Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ وجود شورای نگهبان در یک نظام سیاسی، اسلامی از ضروریات است، به دلیل اینکه قانونگذاری در اسلام فقط از جانب خداوند متعال صورت می‌گیرد.

وجود مجلس قانونگذاری تنها برای استخراج قوانین از متون اسلامی با توجه به شرایط زمان و مکان است و این امر نیاز به افراد مجتهد و کارشناس در معارف دینی دارد که اکثر نمایندگان مجلس فاقد این شرط هستند؛ در نتیجه برای تطبیق قوانین مصوب از سوی نمایندگان مجلس، شورای نگهبان تأسیس گردیده که مسئولیت تطبیق قوانین موضوعه با شرع مقدس و قانون اساسی را انجام دهد و همین کاری بسیار بزرگ و اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه شورای نگهبان به عنوان یکی از ارکان اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه حراست از شرع از طریق تطبیق مصوبات با موازین اسلام و حراست از قانون اساسی از طریق تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و همچنین ارائه نظرات تفسیری را برعهده دارد. شورای نگهبان در حقیقت به عنوان حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی است.

مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند: «شورای نگهبان مانع این است که نظام اسلامی از خطّ دین و اسلام و همچنین از خطّ قانون اساسی - که این در درجه‌ی دوم اهمیت است؛ اما این هم خیلی اهمیت دارد - منحرف شود. قانون اساسی ستون فقرات نظام است؛ در حقیقت مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام است؛ معیار و ضابطه است و شورای نگهبان نمی‌گذارد که دستگاه‌های کشور از قانون اساسی منحرف شوند؛ نمی‌گذارد که قوانینِ مخالف قانون اساسی، تصویب و اجرا شود. چنین دستگاهی که این همه اهمیت دارد، باید ابهت و اقتدار و تکریم و حرمتش حفظ شود.»

مسئولیت مهم دیگر شورای نگهبان نظارت بر همه مراحل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است که از آن به نظارت استصوابی تعبیر می‌گردد. در این میان تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات‌های مذکور که مورد مناقشه است، از جمله ضرورتی است که به عنوان یک فیلتر، مانع نفوذ افراد ناصالح برای کسب این کرسی‌ها می‌شود. بطور مثال با وجود این فیلتر و نظارت، هنوز تعداد زیادی افراد ناصالح وارد مجلس می‌شوند و اگر این نظارت و تأیید صلاحیت انجام نشود مطمئناً افراد ناشایست، صاحبان ثروت‌های بادآورده، وابستگان به کانون‌های قدرت و حتی قاچاقچیان و معاندان نظام با پول کثیف و امکانات دشمنان و با استفاده از انواع تبلیغات فریبنده و جنگ روانی، تمام کرسی‌های مجلس را تصاحب خواهند کرد.
***********

ابوالفضل فخرالاسلام

*********** 

انتهای پیام/ 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سیدابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم پرویز داودی تصریح کرد: این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید.

بیشتر بخوانید؛ معاون اول دولت نهم درگذشت+سوابق

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید. بی‌شک خدمات ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ماندگار بوده و در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

اینجانب با تجلیل از خدمات صادقانه این استاد ارجمند، مصیبت وارده را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، ‌اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، عموم دوستداران و به ویژه خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی. رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر: 1227591 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • تسلیت قالیباف در پی درگذشت پرویز داوودی
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند