستیک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌طوری که روزانه در کشور حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود. آمارها حاکی از آن است که حدوداً ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماندها پلاستیکی هستند و این پسماندهای پلاستیکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و خاک ، آب و هوا را آلوده می‌کنند و سبب بروز مشکلات زیست محیطی و تهدید سلامت انسان می شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک پروژه مطالعاتی در چند سال پیش در میادین تهران انجام و مشخص شد سالیانه حدوداً ۲۱ تن فقط کیسه پلاستیکی در میادین تهران مصرف می‌شود و این آمار بالایی از مصرف پلاستیک را نشان می دهد که جالب نیست همچنین  کیسه‌های پلاستیکی به دلیل اینکه سبک وزن هستند با کم‌ترین وزش باد به حرکت در می‌آیند و توجیه اقتصادی هم برای بازیافت ندارند.

وی اضافه کرد: در آبان ماه سال ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی کاهش کیسه‌های پلاستیکی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و در ماده ۳ این آیین‌نامه توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرامیداشت هفته زمین پاک طی هفته اول اردیبهشت ماه، گفت: این مناسبت فرصتی است تا بتوانیم با تغییر روش‌ها و تغییر رویکردها، ذهنیت و رفتار مردم را به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی سوق دهیم.

خادم ثامنی با اشاره به نقش مردم در جهت فرهنگسازی برای کاهش مصرف پلاستیک در چرخه محیط زیست گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نقش مردم مهم و موثر است تا ما بتوانیم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهیم. این  امر مستلزم آن است که فرهنگسازی ابتدا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شود، یعنی توزیع رایگان کیسه های پلاستیگی ممنوع شود.

به گزارش ایسنا در در پایان این نشست، نمایندگان وزارت صمت، شهرداری،فروشگاه های زنجیره ای و اتحادیه ها نظرها و پیشنهادهای خود را در جهت اجرای ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی بیان کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مردم زباله های خانگی را تا اطلاع ثانوی تفکیک نکنند اخطار زیست محیطی به ۸ بیمارستان تهران

دیگر خبرها

  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • استفاده از کیسه‌های پلاستیکی محدود می شود
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • برخورد قاطع با صیادان غیرمجاز در رودخانه کارون شوشتر
  • اجرای پویش مسیر سبز _ ایران پاک در خوی
  • شکارچی غیرمجاز بز کوهی، در دام قانون افتاد
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان
  • بازدید بیش از هزار نفر از غرفه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی
  • زمان رسیدگی به تقاضاهای حمل و نقل پسماند به ۴ روز کاهش یافت
  • زمان رسیدگی به درخواست‌های حمل و نقل پسماند خراسان رضوی کاهش یافت