Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان گفت: تدوین علمی و پژوهشی طرح جامع شهری به میزان قابل توجهی از هدر رفت انرژی و سرمایه در شهر جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی امروز پنجشنبه – ۲۷ تیرماه ۹۸ در برنامه "یک شهرگفت‌وگو" که به دنبال تدوین برنامه جامع شهراصفهان در دبیرستان بهشت آیین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در دوره‌های مختلف شورای شهر به خصوص در دوره پنجم به آن پرداخته شده و جزء شعارهای انتخاباتی نیز بوده است، مشارکت ذی‌نفعان و شهروندان در امور شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تلاش شده است در بسیاری از برنامه‌هایی که هم اکنون جاری و ساری است، مشارکت شهروندان وجود داشته باشد و نظرات آنان مدنظر قرار بگیرد زیرا هرموقع از گروه‌های مختلف سنی، علمی و اجرایی درزمینه برنامه‌های شهری نظرخواهی شده است در فرایند اجرای طرح‌ها با مشکلات کمتری مواجه بوده‌ایم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان درآستانه تهیه برنامه جامع شهراست، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهراصفهان درحوزه معاونت و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان رسالت تدوین برنامه جامع شهر را بر عهده دارد.

نصراصفهانی ادامه داد: فیلم کوتاهی که امروز در این جمع نشان داده شد مروری برتاریخ ایران، شهراصفهان و اتفاقاتی که درطی سال ها و قرن‌ها در این شهر رخ داده، بوده و نقاط ضعف و قوت بسیاری را درطی این سال ها نمایش داده است.

وی تصریح کرد: این فیلم کوتاه نشان از آن دارد که گذشتگان و سیاستمدارانی در این شهر می زیستند، برگ زرینی به اوراق زرین اضافه کرده و برای توسعه اصفهان زحمت کشیده‌اند که باید قدرآنان را بدانیم، در عین حال افرادی نیز بوده‌اند که به شهراصفهان و کشور خیانت کرده و مشکلاتی را برای کشور به وجود آوردند، خطاها و اشتباهات آنان نیز باید به ذهن سپرده شود تا مجدداً تکرار نشود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان خاطرنشان کرد: شهراصفهان جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر دارد و چنانچه بخواهیم مشارکت مردم محقق شود و برنامه جامع شهر براساس نظرات شهروندان شکل بگیرد باید از گروه‌های مختلف نظرخواهی انجام گرفته تا برنامه به صورت مدون تهیه و از کار تکراری، هزینه زیاد و بسیاری از چالش‌ها جلوگیری شود.

نصراصفهانی افزود: به طور مثال چهارباغ عباسی به عنوان یک محور فرهنگی طی سال‌های گذشته مطرح شده است، اما بخشی از جامعه به عنوان نهادهای مدنی و متخصصان در برخی مواقع از سردلسوزی مباحثی را مطرح کرده و فرایند ساماندهی پیاده راه چهارباغ را با موانعی روبه‌رو کردند و کار به کندی پیش می‌رود درحالیکه اگر برنامه جامعی برای سال‌های آینده مدنظر قراربگیرد تا حد زیادی از این مشکلات کاسته می‌شود.

وی تأکید کرد: این برنامه باید براساس فعالیت‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی انجام شده تا چالش‌های جامع شهری برطرف شود و نیاز به اصلاحات طرح‌های شهری کاهش پیدا کند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان گفت: فضای سبز ناژوان با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ هکتار از جمله فضاهای ارزشمند در شهراصفهان است، طی جلسات متعددی که با کارشناسان و مدیران داشته‌ایم، شهروندان درخواست‌های متفاوتی برای فضای داخلی پارک ناژوان داشته‌اند، از جمله احداث پارک بادی، مرکز پینت بال، رستوران و مرکز اسب‌سواری بوده است.

نصراصفهانی ادامه داد: به برخی از پیشنهادات ارائه شده مجوز داده شده و به برخی دیگر مجوز داده نشده، این درحالی است که چنانچه طرح جامع مدون، تحقیقی، علمی و پژوهشی برای آینده شهراصفهان انجام شود وضعیت معلق و بی ثبات شهر بیشتر قابل ابتکار خواهد بود و اصلاحات مورد نیاز درحین انجام طرح‌ها کمتر می‌شود بنابراین وقت و سرمایه مردم درمعرض خطر قرارنخواهد گرفت.

مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری مشکلات حین اجرا را کمتر می‌کند

وی اظهار کرد: چنانچه شهروندان در جریان طرح‌های شهری که درحال انجام است، قرار بگیرند برخی از مسائلی که درحین انجام طرح به وجود می‌آید ازجمله ترافیک و گردوخاک را بهتر تحمل کرده و آستانه تحمل آنان بالا می رود. 

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان با اشاره به برنامه‌هایی که برای شهراصفهان ازگذشته تاکنون درنظر گرفته شده است، گفت: شهراصفهان در زمان علی جوادی برنامه‌هایی را برای توسعه خود داشته است که اصفهان+  ۲۲ از جمله این طرح‌ها بوده است.

نصراصفهانی درتوضیح طرح اصفهان + ۲۲ افزود: برمبنای این طرح باید ۲۲ پروژه در شهراصفهان اجرا می‌شد اما تصمیمات درقالب این طرح بیشتر مقطعی بوده و برنامه جامعی برای شهراصفهان درنظر گرفته نشد.

وی ادامه داد: اصفهان ۱۴۰۰ نیز از جمله دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای توسعه شهراصفهان بوده است، این برنامه به صورت پنج ساله اجرا شده و هم اکنون شهراصفهان در برنامه پنج ساله پنجم خود به سرمی برد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان تصریح کرد: برنامه پنح ساله ششم نیز هم اکنون در حال تدوین است که این برنامه‌ها جزء برنامه‌های میان مدت محسوب می‌شود.

نصراصفهانی ادامه داد: برنامه کوتاه مدت یکساله شهراصفهان تدوین و بودجه مقرر به میزان چهارهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به این برنامه اختصاص پیدا کرده است، باتوجه به برنامه‌های پنج ساله که جزء برنامه‌های میان مدت محسوب می‌شود و برنامه‌های کوتاه مدت یکساله برنامه جامع شهراصفهان باید در رأس این برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت قرار بگیرد.

وی گفت: در این راستا گروه های ذینفع از جمله اساتید، مدرسان دانشگاه، فرهنگیان، هنرمندان و سایراصناف و اقشار و گروه های مختلف باید درقالب کارگاه هایی به گفتگو درزمینه طرح جامع شهر بپردازند زیرا دیدگاه آنان مدیران شهر را برای تهیه طرح توسعه شهر کمک می کند.

هم‌افزایی شهری را جایگزین مدیریت واحد شهری کردیم

نائب شورای اسلامی شهراصفهان تصریح کرد: زمانی ما به دنبال مدیریت واحد شهری رفتیم اما مفهوم این واژه برای شهراصفهان محقق نشد، بعد از آن به دنبال مفاهیم شهری و هم افزایی شهری رفتیم تا تعامل و همکاری را بابخش‌ها و سازمان‌های مختلف داشته باشیم که البته این نیز موثرنبود.

نصراصفهانی ادامه داد: هرسازمان و نهادی براساس برنامه، اعتبار و بودجه‌ای که در اختیار دارد، طرح‌های خود را اجرا می‌کند، ناچاراً ما باید به سمت تدوین برنامه جامع شهربرویم تا اتفاقات خوبی را برای توسعه هماهنگ شهر شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه شهراصفهان باشیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مفهوم شهروند افزود: شهروند فردی است که نسبت به محیطی که در آن زندگی می کند احساس مسئولیت کند و حساس باشد به علاوه این شهروند باید مشارکت جو و مشارکت پذیر بوده و از حقوق خود و دیگران دفاع کند همینطور باید به نهادها و سازمان‌های مختلف شهری رفت و آمد داشته و نظرات خود را بیان کند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: مفهوم شهروندی با مفهوم شهرنشین کاملاً متفاوت است بنابراین شهروندی که ساکن یک شهر است باید با امید و اعتماد به زندگی شهری سرزنده و پویا را برای خود و شهروندان دیگر فراهم کند بنابراین نشاط و سرزندگی شهر درگروه کیفیت شهروندان ساکن در آن است.

نصراصفهانی ادامه داد: چنانچه بخواهیم زیباترین شهر را داشته باشیم شهروندان ساکن در آن باید حداقل به رضایت، رفاه و آسایش را داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ و مسائل این حوزه درتدوین برنامه توسعه شهر افزود: مسائل فرهنگی از جمله مباحث شاخص و قابل توجه است و در هیچ کجای دنیا بدون توجه به میراث فرهنگی توسعه پایدار به شهر محقق نمی‌شود، البته احداث خیابان، روگذر و زیرگذر و به طور کلی برنامه‌های کالبدی در شهر ضرورت دارد اما درکنار توجه به سخت افزار شهر باید به نرم‌افزار آن نیز توجه کرد و شهروندان به عنوان بخش نرم افزارشهر باید مورد توجه قرار بگیرند و از نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها استفاده شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهراصفهان در پایان تأکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا شهری که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته‌اند با ارزش افزوده تحویل آیندگان دهیم، امروز ما دراین جا جمع شده‌ایم تا ازنظرات و دیدگاه‌های شما دراین زمینه استفاده کنیم.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برنامه اصفهان 22 برنامه اصفهان 1400 شهرداری اصفهان طرح جامع شهری مدیریت واحد شهری نایب رئیس شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اخگر پور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق شهروندی و شهر در اراضی ناحیه سه و مقابله با سودجویان و برهم زنندگان انضباط شهری بیان کرد: در همین راستا طی دو عملیات نسبت به استقرار ۱۵ عدد نیوجرسی مقابل بناهای تجاری غیر مجاز در محله نعمت آباد خیابان‌های سهیل شمالی، شهید غفوری، شهید عبداللهی اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب تصرفات به صورت غیرقانونی و بدون مجوز انجام می‌شود افزود: بی‌شک مشارکت شهروندان در تحقق شهری منظم و منسجم مطابق با قوانین شهرسازی، اجتناب‌ناپذیر بوده و در همین راستا از همه شهروندان می‌خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز مراتب را به شهرداری منطقه اطلاع دهند و ما را در جلوگیری و برخورد با هرگونه تخلف یاری کنند.

سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران خاطرنشان کرد: طی دو مرحله عملیات جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ۷۰ متر سقف و ۲۰ متر تیغه چینی در بلوار شهید ورامینی خیابان میرزایی شمالی و درب ورودی و تیغه‌های طبقه همکف و اول درشهرک احمدیه خیابان گل‌ها رفع خلاف شد.

بر اساس این گزارش طی این دو عملیات علاوه بر مدیران شهری ۷۵ نفر نیروهای شهربان و معبربان نواحی و یگان حفاظت و نیروی انتظامی با به کارگیری ۲ دستگاه لودر و ۲ دستگاه جرثقیل حضور داشتند.

کد خبر 6085989

دیگر خبرها

  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر
  • ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • هدررفت ۴۸۸ لیتر در ثانیه آب شرب جلوگیری شد
  • لزوم هدفگذاری و تدوین برنامه جامع اشتغال در دشت آزادگان
  • طرح جامع گردشگری سردابه تدوین می‌شود