Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛  مراسم بدرقه حسین رضایی کوهنورد شهرقدسی جهت صعود به قلل کومونیزم و کورژنفسکایا در کشور تاجیکستان ظهر امروز از مقابل اداره ورزش و جوانان با حضور علیوند رئیس شورای اسلامی، مردانی معاون اداره و اعضای هیات کوهنوردی همچنین خانواده های کوهنوردان برگزار گردید.

گفتنی است؛ قله کورژنفسکایا با ارتفاع ۷۱۰۵ متر سومین قله بلند در کوه‌های پامیر در تاجیکستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قله یکی از پنج قله‌ای است که در منطقهٔ اتحاد جماهیر شوروی قرار دارد و به پلنگ برفی موسوم اند. نام این قله همنام با اِوِگنیا کورژنفسکایا، همسر جغرافی‌دان روسی، نیکولای کورژنفسکایا است که در آگوست ۱۹۱۰این قله را کشف کرد.

همچنین قله کومونیزم با ارتفاع ۷۴۹۵ متر  در بخش شمال شرقی پامیر قرار گرفته و یکی از ۵ قلل مربوط به دریافت نشان پلنگ برفی به شمار می‌رود. برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ نقطه‌ای بلندتر از قله لنین در اتحاد جماهیر شوروی ثبت گردید، با این تفاوت که این قله زیر مجموعه‌ای از قلل گارمو محسوب می‌شد. با بررسی‌های بیشتر انجام گرفته در سال ۱۹۳۲ مشخص شد که این قله وابسته به قله گارمو نیست و نهایتا در سال ۱۹۳۲ بلندترین قله شوروی در رشته کوه‌های پامیر تحت عنوان قله استالین نامگذاری گردید. در سال ۱۹۶۲ بعد از آغاز پروژه استالین زدایی که در تمام خاک شوروی انجام گرفت نام قله به کمونیزم تغییر یافت. این نام امروزه هم متداول است ولی به طور رسمی و بعد از استقلال رسمی قرقیزستان در سال ۱۹۹۹ نام قله به افتخار یکی از پادشاهان قرن ۹ سامانیان، به نام اسماعیل سامانی تغییر یافت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اداره ورزش و جوانان استقلال خانواده رئیس شورای اسلامی معاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرانوند از صعود به فینال باز ماند

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی و آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک پاریس از ۳۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور ۴۳۳ ورزشکار از ۸۳ کشور در دوحه قطر برگزار شد پایان مسابقات تراپ در قطر برگزار شد که محمد بیرانوند به همراه ۱۱ تیرانداز دیگر با ثبت امتیاز ۱۲۱ در رده پنجم مشترک ایستاد و راهی مرحله «تیرحذفی» شد.

بیرانوند در این بخش از رقابت‌ها پس از حذف ۸ ورزشکار رقیب در جایگاه هفتم ایستاد و با وجود عملکرد قابل قبول در این مسابقات از صعود به فینال باز ماند.

در بخش بانوان نیز مرضیه پرورش‌نیا با ۱۱۴ امتیاز هجدهم شد و شیوا فرح‌پور امتیاز ۱۰۷ را ثبت کرد.

تیم ملی ایران با ۷ تیرانداز در این مسابقات حضور دارد. مرضیه پرورش‌نیا، شیوا فرح‌پور، بابک یگانه، محمد بیرانوند، محمدحسین پرورش‌نیا در تراپ و علی دوستی و امیرمحمد دادگر در بخش اسکیت نفرات اعزامی به قطر هستند.

هدایت تیم ملی تراپ کشورمان را نریمان نیکخو بر عهده دارد.

کد خبر 6086855

دیگر خبرها

  • لاتزیو 2-1 یوونتوس: صعود تیم آلگری به فینال
  • بیرانوند از صعود به فینال باز ماند
  • آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان
  • صعود تیرانداز المپیکی به مرحله شوت‌آف قطر
  • نجات کوهنورد خرم آبادی گرفتار در ارتفاعات مخملکوه
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین
  • ۴ پرونده روی میز بازپرس جنایی | از جزییات مرگ مرموز مجرمی با پابند الکترونیکی تا سقوط یک کوهنورد جوان
  • حضور کوهنوردان خراسان رضوی در اردوی تیم امید هیمالیانوردی
  • صعود من سیتی زخم خورده به فینال