Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@08:42:36 GMT

غارنشین سیاه پوش را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۲۲۲۰

غارنشین سیاه پوش را بشناسیم

خرس سیاه که به آن خرس سیاه بلوچی نیز گفته می‌شود، دو سال یک بار زادآوری می‌کند که در هر بار زادآوری یک یا دو توله دارد. مدت آبستنی این گونه هفت تا هشت ماه است. خرس سیاه نر دارای ۱۱۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن و ماده ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم است.

طول دم خرس سیاه ۷ تا ۷۰ سانتی‌متر و طول بدن این گونه ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوش‌های نسبتاً بزرگ و گرد و موهای بلند و سیاه رنگ دارد همچنین یک لکه سفید به شکل ۷ روی سینه خرس سیاه وجود دارد. به‌طور معمول طول عمر خرس سیاه ۲۵ سال است.

خرس سیاه به لحاظ رفتارشناختی، شبگرد است ولی در صورت داشتن توله و یا احساس امنیت در روز هم دیده می‌شود. به‌طور معمول روزها در غار یا بین شکاف سنگ‌ها و یا زیر سایه درختان استراحت می‌کند. معمولاً خواب زمستانی دارد و هنگام خواب از چربی ذخیره شده در طول زمان فعالیت خود استفاده می‌کند.

خرس سیاه قابلیت بالا رفتن از درخت را به خوبی دارد. این گونه با ادرار کردن، مدفوع، مالیدن خود به درختان بوی خود را بر جای می‌گذارد تا حضور خودشان را برای سایر خرس‌ها نشان دهد.

اهمیت خرس سیاه برای انسان و نقش بوم‌شناختی از منظر طبیعت‌گردی و ارزش زیستی، احیای زیستگاه‌های جنگلی (انتقال و انتشار بذر گونه‌های گیاهی)، کنترل جمعیت حشرات و جوندگان قابل ذکر و بررسی است.

خرس‌های سیاه در طبیعت گونه همه چیزخوار به شمار می‌آیند و از جمله خوراکی این گونه پسته وحشی، خرما، کنار، انگور، زردآلو، گیاهان علفی، انجیر، حشرات، جوندگان، خزندگان، ماهیان، پرندگان، لاشه خواری و عسل است.

متأسفانه روند جمعیت این گونه در آسیا نزولی است که شکار و صید گونه، استفاده از اجزای بدن خرس در طب سنتی، فروش توله‌ها در بازار سیاه، سمی کردن لاشه حیوانات اهلی، ناآگاهی مردم نسبت به ارزش‌های گونه، افزایش نگرش منفی نسبت به حضور گونه مهمترین عوامل تهدید جمعیت خرس سیاه است. براساس بررسی‌های صورت‌ گرفته تعداد خرس سیاه در سال ۱۳۹۴ در استان کرمان ۶۰ تا ۱۲۰، هرمزگان ۲۰ تا ۵۰، سیستان و بلوچستان ۵۰ تا ۱۰۰ تخمین زده شده است.

لازم به ذکرست که تعداد خرس سیاه کشته شده توسط انسان از سال ۹۰ تا ۹۴ در استان کرمان ۱۰ تا ۲۵، استان هرمزگان ۹ تا ۱۵ و استان سیستان و بلوچستان ۵ تا ۲۰ قلاده بوده است.

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست تکه تکه شدن زیستگاه، بهره‌برداری از جنگل‌ها برای زغالگیری، معدن‌کاوی، احداث جاده‌های روستایی و شهری و چرای بی‌رویه مهمترین عوامل تخریب زیستگاه خرس سیاه است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرگرمی محیط زیست خرس خرس سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفتی بزرگ جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ گربه سیاه ایران حذف شد!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، در بازی‌های دور سوم گروه C جام ملت‌های فوتسال آسیا، ژاپنی‌ها که برای صعود به مرحله بعدی نیاز مبرمی به پیروزی داشتند، از پس تاجیکستان برنیامدند و این بازی به تساوی یک - یک انجامید.

ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا که پنج بار جام قهرمانی رقابت‌ها را بالای سر برده و یکی از مدعیان اصلی مسابقات به شمار می‌رفت، با چهار امتیاز در رده سوم جدول گروه C قرار گرفت و حذف شد.

کد خبر 846442 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها فوتسال و فوتبال ساحلی ویژه ورزشی فوتبال جام ملت‌های آسیا

دیگر خبرها

  • پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه!
  • درخشان: آلومینیوم همیشه برای پرسپولیس گربه سیاه بوده و هست
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • نحوه پخت پیراشکی سیب زمینی و سبزیجات به سبک زوج غارنشین افغان (فیلم)
  • دوستی منحصر به فرد طوطی کاکلی سیاه با یک شهدطوطیک + فیلم
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تو فلسطینی و تنها نگران تو منم
  • شگفتی بزرگ جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ گربه سیاه ایران حذف شد!