Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته محققان با وجود آنکه امروزه سیاره مریخ خشک و بدون وجود پوشش گیاهی است و توفان‌های شدید درآنجا وجود دارد، اما شواهدی علمی نشان می‌دهند این سیاره در گذشته‌های دور دارای جوی گرم و مرطوب بوده است.  
این جو گرم و مرطوب در گذشته‌های دور سیاره مریخ نشان دهنده احتمال وجود حیات باستانی است و به این منظور کارشناسان درطول سال‌ها مطالعه برروی سیاره مریخ گمانه زنی‌هایی برای انتخاب بهترین محل برای یافت حیات بیگانه داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون مریخ نورد کنجکاوی تنها مریخ نورد فعال برسطح سیاره مریخ است و در اطراف منطقه Gale Crater شواهدی از وجود یک دریاچه خشک شده باستانی را کشف کرده است. به گفته دانشمندان این احتمال وجود دارد که میلیون‌ها سال پیش آب مایع در این دریاچه وجود داشته است و اصلی‌ترین منطقه برای حیات فرازمینی درسطح میکروبی درسیاره است.  
تصاویر دریافتی از مریخ نورد کنجکاوی نشان می‌دهد لبه‌هایی در اطراف منطقه Gale Crater وجود دارد که نشان دهنده وجود آب در گذشته‌های دور سیاره بوده است. دانشمندان از مدت‌ها پیش با بررسی تصاویر هوایی از سیاره مریخ این منطقه را دارای احتمال یافت حیات فرازمینی می‌دانستند و به همین دلیل یکی از هدف گذاری‌های انجام شده بر روی مریخ نورد کنجکاوی رسیدن به این منطقه ویژه بوده است.  
دانشمندان اعلام کرده اند در این منطقه مواد معدنی فراوانی وجود دارد که می‌تواند اطلاعات مناسبی برای سفرانسان به سیاره مریخ در اختیار محققان قراردهد. بنا برمطالعه‌های انجام شده سطح آب دریاچه به تدریج و طی میلیون‌ها سال خشک شده و دریاچه با رسوب پوشانده شده است. این رسوب‌ها به تدریج به سنگ تبدیل شده و دچار فرسایش شده اند. به گفته دانشمندان این احتمال وجود دارد که بقایای آب دریاچه به حالت آب زیر زمینی در زیر لایه‌های سطحی سیاره مریخ وجود داشته باشد و با انجام حفاری در آینده بتوان به منابع آب زیر زمینی دست یافت.   دانشمندان امیدوار هستند با هدایت کامل مریخ نورد به سوی دریاچه و انجام نمونه برداری با استفاده از ابزار‌های موجود در مریخ نورد بتوانند اطلاعات جدیدی درباره جنس عنصر‌های موجود در دریاچه به دست آورند. پیش‌تر مریخ نورد کنجکاوی با استفاده از بازوی عملیاتی خود که دارای ابزار‌های اندازه گیری و آزمایش است نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیاره مریخ را مورد آزمایش قرارداده است. یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان برای انجام حفاری و ادامه کاوش در سیاره مریخ، چرخ‌های مریخ نورد کنجکاوی است که در طی سال‌ها و حرکت برروی سنگ‌های نوک تیز سیاره مریخ دچار آسیب شده است و این احتمال وجود دارد که تنها یک حرکت یا فرمان اشتباه سبب آسیب دیدگی جدی و از کار افتادن مریخ نورد شود.
به گفته دانشمندان در سیاره مریخ جنس سنگ و خاک و پوشش زمین شناسی بسیار متنوع است که نیاز به مطالعه چندین ساله برای کشف اسرار سیاره سرخ نیاز است. اکنون دانشمندان به تدوین نقشه مسیرحرکتی مریخ نورد درطول سال‌ها حرکت برسطح سیاره مریخ پرداخته اند و اطلاعات مناسبی از نوع پوشش خاک سیاره در مناطق بررسی شده به وسیله مریخ نورد به دست آورده اند. محققان اعتقاد دارند سیاره مریخ یکی از جذاب‌ترین سیاره‌ها درمنظومه شمسی است و به احتمال فراوان در گذشته‌های دور دارای حیات بوده است.  
سیاره مریخ دارای ویژگی‌های منحصربه فرد و مشابه کره زمین است که از آن جمله می‌توان وجود گاز متان و گونه زمین شناسی مشابه کره زمین را نام برد. از جمله دلایل نابودی حیات درسیاره مریخ، گرمای فراوان و فوران‌های آتش فشان‌های متعدد درسیاره را نام می‌برند. کارشناسان اعتقاد دارند سیاره مریخ بیش از هرسیاره دیگری درمنظومه شمسی به سیاره زمین مشابه است. سیاره‌های دیگر از جمله زهره، مشتری و زحل دارای ویژگی‌هایی مشابه زمین نیستند و احتمال یافت حیات یا مسکونی کردن آن‌ها امکان پذیر نیست.  
محققان مریخ نورد کنجکاوی را درسال ۲۰۱۲ برای ماموریتی ۶۸۷ روزه به سیاره مریخ ارسال کردند، اما اکنون بیش از ۲۵۰۰ روز است که مریخ نورد برسطح سیاره سرخ به ماموریت خود ادامه می‌دهد و به گفته کارشناسان تا زمانی که ژنراتور ترموالکتریک رادیوایزوتوپ مریخ نورد توان داشته باشد می‌تواند به ماموریت خود ادامه دهد.
منبع: universetoday
        

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره در برابر پلاستیک

دریافت 4 MB کد خبر 846797 برچسب‌ها زباله پلاستیک کره زمین

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • حماس: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان ناصر شواهدی بر نسل‌کشی فلسطینیان است