Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ از اتفاقات عجیب در ایران کاهش قیمت یک کالاست که معمولا تجربه ثابت کرده اتفاقی بسیار نادر است. معمولا پایین آمدن قیمت کالایی که بالا برود، در ایران تجربه نشده است یا آنکه کاهش قیمت موقتی است و دوباره به همان حالت نخست باز می‌گردد. در این میان می‌توان گفت تغییرات قیمت دلار در ماه‌های گذشته از همان اتفاقات نادر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار در ماه‌های گذشته تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز پیش رفت و به یکباره کاهش یافت و وارد کانال ۱۴ هزار و ۱۳ هزار تومان تومان شد. بهای دلار در ادامه روند کاهشی در روز بیست و پنجم تیرماه افت سنگین ۴۵۰ تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

بی‌تردید مهم‌ترین عامل افت ارزش دلار در هفته‌های اخیر، مدیریت بازار ارز از سوی بازارساز از طریق عرضه‌های عمده بوده و بانک مرکزی در این مدت با حضور موثر خود نه تنها از حمله‌های سفته‌بازانه در بازار کاسته است، بلکه زمینه را برای خروج متقاضیان غیرتجاری فراهم کرد. به گونه‌ای که قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها با شیب زیادی رو به کاهش است و بهای دلار روز گذشته نسبت به روز سه شنبه در صرافی‌های بانکی ۶۵۰ تومان ارزان‌تر فروخته شد و بانک‌ها هم ۴۳۷ تومان کمتر خریدند. 

به گزارش رویداد۲۴ بانک‌ها روز گذشته (۲۶ تیرماه) قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز سه شنبه ۱۱ هزار و ۷۵۱ تومان بود در روز چهارشنبه به ۱۱ هزار و ۳۱۴ تومان خریداری رسید.

 شعب ارزی بانک‌ها نیز هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۸۶ تومان خریدند که قیمت یورو نیز کاهش داشته است. قیمت پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها ۱۴ هزار و ۴۶ تومان خریداری شد. قیمت دلار در سامانه نیما در ماه‌های اخیر  نیز ۳۰ درصد تعدیل شده و طی روزهای گذشته به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و قیمت دلار آزاد به دلار نیمایی نزدیک شد و در این بازار معامله‌گران بزرگ به‌نظر می‌رسد تمایلی به خرید ندارند و در شرایط فعلی کمتر نیز فروشنده هستند.

در حال حاضر قیمت دلار نیمایی و قیمت دلار بازار آزاد در حال نزدیک شدن به یکدیگر است؛ اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، بی شک قیمت ارز سه نرخی در کشور از بین می‌رود و دلار با دو نرخ آزاد و دولتی وجود خواهد داشت. تا کنون صادرکنندگان به خاطر فاصله چند هزار تومانی ارز نیمایی و آزاد و کسب سود بیشتر حاضر نبودند مابه التفاوت ارز خود را به سامانه نیما بازگردانند اما با از بین رفتن این فاصله، دلیلی برای دور زدن قانون و عدم پرداخت سود صادرات وجود ندارد. بازگشت دلارهای صادراتی به کشور نیز همچنان قیمت دلار را کاهش می‌دهد اما آیا این روند ادامه خواهد داشت و قیمت دلار همچنان کاهش می‌یابد؟

جعفر خیرخواهان اقتصاددان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره کاهش قیمت دلار و ریزش بهای ارز در روزهای جاری به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: به نظر می‌رسد سیاست گذاری بانک مرکزی در خصوص قیمت دلار درست بوده هر چند انتظار می‌رفت قیمت دلار در کانال‌های ۱۲ و ۱۳ هزار تومان در نوسان باشد، اما به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شد.

 او ادامه می‌دهد: البته اگر قیمت دلار به کانال ۱۰ و ۱۱ هزار تومان برسد و مجدد تحت تاثیر اخبار به ۱۵ هزار تومان جهش کند، مردم دچار سردرگمی خواهند شد.

این اقتصاددان می‌گوید: در شرایط کنونی و تورم موجود قدرت خرید مردم کم شده و در نتیجه تقاضا برای خرید دلار نیز کاهش پیدا کرده و اغلب خریداران خرد این روز‌ها فروشنده شده‌اند.

خیرخواهان ادامه می‌دهد: ضمن آنکه بخشی از ارز صادراتی به کشور بازگشته و به بازار تزریق شده است که همه این عوامل باعث کاهش نرخ دلار شده است.

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از اقتصاددانان معتقدند قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی دلار واقعی نیست و این نرخ همچنان کاهش خواهد یافت زیرا آرامش به بازار ارز برگشته و فضای جامعه قابلیت کنترل یافته است. از این جهت کارشناسان معتقدند قیمت اضافی دلار حبابی بوده که این روزها در حال خالی شدن است و قیمت دلار به قیمت واقعی آن بازمی‌گردد.

با این حال بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار به زیر ۱۰ هزار تومان برسد؛ مگر آنکه اتفاق خارق العاده‌ای رخ دهد که با توجه به تنش‌های سیاسی کنونی احتمالا نرخ دلار در کانال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومانی باقی خواهد ماند.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قیمت دلار قیمت ارز افت بهای دلار قیمت یورو قیمت ارز آزاد قیمت ارز نیمایی قیمت دلار امروز تغییرات قیمت دلار کاهش قیمت دلار پیش بینی قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.
قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.


اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.
تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.
اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.
بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • ادامه کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی | قیمت هر دلار چند شد؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تتر کاهشی شد
  • بازار رمزارز‌ها / پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین