Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@13:28:47 GMT

برداشت گیاه صنعتی «وشا» در مراتع مهریز آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۰۷۳۶

برداشت گیاه صنعتی «وشا» در مراتع مهریز آغاز شد

سید علی باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه وشا جزو گیاهان مرتعی است، افزود: کار برداشت به مدت۲ ماه در منطقه ادامه دارد.

وی پیش بینی کرد که تا پایان فصل برداشت بیش از یک تن صمغ وشا از مراتع برداشت و روانه بازار داخلی و خارجی شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این گیاه از کالاهای صادراتی است و علاوه بر خاصیت دارویی، در صنعت لاستیک سازی و تولید برخی از چسب‌ها کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری گفت: تاکنون ۲۰ گونه گیاهان دارویی شاخص در این شهرستان شناسایی شده است که حفظ آنها وظیفه همگانی است و برای تحقق آن به تقویت نظارت و کنترل و فرهنگ سازی نیاز مبرم داریم.

این مسئول اهم این گونه‌ها را شامل کلپوره، کاکوتی، بادام‌کوهی، زیره سیاه و کورعلف مار اعلام کرد و اظهار داشت: سایر گیاهان دارویی هم درمنه، پونه، قیچ، اسپند، بنه، هندوانه ابوجهل، افدرا، گون کتیرایی، وشق (وشا)، مریم گلی، زرشک، سریش ایرانی، آنغوزه، ریواس و آویشن شیرازی است.

به گفته باقری، منابع طبیعی سرمایه ملی است که باید با افزایش شناخت مردم نسبت به آن و تعامل بیشتر مسئولان بر حفظ و احیای منابع طبیعی اقدام کرد.

عرصه‌های منابع طبیعی مهریز ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

‏ ۷۵۳۶/‏‬ ۲۰۴۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر سپهوند، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین گفت: کوچ بهاره عشایر ورامین همه ساله در فروردین آغاز می‌شود و به مدت ۵۰ روز برای تغذیه دام خود در مراتع جنوبی شهرستان مستقر می‌شوند.

سپهوند با اشاره به ضعیف بودن وضعیت مراتع در ورامین در سال جاری، یادآور شد: ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است که با توجه به کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته، امسال تنها ۲۰ هزار رأس دام عشایر در این مناطق مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به لزوم مدیریت چرای دام در مراتع جنوبی ورامین، نیروهای منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست فعالیت عشایر را نظارت و رصد می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین اظهار کرد: مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۰ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده ولی مدیریت این مراتع با شهرستان ورامین است.

کد خبر 6080056

دیگر خبرها

  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • آغاز برداشت توت فرنگی در مازندران
  • نورهای مصنوعی جایگزین نورخورشید برای رشد گیاهان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاه مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • لیست محصولات عطاری شامل چیست؟
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت بهار طی سال‌جاری