Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:53:09 GMT

بازار برق در بورس انرژی جان گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۷۵۲۱

بازار برق در بورس انرژی جان گرفت

طی هفته اخیر، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بیش از ۱۰۶ هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از ۴، ۶۸۳ میلیارد ریال معامله شد. بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود.

به گزارش ایسنا، در این بازار بیش از ۸۴ هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از ۲۲ هزار تن در رینگ بین‌الملل این بازار مورد داد و ستد قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از ۶۶۵ میلیارد ریال بوده است.
 
گفتنی است؛ ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز نسبت به هفته گذشته افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
 
طی این هفته سه تولیدکننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس که به ترتیب با اختصاص ۲۳، ۲۱ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، ۵۴ درصد از ارزش معاملات هفته جاری را از آن خود کرده‌اند.
 
همچنین طی این هفته سه کالا در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از: هیدروکربن، نفتای سبک و گازمایع که به ترتیب با اختصاص ۲۱، ۱۵ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، نیمی از ارزش معاملات هفته جاری را به خود اختصاص دادند.
 
از نکات حائز اهمیت معاملات این هفته می‌توان به داد و ستد ۲۵ هزار تن هیدروکربن MC۱۶۰ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و ۲۲ هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

گفتنی است؛ در جریان معاملات هفته جاری بورس انرژی ایران، بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود که در تابلوی فیزیکی این بازار و از سوی نیروگاه های پرند مپنا و سیکل ترکیبی ارومیه برای دوره مصرف مرداد ‌ماه ۹۸ و دوره تحویل ماهانه عرضه شد.

همچنین، در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سنفت۹۸۳"، تعداد ۴۵، ۲۰۰ قرارداد به ارزش بیش از ۳۹۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بورس انرژي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود

سخنگوی صنعت برق گفت: به صورت میانگین ۵۰ درصد برق کشور در بخش تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم اما طی دو سال گذشته با مجموع اقدامات انجام شده این ناترازی با درایت و برنامه ریزی‌های دقیق به حداقل رسیده است.

وی با بیان این که برای گذر از اوج بار تابستان امسال ۱۸۰ اقدام تأمین انرژی در کشور تعریف شده، افزود: امیدواریم سال جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر و احداث شبکه‌های توزیع و انتقال برق از جمله آن‌ها است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: به صورت میانگین ۵۰ درصد برق کشور در بخش تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به آغاز معاملات برق در بورس انرژی توسط شرکت‌های توزیع برق گفت: در نخستین روز معاملات شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی، ٢١ شرکت توزیع نیروی برق موفق به خرید برق به ارزش ٣٢ میلیارد تومان از تولیدکنندگان برق شدند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه با اصلاح جریان مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع نیروی برق می‌توانند از اول اردیبهشت ماه نسبت به خرید برق از بورس انرژی اقدام کنند، افزود: بیشترین حجم معاملات مربوط به شرکت توزیع نیروی برق اهواز بوده که بالاترین رکورد را ثبت کرده است.

منبع تسنیم

کد خبر 746814

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت؛اصلاح بیش‌از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی شاخص در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی بورس در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود