Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:38:15 GMT

تمرکز مالیاتی باید در بازار دلالی متمرکز شود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۷۴۴۲

تمرکز مالیاتی باید در بازار دلالی متمرکز شود

به گزارش ایرنا، رئیس کل دادگستری استان کرمان روز پنجشنبه در نشست علمی تخصصی مالیات عادلانه؛ بستر رونق تولید با بیان اینکه سیاست های کلان مالیاتی کشور معیوب است، افزود: هدف سیاست های کلان مالیاتی این است که سرمایه هایی را از بخش های مختلف جمع کرده و به بخش تولید هدایت کند که در حال حاضر به هر دلیلی این اتفاق نمی افتد و یا ناقص انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یدالله موحد افزود: تا زمانی که قوانین اصلاح می شود و در حال اصلاح است لازم است تصمیمات قضات در هیات های حل اختلاف مالیاتی سبقه حمایت از رونق تولید را داشته باشد و رویکرد و نگاه به سمت حمایت از رونق تولید باشد زیرا این موضوع از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتظارات ملت و از نیازهای کشور است.

وی با اشاره به اینکه قدرت وصول مالیات از گذشته نماد اعمال حاکمیت بوده و هست تاکید کرد: یکی از مظاهر اعمال حاکمیت، وصول مالیات است و یکی از شاخص ها و ویژگی های شهروند خوب این است که در قبال خدماتی که در حوزه های امنیت، رفاه، آسایش و عدالت دریافت می کند، خوش حساب بوده و به موقع مالیات خود را پرداخت کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: یکی از قدرتمندترین ماموران چه در اشکال قدیمی و جدید، ماموران وصول مالیات به نفع حاکمیت بوده اند و در وضعیت فعلی کشور نیز سازمان قدرتمندی تحت عنوان سازمان مالیاتی با در اختیار داشتن ساز و کارهای قانونی و ساختارهای مناسب در این بخش اعمال حاکمیت می کند و فعال است.

موحد تصریح کرد: ارائه ابزارهای لازم برای دریافت مالیات کار بسیار خوبی است زیرا موجب می شود که خود اتکایی، رشد و توسعه اقتصادی در کشور ایجاد شود.

وی بر جلوگیری از تعدی عمدی یا سهوی به حقوق خصوصی افراد در حوزه مالیاتی تاکید کرد و ادامه داد: صاحب نظران برای کنترل و مهار قدرت عمومی و هدایت آن به مسیر صحیح، ساختارهای نظارتی و ساز و کارهای عادلانه ای را در نظر می گیرند که فرایندها را رصد کند که در بخش مالیات نیز همین موضوع صدق می کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: با توجه به اینکه در حوزه مالیات نیز ممکن است حقوق خصوصی افراد (مودیان مالیاتی) نقض و یا تضییع شود، سازمان های نظارتی پیش بینی شده که ناظر بر حسن اجرای قوانین هستند.

موحد ادامه داد: سازمان امور مالیاتی نماینده دولت و مامور وصول مالیات است و اقدامات این نهاد در راستای منافع دولت است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: معمولاً مودیان مالیاتی اعتراض دارند و باید قانونگذار به این موضوع توجه کند که توجه کردن و حق اعتراض برای مودیان مالیاتی یکی از ابتدایی ترین حقوقی است که برای اعتمادسازی ایجاد شده است.

موحد افزود: وضعیت آرمانی این است که بین مودیان و سازمان مالیاتی یک اعتماد متقابل وجود داشته باشد که هزینه های وصول مالیات را کاهش داده، فرایندها را کوتاه کرده و قطعاً فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند.

وی به تشکیلی ۴۰ هزار پرونده در هیات های حل اختلاف مالیاتی، تاکید کرد: سرعت در رسیدگی یکی از اهداف نهادهای شبه قضایی از جمله هیات های حل اختلاف مالیاتی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: اعضایی که بناست تخصص خود در هیات های حل اختلاف مالاتی را به کار گیرند باید مستقل باشند تا بتوانند داوری منصف باشند و بی طرفی را رعایت کنند.

موحد ادامه داد: حکمت و فلسفه حضور یک عضو قضایی در نهادهای شبه قضایی از جمله هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدید نظر این است که این دغدغه ار از ذهن مردم و بخش خصوصی پاک کند زیرا مردم وقتی می دانند یک قاضی عضو است از اجرای قوانین بر مدار صحیح، عادلانه، و رصد رفتارها و تصمیمات از سوی قاضی عادل اطمینان خاطر پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: فلسفه حضور قاضی در هیات های حل اختلاف مالیاتی، تعدیل، کنترل و مهار قدرت، نظارت بر حسن اجرای قانون و تصمیم عادلانه مالیاتی است و حضور اثرگذار و کارآمد قضات در این هیات ها می تواند نتایج فراوان و مفیدی را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: مدیران و احدهای تولیدی وقتی انتظار حمایت قضایی دارند روی دو نکته فشارهای مالیاتی و کمبود نقدینگی تاکید دارند که در شرایط کنونی به عنوان دو فشار اصلی در رونق تولید محسوب می شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز گفت: هدف از تشکیل این جلسه رسیدن به دریافت عادلانه مالیات جهت رونق تولید است.

محمدباقر اسلامی با اشاره به اینکه اخذ مالیات عادلان یکی از ابزارهای رونق تولید است، تاکید کرد: در چند سال اخیر پایه درآمدهای مالیاتی استان رشد داشته اما شاهد هستیم که رونق تولید متناسب با میزان مالیات پرداخت شده، نبوده است.

وی ادامه داد: مالیات باید به شکلی عادلانه گرفته شده و با افرادی که فرار مالیاتی دارند و حق بیت المال را ادا نمی کنند برخورد شود و از سوی دیگر دقت شود که به مودیان خوش حساب نیز اجحافی نشود.

وی با بیان این مطلب که یکی از پایه های رونق تولید دریافت مالیات است، افزود: در این رابطه باید توجه داشت مالیات به شکلی دریافت شود که مشکلی در مسیر تولید ایجاد نشود.

۷۴۴۰/‏۳۰۲۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان ایرنا سازمان امور مالیاتی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی

کارشناس مسایل اقتصادی و امور مالیاتی، تهیه اظهارنامه پیش فرض را گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی دانست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد غفارزاده کارشناس مسایل اقتصادی و امور مالیاتی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های نظام مالیاتی مدرن و توسعه یافت تعیین و پرداخت مالیات به صورت عادلانه است، گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی در دوره تحولی با همین رویکرد پیگیری می‌شود.

وی یکی از اهداف اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را برای تعیین مالیات بر مبنای اطلاعات واقعی مربوط به فعالیت‎های اقتصادی مودیان دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی مطابق ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، موظف به تهیه اظهارنامه پیش فرض برای مودیان مالیاتی می باشند.

غفارزاده تصریح کرد: تهیه اظهارنامه پیش فرض، گام مهمی در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی و امور مالیاتی افزود: سازمان امور مالیاتی، اولین اظهارنامه پیش فرض را برای مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1402 برای مودیان مشمول این مالیات در پرونده مالیاتی آن‌ها به نشانی my.tax.gov.ir قرار داده است.

غفارزاده اظهار داشت: مودیان مالیاتی تا آخر فروردین ماه می توانند با مراجعه به سامانه فوق، اظهارنامه های پیش فرض را اصلاح و تکمیل نموده و به سازمان امور مالیاتی مسترد نمایند.

وی تصریح کرد: مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فصل چهارم سال 1402، تا پایان فروردین ماه 1403می باشد و پرداخت مالیات بعد از آن،‌ موجب تعلق جریمه خواهد بود.

کارشناس مسایل اقتصادی و امور مالیاتی خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی در اسرع وقت اظهارنامه های پیش فرض را برمبنای اطلاعات واقعی ویرایش و از کتمان معامله و بیش اظهاری خرید و کم اظهاری فروش جدا خودداری نمایند. زیرا این نوع اقدامات، مشمول جریمه های سنگین خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • مالیات خودرو‌های لوکس مشخص شد | کدام مدل‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟