Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@21:21:49 GMT

از توهم مذاکرات موشکی تا محدودیت دیپلماتیک!

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۷۵۵۵

از توهم مذاکرات موشکی تا محدودیت دیپلماتیک!

به گزارش خبرآنلاین، رضا نصری حقوقدان بین الملل و کارشناس سیاست خارجی در واکنش به ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر مذاکرات موشکی با ایران در توئیت نوشت:

 معنیِ قرار دادن برنامه موشکی ایران در مقابل فروش اسلحه به منطقه (که سنگ بنای سیاست خارجه آمریکاست)، یا معنیِ قرار دادن برنامه موشکی ایران در مقابل سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل (که تابوی بزرگ و خط قرمز آمریکا و اسرائیل است)، با هیچ منطقی «پذیرش مذاکره بر سر برنامه موشکی» نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف این است که برنامه موشکی ایران را در بستر حقایق منطقه بنشانیم، مشروعیت و منطق آن را برای افکار عمومی جهان احراز کنیم، نامربوطی و تباهی تقاضای «خلع سلاح» ایران را نشان دهیم؛ و فضایی ایجاد کنیم که در آن سنگ بنای سیاست خارجه آمریکا و خطوط قرمز  اسرائیل زیر سئوال برود.

 این کارشناس سیاست خارجی در یک رشته توئیت دیگر به اقدامات تازه امریکا علیه ایران پرداخت و گفت این حجم از اتهامات علیه جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. نصری با اشاره به محدودیت دیپلماتیک وزیر خارجه کشورمان در نیویورک نوشت: ‌در سال گذشته، آمریکا ایران را به نقض پیمان منع سلاح شیمیایی، ارسال موشک به یمن، اقدام تروریستی در اروپا، نگه‌داری اطلاعات ساخت بمب اتم، نقض برجام «قبل از وجود برجام»، تخریب نفتکش در بندر فجیره، حمله به کشتی در دریای عمان و سرنگونی پهپاد «در آب‌های بین‌االمللی»‌ متهم کرده است.

وی اضافه کرد: این حجم بی سابقه از اتهامات سنگین - که هریک از آن‌ها می‌توانست یک اجماع  فراگیر علیه ایران ایجاد کند - توسط دستگاه دیپلماسی ایران - و در رأس آن دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و شخص دکتر ظریف - به موثرترین شکل خنثی شده است.

نصری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد محدودیت‌های جدید علیه وزیر امور خارجه و دیپلمات‌های ایران هم نقشی است که آن‌ها در خنثی کردن این اتهامات و برنامه‌های متعاقب آن ایفا کرده‌اند.

وی در پایان نوشت:  کسانی که - با مقاصد جناحی - واکنش کینه‌آلود دولت آمریکا را نتیجهٔ عملکرد ضعیف کارگزاران سیاست خارجه ایران می‌خوانند فقط سیاست‌زده و بی انصاف نیستند. درکی هم از جایگاه و نقش «دیپلمات» در تأمین امنیت ملی ندارند.

لازم به ذکر است که چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود به دروغ مدعی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات موشکی شد.

این خبر دروغ مایک پمپئو که به گفت‌وگوی تلویزیونی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با شبکه ان بی سی اشاره داشت، در حالی منتشر شد که در صحبت‌های ظریف اساساً چنین مطلبی عنوان نشده است.

در همین حال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود را تکذیب کرد و گفت: برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست. (اینجا)

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز به این جوسازی ها واکنش نشان داد و گفت: پاسخ ⁧ آقای ظریف⁩ به مجری بی بی سی، دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن " تعلیق به محال" بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم بجای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید. موضع ایران و محمدجواد ظریف درباره توانمندی‌های موشکی کشور مشخص است. (اینجا)

310311

کد خبر 1280935

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا مایک پومپئو باشگاه پرسپولیس ایران و آمریکا باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا بازیگران سینما و تلویزیون ایران محمدعلی نجفی سینمای ایران شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: به آمریکا پیام داده‌ایم

آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «چنانچه رژیم اسرائیل قصد ماجراجویی داشته باشد و اقدامی علیه منافع ایران انجام دهد پاسخ ما فوری و در سطح حداکثری خواهد بود.»

دیپلمات ارشد ایران اضافه کرد: «امیدوارم که اسرائیل مرتکب اشتباهات فاحش قبلی نشود. ما به کاخ سفید و واشنگتن دی‌سی اعلام کرده‌ایم که چنانچه رژیم اسرائیل مرتکب خطا شود پاسخ ما قاطع، حتمی و برای آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود.»

طبق نوشته سی‌ان‌ان، وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرده که موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک‌شده از سوی ایران در روز شنبه در پاسخ به حمله اسرائیل در دمشق شلیک شده‌اند. 

طبق نوشته سی‌ان‌ان، وزیر خارجه ایران گفته هدف از شلیک آن پرتابه‌ها انجام «اقدامی برابر» و برای «فهماندن این بوده که ما ابزار‌های لازم برای پاسخ را داریم.»

جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ در عملیاتی موسوم به «وعده صادق» ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل شلیک کرد. 

تهران می‌گوید این عملیات برای تنبیه رژیم اسرائیل به دلیل حمله موشکی این رژیم به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه انجام شده است که در جریان آن ۷ نفر به شهادت رسیدند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اقدام نظامی ایران ذیل بند ۵۱ منشور سازمان ملل در خصوص دفاع مشروع صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چرا سیاست تشدید تحریم موشکی علیه ایران بی ارزش است؟
  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • درصورت خطای اسرائیل، پاسخ پشیمان کننده خواهیم داد
  • روایت امیرعبداللهیان از رایزنی های دیپلماتیک در نیویورک
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا پیام داده‌ایم
  • وزیر خارجه قطر سیاست‌های رژیم اشغالگر را محکوم کرد
  • پس از عملیات ایران علیه اسرائیل، مذاکرات بین اسرائیل و حماس متوقف شده است
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران