Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحیدجلال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به اجرای چارچوب‌های سیاسی در کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) توانست با پایه گذاری مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، بخشی از مولفه‌های دموکراسی را در ایران اجرایی کند.

وی ادامه داد: احزاب ازجمله مولفه‌های لازم برای اجرای دموکراسی در جوامع امروزی هستند که در برخی از کشورها مثل پاکستان جایگاه قابل‌توجهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاکستان شاید از لحاظ اقتصادی یا اجتماعی اوضاع خوبی نداشته باشد اما در بخش احزاب و انتخابات نمره قابل قبولی می‌گیرد.

جلال‌زاده در ادامه به وجود ریشه تاریخی احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: احزاب پس از مشروطه با دخالت دولت‌های خارجی روی کار آمده‌اند یعنی با تلاش کشورهایی چون انگلستان یا روسیه شکل‌گرفته‌اند و در آن دوران چیزی به نام تشکل‌های سیاسی آزاد و خودجوش وجود نداشت.

وی افزود: مردم عادی همیشه دوست داشتند با احزاب دست‌نشانده فاصله بگیرند. برخی تشکل‌های سیاسی پرچم کشورهای بیگانه را بر بالای ساختمان‌های خود نصب می‌کردند به‌طور مثال همه افراد حزب توده می‌دانستند که برای شوروی کار می‌کنند. وابستگی احزاب به کشورهای بیگانه یکی از عوامل تاریخی است که مانع ورود مردم به آن‌ها می‌شد.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج با تأکید بر اینکه طی صدسال گذشته کمتر حزبی را می‌بینیم که نتیجه داده باشد اظهار کرد: احزاب عموماً با توجه به اساس‌نامه‌ای که داشتند به نفع مردم کار نکردند. اکنون برخی از احزابی که در کشور وجود دارند فقط در برهه خاصی مثل زمان انتخابات فعالیت می‌کنند و بعدازآن به‌کلی کنار می‌روند. چنین اقدامی باعث می‌شود مردم آن‌ها را فراموش کنند.

جلال‌زاده ادامه داد: احزاب عملکرد قابل قبولی نداشتند تا مردم به آن‌ها نمره بدهند یا وارد فعالیت‌های آن‌ها شوند.

وی با تأکید بر اینکه احزاب در ایران مؤثر واقع نشدند گفت: اولین بار در مجلس اول یا دوم احزابی از سوی دربار انتخاب‌شدند، یعنی وابستگی به بیگانه با وابستگی به استبداد داخلی عجین شد. وقتی پهلوی دوم می‌خواست به کسی اجازه دهد تا حزبی را تأسیس کند اول از وابستگی او می‌پرسید که به کدام کشور متصل است، بعد اجازه می‌داد حزبی فعالیت‌های خودش را شروع کند.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج به فرهنگ سیاسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که می‌خواهند در کشور حرف سیاسی بزنند می‌گویند به هیچ جریانی وابسته نیستیم. عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی امتیاز محسوب می‌شود.

جلال‌زاده با تأکید بر اینکه ما احزاب نیک‌نامی هم در کشور داریم به حزب موتلفه اسلامی اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و مؤثرترین حزبی که اکنون وجود دارد حزب موتلفه اسلامی است. هیئت‌های مذهبی کنار هم آمدند و این حزب را تشکیل دادند. حافظه تاریخی و عملکرد احزاب بر فرهنگ سیاسی تأثیر گذاشته است. همه سطوح جامعه حتی استاد دانشگاه و کاسب محل از وابستگی به حزب برائت می‌جویند.

وی در خصوص طیف‌های سیاسی ایران اظهار کرد: کشور ما دارای دو طیف عمده سیاسی است که مردم رغبتی برای ورود به آنها ندارند. البته چنین اقدامی ریشه در فرهنگ سیاسی ملت دارد.

دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج گفت: احزاب سیاسی در ایران نمره زیر پنج می‌گیرند. تشکل‌های دانشجویی وقتی دیدند که احزاب ناکارآمد هستندبه دنبال ایفای نقش سیاسی رفتند. برخی از رسانه‌ها می‌خواهند جای احزاب را بگیرند، اما نمی‌توانند.

جلال‌زاده به وجود بیش از 150 حزب در کشور اشاره کرد و گفت: احزاب زیادی در کشور داریم که تاثیری بر مردم ندارند. اما در فرهنگ سیاسی جایگزین‌هایی برای تشکل‌های سیاسی داریم. هیئت‌های موجود، جلسات محفلی، رسانه‌ها و جریانات دانشجوی تأثیرات زیادی در مواقع مهم سیاسی بر روی مردم دارند.

انتهای پیام/

171 / 320 دانشگاه احزاب دولت مردم تاریخ انتخابات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه احزاب دولت مردم تاریخ انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رئیسی بر نقش مجالس ایران و پاکستان در ارتقای روابط

رئیس جمهور از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و موثر عنوان کرد.

نامگذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»رئیسی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان 2 راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهور با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به دکتر رئیسی خوش‌آمد گفت و اظهار داشت: هیچ کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

رئیس مجلس ملی پاکستان همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • تأکید رئیسی بر نقش مجالس ایران و پاکستان در ارتقای روابط
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • باشگاه تراکتور: مذاکرات با چند گزینه پُرافتخار در جریان است
  • خوشامدگویی روسای احزاب پاکستان به آیت‌الله رئیسی؛ حمایت قوی از ایران
  • عمق وابستگی نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی به آمریکا چقدر است؟