Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@04:17:52 GMT

حال و روز بازار خودرو‌های صفر و دست دوم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۰۳۳۶

حال و روز بازار خودرو‌های صفر و دست دوم

خبرگزاری ایسنا: در پی تکمیل و عرضه خودرو‌های ناقص از سوی خودروسازان بزرگ و سررسید موعد تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی، بازار از حالت انقباضی خارج شد و به نظر می‌رسد که شکست قیمت‌ها آغاز شده است.

بنابر اعلام باما، ناظران بازار بر این باورند که رونق تابستانی بازار خودرو در کنار تزریق محصولات به بازار موجب کاهش قیمت خودرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی بازار خودرو‌های صفر و دست دوم داخلی و خارجی

همین امر افزایش نسبی خرید و فروش خودرو را در پی داشته است. سایپا که به تازگی به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور معرفی شده با توسعه هرچه بیشتر خانواده سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ اقتصادی‌ترین محصول بازار را با قدرت بیشتری به دست مشتریان می‌رساند. از سوی دیگر ایران خودرو نیز با بهبود خط تولید خانواده پژو ۲۰۶ و البته اضافه شدن عضو جدیدی به اسم پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما اوضاع مساعدی را تجربه می‌کند.

شکستن قیمت خودرو

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سیاست‌های اخیر وزارت صنعت و البته خودروسازان در جهت بهبود بازار با موفقیت نسبی روبه‌رو بوده است. چراکه حالا قیمت خودرو در حاشیه بازار با روندی معقول رو به نزول است. بسیاری از خریداران خودرو که جزئی از تقاضای کاذب به حساب می‌آمدند، اکنون با فروش خودرو خود قصد سودآوری از سرمایه‌گذاری خود را دارند. این یعنی تعداد بیشتری از خودرو‌ها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسد. البته لازم به ذکر است که ایران خودرو و سایپا بعد از چند دوره پیش فروش طولانی‌مدت سرانجام توانستند به راهکاری برای جلوگیری از دلالی دست پیدا کنند. راهکاری به اسم ثبت نام فقط با یک شماره ملی.

نقش مؤثر سایت‌های اینترنتی در خرید و فروش خودرو

این روز‌ها اغلب مشتریان برای اطلاع از قیمت روز خودرو بی‌تردید سراغ سایت‌های اینترنتی و معتبر خرید و فروش خودرو می‌روند. سایت‌هایی که تا چندی پیش درگیر فشار‌های نهاد‌های امنیتی و قضایی مبنی بر درج قیمت خودرو‌ها بودند. حالا با اتخاذ ساز و کار منطقی به نظر می‌رسد که دست دلالان از این فضای مجازی کوتاه شده باشد و قیمت خودرو رنگ و بوی واقعی‌تری به خود گرفته است. این روز‌ها فروش خودرو در این سایت‌ها دیگر تابعی از سلایق شخصی نیست و مشتریان باید شرایط متعارف بازار خودرو را در نظر بگیرند.

کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار است؟

کارشناسان همواره توصیه می‌کنند که به منظور تثبیت قیمت‌ها و البته حفظ روند رو به نزول قیمت خودرو، شرکت‌های خودروسازی باید با افزایش تولید و مسئولیت‌پذیری در قبال تعهداتشان با حفظ رونق خرید و فروش خودرو، موجب بازگشت قیمت خودرو‌ها به سطح قبلی نشوند. ایران خودرو و سایپا که به تنهایی بیش از ۸۰ درصد بازار خودرو را در اختیار دارند، با تسریع در تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی شرایط مساعد فعلی را به طور حتم تمدید خواهند کرد. در صورتی که عرضه خودرو به میزان مناسب صورت بگیرد و سازمان‌های مربوطه نظارت سطح بالای موجود را حفظ کنند می‌توان امیدوار بود که کاهش قیمت خودرو تا رسیدن به مرز نرخ کارخانه‌ای ادامه‌دار است.

حال و روز بازار خودرو‌های دست دوم

از شواهد امر برمی‌آید که خرید و فروش خودرو در بازار دست‌دوم نیز رونق نسبی را تجربه می‌کند. با کاهش قیمت روز خودرو در بازار محصولات صفر کیلومتر طبیعی است که نمونه‌های کارکرده آن نیز به صورت پلکانی کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. قیمت خودرو در بازار خودرو دست دوم هم‌چنان به سلامت فیزیکی و رنگ خودرو و البته عملکرد فنی خودرو بستگی دارد. نیازی به اشاره نیست که سلطه ایران خودرو و سایپا در بازار خودرو‌های دست دوم نیز هم‌چنان به طرزی مشهود حس می‌شود. هنوز هم عمده خریداران و فروشندگان خودرو‌های کارکرده به دنبال انواع پژو، برلیانس، پراید، سمند، تیبا و البته تولیدات شرکای چینی این دو خودروساز هستند.

چه خبر از اوضاع خودرو‌های وارداتی؟

اگرچه به ظاهر منطقی به نظر نمی‌رسد، ولی رابطه پنهانی بین بازار خودرو‌های داخلی و خودرو‌های وارداتی برقرار است. بهبود شرایط ارزی کشور و ثبات نرخ دلار و یورو از یک سو و ترخیص هرچند بی‌رمق خودرو‌ها از گمرک بازار خودرو‌های خارجی را نیز به تکاپو انداخته است. عدم تعیین تکلیف خودرو‌های مانده در گمرک و ادامه ممنوعیت واردات خودرو امر را بر همگان مسجل کرد که دیگر باید با شرایط فعلی سازگار شد. خودرو‌های وارداتی نیز از گزند افزایش قیمت خودرو در امان نبودند. با نگاهی به قیمت روز خودرو در سایت‌های خرید و فروش متوجه می‌شویم که این روز‌ها در بازار وارداتی‌ها نه فروشنده چندانی پیدا می‌شود و نه خریداری. در واقع آنچه در بازار اتفاق افتاده از بین رفتن تورم انتظاری مشتریان به منظور بازگشت قیمت‌ها به سال قبل است.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: خودرو های وارداتی بازار خودرو قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 قیمت کارخانه‌ای جدید پژو پارس با موتور XU۷P (پژو پارس سال) از سوی ایران خودرویی‌ها اعلام شد تا ثبت‌نام کنندگان برای این محصول محبوب در بُهت فرو روند.

آن‌طور که اطلاعیه فروش ایران خودرو برای پژو پارس سال نشان می‌دهد این خودرو از این به بعد با قیمت حدود ۴۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. 

مقایسه قیمت جدید کارخانه‌ای پژو پارس سال با قیمت پیشین حکایت از آن دارد که قیمت این خودرو، افزایشی حدود ۵۰ درصد در مبدا را تجربه کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص پیش از این هر دستگاه پژو پارس سال را با قیمتی حدود ۲۹۴ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می‌کردند و به این ترتیب، شاهد آن هستیم که قیمت پژو پارس با موتور XU۷P حول و حوش ۱۵۰ میلیون تومان در کارخانه رشد کرده است. 

هنوز پژو پارس سال مدل ۱۴۰۳ در بازار آفتابی نشده، اما مدل ۱۴۰۲ این خودرو با قیمتی نزدیک به ۶۷۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود؛ بنابراین قیمت این محصول محبوب ایران خودرو با مدل ۱۴۰۲ به نسبت قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۳۸۰ میلیون تومان اختلاف را نشان می‌دهد.

حال فرض کنیم همین اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار با توجه به قیمت جدید پژو پارس در مبدا رقم بخورد. یعنی فاصله حدود ۴۰۰ میلیون تومانی فعلی میان قیمت کارخانه‌ای و بازاری پژو پارس به قیمت جدید اعلامی این محصول محبوب ایران خودرو اضافه شود؛ بنابراین قیمت پژو پارس سال در بازار می‌تواند تا حوالی ۸۵۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان بالا بیاید.

نباید از یاد برد که قیمت حدود ۹۰۰ میلیون تومانی پژو پارس سال در بازار تنها تحت تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو رقم خورده است و عواملی مانند نرخ ارز یا انتشار اخبار خارج از بازار هنوز تاثیر خود را روی پیش بینی قیمت پژو پارس سال در بازار نگذاشته اند.

با این همه پیش‌بینی می‌شود این قیمت حسابی بازار خودرو را بترساند.

منبع: اقتصادنیوز

دیگر خبرها

  • پژوپارس LX امروز در بازار چقدر قیمت خورد؟
  • قیمت جدید رنو ساندرو در بازار
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • شرایط فروش اقساطی KMC T8 ، جک J4 و بک X3 کرمان موتور در فروردین 1403
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه