Web Analytics Made Easy - Statcounter

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اقدام ایران موسوم به «گام دوم» که به کاهش تعهدات برجامی کشورمان می‌انجامد، گفت: ایران دست به یک اقدام بزرگ، تاریخی و اساسی در سایه هدایت مقام معظم رهبری، انجام وظیفه درست تیم مذاکره‌کننده و همچنین با تصویب و کمک مجلس شورای اسلامی و مجموع کل ارکان کشور زد و آن رسیدن به برجام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برجام یک قرار داد چند طرفه بود، عنوان کرد: هنگام برجام ایران در یک طرف میز قرار داشت و قدرت‌های بزرگ در سوی دیگر آن قرار داشتند. 

وی با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا با ایران پشت میز مذاکره نشستند، گفت: تمامی مباحث آن‌جا صورت گرفت؛ ما خواسته‌هایی داشتیم که به بعضی از آنها دست پیدا کردیم و بعضی دیگر مغفول ماند. طرف مقابل هم همین‌طور یک خواسته‌هایی داشت که به آن رسید و به یک مواردی هم نرسید. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قرارداد نهایی برجام میان کشورهای حاضر در مذاکره به تائید سازمان ملل متحد و شورای امنیت ملی رسید که برای تمامی دولت‌ها سود داشت.

وی با بیان اینکه ایران از سود این قرارداد به نفع وضعیت اقتصادی، سیاسی، معیشت مردم و حضور در منطقه استفاده کرد، یادآور شد: با شکل‌گیری برجام رشد منفی ۶/۵ درصد قبل از دولت روحانی به رشد ۱۰ درصد رسید، نرخ بیکاری تک رقمی شد، تورم پائین آمد ، صادرات رونق پیدا کرد، تراز تجاری مثبت شد؛ ایران آهسته آهسته داشت به سمت چرخش چرخ زندگی مردم می‌رفت.

حضرتی ادامه داد: آمریکا هنگامی که مشاهده کرد حضور ایران در منطقه گسترش پیدا کرده، قدرت سیاسی و نفوذش در دنیا در حال افزایش است و تحولات اقتصادی بسیار مطلوبی در داخل برایش رقم خورده است و تصمیم گرفت بازی را برهم بزند.

وی افزود: ایالات متحده عزم خود را جمع کرد در شورای امنیت علیه ما مجوز بگیرد هر کاری هم از دستش برآمد انجام داد، یک سمینار به راه انداخت و به دنبال خروجی «ایران گیت» بودند که آن اتفاق هم نیفتاد بنابراین در تعهد خود نمادند و زیر میز زدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به تمامی تعهدات و مفادی که بر عهده‌اش گذاشته بودند، جامعه عمل پوشاند. آژانس تاکنون چندین بار گزارش داده است که در آن ذکر کرده ایران به تمامی آن‌چه که بر عهده‌اش بوده عمل کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: این‌که آمریکایی‌ها بدعهدی کردند تقصیر ما نیست.

حضرتی با اشاره به رفتار دیگر طرفین برجام پس از خروج آمریکا، گفت: پس از بدعهدی آمریکا در تعهد بین‌المللی مانند برجام دیگر طرفین وارد ماجرا شدند اما ایالات متحده به حرف‌های آنان گوش نکرد و رئیس‌جمهور آن گفت می‌خواهد از آن خارج شود که این کار را هم انجام داد و سپس تحریم‌هایی را هم علیه ما وضع کرد.

وی یادآور شد: ایالات متحده رسما اعلام کرد به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است و قصد دارد مردم ما را فلاکت برساند، گفت: می‌خواهد مردم ما همه دست و پا بسته به استقبالش بروند و بگویند فکری به حال ما کن.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرف اروپایی هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، از ایران خواست که مهلت دوهفته‌ای بدهد تا مشکلات را حل کند اما دریغ از آن که آمریکا به خود تکانی بدهد. پس از این‌که آمریکا به حرف اتحادیه اروپا گوش نکرد، هر روز یک تاریخ جدید به ما دادند، امروز بیش از یک‌سال از این ماجرا می‌گذرد اما مشاهده می‌کنید چه اتفاقاتی افتاده است.

وی اظهار داشت: ایران در شرایطی که آمریکا به همراه عربستان، اسرائیل و امارات لحظه به لحظه حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کنند چه باید انجام دهد؟ هنگامی که ایالات متحده حتی یک آجر روی آجر نگذاشت است و اتحادیه اروپا کاری انجام نداده است‌،‌ ایران چه باید می‌کرد؟ 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفتاری که اتحادیه اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام نشان باعث شد افکار عمومی نسبت به آن بی اعتماد شود. شما امروز ملاحظه می‌کنید فکر  و اندیشه اروپایی‌ها خالی است و هیچ کاری از دستش در مقابل ایالات متحده بر نمی‌آید.

وی تاکید کرد: ایران به تنهایی به تعهداتش عمل کرد و مابقی طرف‌ها فقط در این قضیه نقش تماشاچی را داشتند و هنگامی که مشاهده کرد اوضاع به چه صورت است، دست به برداشتن گام دوم زد.

حضرتی خاطرنشان کرد: ایران راهی نداشت، معتقدم کار خوبی انجام داد و یکی از مهم‌ترین تصمیمات را با هدایت رهبری، شورای عالی امنیت ملی و دولت گرفت. به هر حال ما یکسری ظرفیت‌هایی در برجام داریم که باید استفاده کنیم تا امروز این کار را انجام ندادیم و فکر می‌کردیم که طرف مقابل عقب‌نشینی می‌کند اما هنگامی این کار را نکرد و با سرعت به پیشروی خود ادامه داد، طبیعی است که ما دست روی دست نمی‌گذاریم.

وی تاکید کرد: دولت بسیار با قدرت در مقابل این زیاده خواهی‌ها ایستاد .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها اعلام شد طرف‌ مقابل به پای میز مذاکره بازگردد اما اتفاقی نیفتاد بنابراین ما باید قدمی رو به جلو برمی داشتیم .

وی خاطر نشان کرد: ما نباید مسائل و مصائب خودمان را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم، تاریخ نشان داده است جمهوری اسلامی ایران با کشورهای که روحیه امپریالیستی دارند نمی‌تواند کنار بیاید امروز هم شرایط همین است.

حضرتی درباره این که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم چه کارهایی باید صورت گیرد، گفت: باید یک برنامه ریزی بلند مدت برای معیشت مردم عموما و دهک هفتم به پائین خصوصا صورت گیرد، باید یک چتر امنیتی و آرامشی برای اقشار آسیب پذیر در امان باشند.

وی تاکید کرد: باید به تولید بها داده شود، از واردات بی رویه که ارز دولتی به پای آن ریخته می‌شود جلوگیری کنیم، نقدینگی در جهت تولید استفاده شود. تمامی این مواردی که ذکر شد هم باید در دستور کار کمیسیون‌های مجلس، دولت و تمامی ارکان نظام قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی بیان کرد: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد نباید منتظر باشیم و ببنیم روابط ما با آمریکا به کجا کشیده می‌شود . 

وی در پایان گفت: معیشت مردم مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه برنامه دولت و مجلس باید باشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم

 

به گزارش تابناک، از سایت حسن روحانی در این دیدار که صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر، دبیران و خبرنگاران سیاسی و اقتصادی روزنامه اعتماد حضور داشتند، دکتر روحانی در پاسخ به سؤالات، برخی از مهم‌ترین خاطرات وقایع دولت تدبیر و امید را بیان کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج دونالد ترامپ از برجام، پس از ناامیدی او از ارسال پیام‌های متعدد به ایران برای انجام معامله‌ای جدید قبل از انتخابش بود، گفت: ترامپ قبل از اینکه انتخاب شود به ایران هیچ پیامی نفرستاده بود و رابطه‌ای هم نداشت. در ایران هم تلقی غالب این بود که خانم کلینتون برنده انتخابات است و نه ترامپ. ولی به هر حال ترامپ با کسب رأی‌های الکترال بیشتر توانست در انتخابات پیروز شود گرچه آرای مأخوذه خانم کلینتون بیشتر از او بود. ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی یکی از مواردی که مطرح می‌کرد این بود که برجام به ضرر آمریکاست یا بدترین توافق بوده و… او این شعار را می‌داد که اگر در انتخابات پیروز شود از برجام خارج می‌شود. بعد که پیروز شد، لحنش به همین تندی ادامه پیدا کرد. در داخل کشور هم ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. علامت‌های داخل بسیار مخرب بود، خودش آمادگی داشت، ضد اوباما هم بود، می‌خواست هر دستاوردی اوباما داشته را به هم بزند. عربستان و اسرائیل هم در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم. قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید. بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود. اگر ترامپ از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار ما خیلی سخت‌تر می‌شد؛ اما او نتوانست از اسنپ‌بک استفاده کند. فعالیت هسته‌ای ایران آن‌قدر منظم بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ بهانه‌ای از ایران پیدا نکرد تا راهی برای اسنپ‌بک باقی بماند. در نتیجه ترامپ یک‌جانبه از برجام خارج شد. در داخل کشور اول قرار بر این بود که به محض خروج آمریکا از برجام ما هم از برجام خارج شویم که ما صبر کردیم و به ۱+۴ مهلت دادیم.

رئیس دولت تدبیر و امید درباره پیغام‌های ترامپ پس از ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در سال ۹۶ که چند ماه از انتخاب ترامپ و انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گذشته بود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم؛ ترامپ اولین بار آنجا درخواست ملاقات کرد که البته این پیغام ترامپ برای ملاقات یک بار نبوده، چندین بار تکرار شد. بعد از آن هم مدام از طرق مختلف و کشورهای مختلف پیغام می‌داد. سال ۹۷ وقتی به نیویورک رفتم، چهار ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته بود. ترامپ در روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات و مذاکره کنیم. من پیغام دادم شما صبح علیه ایران در مجمع عمومی سخنرانی کردید، از برجام خارج شدید، چرا باید شما را ببینم؟ ترامپ آقای مکرون را واسطه کرد، مکرون به نقل از ترامپ گفت من آماده‌ام با رئیس‌جمهور ایران الان یک جلسه بگذارم، اعلام کنم که به برجام برمی‌گردم به شرطی که دو بند به آخر برجام اضافه کنیم: یکی اینکه ما یعنی آمریکا و ایران راجع به مسائل منطقه با یکدیگر آماده مذاکره هستیم و دوم اینکه راجع به مسئله موشکی ایران هم مذاکره کنیم. من همان‌جا رد کردم. گفتم امکان ندارد. ما به برجام دست نمی‌زنیم، یک کلمه از آن را کم و زیاد نمی‌کنیم. غیر از مکرون کسان دیگری هم آمدند. این پیغام‌های بین ما و ترامپ بود. سال ۹۸ آخرین سفر من به نیویورک بود چون که سال ۹۹ به دلیل کرونا اصلا اجلاس مجمع عمومی برگزار نشد. در سال ۹۸ تلاش زیادی شد برای اینکه من و ترامپ همدیگر را ببینیم، خانم مرکل از آلمان به نیویورک آمد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وجود مشکلات داخلی به نیویورک آمد. مکرون هم که بود. این‌ها آمده بودند برای اجلاس سران ۱+۵ با ایران در سال ۹۸ اما نشد.

دیگر خبرها

  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو نکرد؟
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن به دنبال رکود اقتصادی در ایران است
  • روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که مذاکره کنیم