Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@05:36:25 GMT

آب هست ولی کم است را جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۹۳۷۹

آب هست ولی کم است را جدی بگیریم

مدیر آبفای کرج گفت: شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند تا تابستان را بدون قطعی جدی آب سپری کنیم.
شهرام حافظ در گف‍ت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: منابع آبی ما محدود است و این طور نیست که مردم فکر کنند به واسطه بارندگی‌های اول سال هر چقدر و به هر شکلی که بخواهند می‌توانند آب مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بدیهی است با افزایش دما میزان مصرف آب توسط مشترکین بالا می‌رود به همین دلیل گاهی شاهد خالی شدن مخازن آب برخی نقاط شهر هستیم.
وی توضیح داد: به عنوان مثال طی چند روز گذشته شاهد خالی شدن مخزن تامین آب منطقه شاهین ویلا بودیم که همین امر باعث شد آب بخشی از مشترکین بین 10 تا 12 ساعت قطع باشد.
این مسئول خاطر نشان کرد: آب مخازن شهر از تصفیه خانه شماره 2 کرج تامین می‌شود و این تصفیه خانه برای هر مخزنی سهمیه ای دارد که به اندازه همان سهمیه آب را انتقال می‌دهد.
حافظ گفت: اگر میزان آب ورودی به مخزن کمتر از میزان مصرف باشد، شاهد خالی شدن مخزن و در نهایت قطعی آب مشترکین خواهیم بود.
وی اظهار کرد: قطعی برق چاه‌های شهر نیز یکی دیگر از عوامل قطع مقطعی آب است مثلا دیشب حدود 30 حلقه از چاه‌های منطقه کمالشهر به دلیل قطعی برق از مدار خارج شد که این امر باعث قطعی آب بخشی از ساکنان این منطقه است.
مدیر آبفای کرج گفت: شهروندان نباید جمله" آب هست ولی کم هست" را فراموش کنند . تصور نکنند میزان ذخایر آبی به قدری است که هرچقدر بخواهند می‌توانند آب مصرف کنند.
وی افزود: از مشترکین درخواست می‌شود در ساعات اوج گرما از روشن کردن لباسشویی، حمام کردن، آب دادن باغچه و ... خودداری کنند تا بتوانیم تابستان امسال را با کمترین میزان قطعی آب بگذرانیم.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال برق صرفه جویی مصرف آب جدی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۹۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرزهم چنان عطش دارد

میهن: بارش های اخیر در اذهان عموم مردم چنین تداعی می کند که احتمالا بخشی از خشکسالی های حادث شده ترمیم شده است.

این در حالی است که بررسی شرایط اقلیمی کشور بیانگر یک توالی دوره ای ۳۰ ساله ترسالی و ۳۰ ساله خشکسالی یا کم بارشی است که استان البرز یا ایران کوچک با گستره پنج هزار و 800کیلومتر مربعی اش از این قاعده مستثنی نیست .

استان البرز اکنون تحت تاثیر تغییر اقلیم میزان بارندگی سالانه آن روند افولی را طی می کند به طوریکه در سال زراعی گذشته به نسبت سایر مناطق کشور از نزولات جوی بهره کافی نگرفته است.

طبق گزارش های رسمی دستگاه های تامین آب استان البرز، میزان دسترسی به سفره های آب زیرزمینی این استان از حدود ۲۰ تا ۴۰ متر در دهه  در حال حاضر به بین ۷۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است.

کاهش این منابع آبی افزون بر تنش آبی، پدیده های مخرب زیست محیطی دیگری مانند فرونشست زمین، گسترش مناطق بیابانی و خشکیدگی تالاب صالحیه و در مجموع نابودی منابع آبی البرز را در پی داشته که این روند به دغدغه بزرگی برای متولیان و دست اندرکاران امور آب استان تبدیل شده است.

برداشت بی رویه آب

بررسی هریک از عوامل تشدید کننده بحران آب در البرز بیانگر انجام فعالیت های بی ضابطه و غیر اصولی در برداشت از منابع آبی و استفاده از این منابع است، اقداماتی که دود ناشی از آنها به چشم همگان خواهد رفت بدون آنکه کسی خود را در این میان مقصر جلوه دهد.

با نزدیک شدن به تابستان گرم ۱۴۰۳ و کاهش بارش برف و نبود اندوخته ناکافی برای سدها و سفره های زیر زمینی برای این استان  و تراز آبی امسال نسبت به بلندمدت منفی است.

در این سال ها دستگاهه ای اجرایی البرز پروژه های متعددی برای تامین و ذخیره سازی آب در دست اجرا قرار داده که از طرح جامع آبرسانی گرفته تا تغذیه مصنوعی دشت ها با سرعت در حال ساخت و اجرا است.

آخرین بررسی ها نشان می دهد که میزان ذخیره آبی۲ سد کرج و طالقان آنقدر کافی نیست که برای تابستان ۱۴۰۳ به آنها امیدوار بود مگر اینکه در ۲ ماه آینده نزول بیشتر رحمت الهی شامل حال این خطه و سایر مناطق کشور شود.

صرفه جویی تنها راه برون رفت از بحران

برای برون رفت از این بحران چه کاری می توان انجام داد؟ در همین رابطه داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ضمن اشاره به لزوم همکاری مصرف کنندگان در خروج از این بحران گفت: از آن جایی که بارش برف در ارتفاعات کافی نبوده و همین امر سبب شد تا میزان ذخیره این منابع آبی مناسب نباشد بر همین اساس از مردم و دستگاه های اجرایی می خواهیم تا تنش آبی را در سال جاری جدی بگیرند و به فراخور این وضعیت همکاری کنند.

 وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی ها اکنون ۲۹ درصد ظرفیت سد کرج از آب پر است؛ در حالی پارسال در این برهه زمانی ۳۳ درصد بود.

وی افزود: ضمن اینکه اکنون نیز ۴۲ درصد ظرفیت سد طالقان آب فرا گرفته که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر است اما با توجه به بالا بودن برداشت آب  برای حوزه جغرافیایی محدوده این سد کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: در این شرایط آبی باید طرح کشت تکلیفی در استان البرز اجرا شود ضمن آنکه استفاده از آب بازچرخانی شده باید جایگزین آبیاری مزارع و صنایع استان شود.

وی گفت : تاکنون منابع مناسب برای تامین آب کشاورزی از محل تصفیه خانه های البرز تامین شده که در این زمینه نیازمند همکاری دستگاههای متولی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان کرد: طرح تغذیه مصنوعی دشت های استان البرز با جدیت در حال اجرا است و تاکنون ۲ طرح آن با ظرفیت ۱۰۲ میلیون مترمکعب برای مهار سیلابها در دشت های فردیس و هشتگرد به بهره برداری رسیده است.و البته ۲ طرح دیگر در دشت های ساوجبلاغ و کرج در دست ساخت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر پروژه های متعددی از جمله تکمیل و ساخت چهار تصفیه خانه آب در استان اجرا شده است، گفت : تمام تلاش ما این است که در مناطق دارای تنش آبی مشکل را برطرف کنیم.

الزام به کاهش مصرف

از آن جایی که در حال حاضر سرانه مصرف آب در البرز بالای ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که طبق گفته دست اندرکاران این حوزه باید این میزان مصرف را به حدود ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کند فرهنگسازی می تواند در بحث مصرف آب تا حد زیادی موثر باشد

هر چند دستگاههای متولی با سرعت در حال تامین آب مناطق مختلف استان هستند اما طبیعتا صرفه جویی مهمترین اقدام برای عبور از تنش آبی است .

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • قطعی برق برخی از مناطق ارومیه
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه از تهران
  • البرزهم چنان عطش دارد
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن
  • اطلاعیه قطعی برق در روز جمعه