Web Analytics Made Easy - Statcounter

صابر تقویمی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: با پیگیری و تلاش مجموعه شهرستان، چاراویماق در فرآیند اجرایی طرح توسعه ۳۱ شهرستان محروم کشور قرار گرفت که این طرح در آذربایجان شرقی در شهرستان‌های چاراویماق و بستان آباد به عنوان مناطق کم برخوردار اغاز شده است.
وی افزود: مسئولیت پیگیری و هماهنگی تمامی امور مربوط به این طرح در سطوح ملی و استانی به اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری محول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به جهت نبود آمایش سرزمین در کشور و عدم تدوین اسناد مرتبط با آمایش سرزمین در کشور طی دهه‌های گذشته، توزیع ثروت و امکانات به صورت نامتوازن بوده است.

تقویمی ادامه داد: البته این عدم توازن ثروت و خدمات منجر به مهاجرت بین شهرها، روستاها به شهرها و استان‌ها شده است که در نهایت این جمعیت مهاجر در اطراف تعدادی از کلان شهرها مستقر شدند و پیامد این مهاجرت افزایش و عدم توزیع امکانات و ثروت و افزایش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی به گزارش وضعیت اجتماعی کشور از سال ۹۲ تا ۹۴ از سوی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح مطالعه این گزارش در نهایت پنج اولویت در فهرست آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و مناطقی که این آسیب‌ها در آن مناطق از وضعیت فزاینده برخوردارند و با عنوان مناطق حاد و بحرانی نام برده شدند، مشخص شد.

وی اضافه کرد: در این طرح شهرستان‌ها در دو بخش کم برخوردار و توسعه نیافته و آسیب‌های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفتند که چاراویماق در این لیست جزو شهرستان‌های کم برخوردار قرار گرفته است.

تقویمی خاطر نشان کرد: چاراویماق بهشت معدنی در جنوب آذربایجان شرقی است و راه اندازی صنایع بالا دستی و پایین دستی بخش معادن می‌تواند این شهرستان را به شهرستان مهاجر پذیر تبدیل کند.

وی افزود: علاوه بر معادن کائولین و گچ، ۲ معدن در کوه‌های بابا و قبله داغ از لحاظ خلوص آهن در سطح کشور بی نظیر بوده و نیازمند سرمایه گذاری و فرآوری در سطح شهرستان است.

فرماندار چاراویماق ظرفیت‌های بخش دامپروری این شهرستان را نیز بی بدیل خواند و گفت: چاراویماق با دامپروری سنتی در تولید گوشت قرمز و لبنیات دارای مقام دوم در سطح آذربایجان شرقی است و سرمایه گذاری در این بخش می‌تواند در تولید و صادرات فرآورده‌های دامی این شهرستان مفید باشد.

تقویمی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که با توجه به برخورداری چاراویماق از ۱۵ معدن فعال با استخراج ۹ نوع ماده معدنی و داشتن وضعیت انحصاری در استخراج برخی مواد معدنی از جمله گچ، تالک و خاک چینی کائولن، نمک آبی بسیار مرغوب و سنگ منگنز، محوریت سرمایه گذاری در این شهرستان به ترتیب بر پایه کشاورزی، معدن و به خصوص صنایع فرآوری معدنی استوار است.

وی افزود: بر این اساس مردم چاراویماق ضمن توجه به اختصاص سهم بالای اراضی زراعی آذربایجان شرقی به این شهرستان علاوه بر کار در معدن به کشاورزی، باغداری، زنبورداری، مرغداری و دامداری اشتغال دارند.

وی گفت: فرش صادراتی با طرح گل ابریشم، قالیچه‌های بادوام (برای مصارف محلی)، جاجیم و گلیم از جمله صنایع دستی این شهرستان بوده و محصولات عمده بخش کشاورزی چاراویماق گندم و جو، بنشن، علوفه، تره بار و محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی، عسل، چغندرقند، دانه‌های روغنی، انواع صیفی و پوست است.

شهرستان چاراویماق دارای ۲ بخش به نام‌های مرکزی شامل دهستان‌های چاراویماق مرکزی، چاراویماق جنوب غربی، ورقه و قوری چای شرقی و شادیان شامل دهستان‌های چاراویماق شرقی و چاراویماق جنوب شرقی، یک نقطه شهری به نام قره‌آغاج و ۲۴۸ آبادی است.
۵۲ روستا در بخش مرکزی و ۳۶ روستا در بخش شادیان این شهرستان فاقد دهیاری هستند.
این شهرستان با حدود ۳۱ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۹۸۸۰/‏۳۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چاراویماق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل

 عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای دارویی ایران در مراسم دوازدهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی گفت: در حوزه مکمل های غذایی و رژیمی پیشرفت قابل توجهی داشته و سابقه بیش از ۴۰ سال در زمینه طب گیاهی در کشور داریم. 

وی بیان کرد: معتقدم که میزان مشارکت باید ارتقا پیدا کند و باید به موضوع مشارکت پذیری سایر حوزه ها توجه داشته باشیم. تغییر رویکرد خوبی در سازمان غذا و دارو انجام شده است.  

کبریایی زاده تاکید کرد: برای داشتن آینده خوب باید شاخص های حکمرانی را تدوین و معتقدم که نگاه استراتژیک در حوزه های دارویی و مکمل ها داشته باشیم. 

وی همچنین گفت: باید یک نظام حساب گر ایجاد و فعالیت ها در بستر عدالت قرار بگیرد.

بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور

در ادامه مراسم جمشیدی رئیس هیئت میره انجمن طب سنتی گفت: صنعت داروسازی سنتی و گیاهی از سابقه ۴۳ سال برخوردار است و این حوزه از رشد خوبی برخوردار شده است.  

وی بیان کرد: سال گذشته در زمینه قیمت های مواد اولیه سالی آسانی نبود و دانش فنی در این حوزه تبدیل به تولیدات و داروی طبیغی خواهد شد. 

جمشیدی تاکید کرد: اکنون بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشورداریم که مقدار کمی از این تنوع داروی سنتی در کشور ساخته می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم
  • واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • یاس، طرحی برای توانمندی دختران در مناطق کم برخوردار
  • رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود
  • خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند
  • ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است
  • تشکیل رصدخانه پروژه‌های عمرانی در آذربایجان شرقی