Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@07:54:23 GMT

تأکید روسیه و فرانسه بر ضرورت حمایت از برجام

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۲۲۸۰

تأکید روسیه و فرانسه بر ضرورت حمایت از برجام

رؤسای جمهور روسیه و فرانسه، برجام را یک توافق مهم برای حفظ امنیت خاورمیانه خوانده و بر ضرورت حفظ آن تأکید کردند. ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همتای فرانسوی وی امانوئل ماکرون روز پنج‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی با یکدیگر در خصوص مسائل مرتبط با برجام تأکید کردند که این توافق نقش مهمی در امنیت منطقه خاورمیانه دارد و باید برای حفظ آن تلاش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین در خصوص محتوای گفتگوی تلفنی بین رؤسای جمهور روسیه و فرانسه منتشر کرده، دو طرف درباره تحولاتی که پس از خروج آمریکا از برجام (در اردیبهشت 97) رخ داده است و همچنین راهکارهای حل‌وفصل مسائل مرتبط با برجام بحث و تبادل نظر کرده‌اند. پوتین و ماکرون هر دو تأکید داشته‌اند که برجام یک عامل مهم در تضمین امنیت خاورمیانه و حفظ رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل همه کشورهای ذینفع باید تلاش خود را برای حفظ برجام بیشتر کنند.

توافق هسته‌ای موسوم به برجام در ماه جولای سال 2015 (تیرماه 1394) پس از چندین سال مذاکره در سطوح مختلف سیاسی و فنی بین ایران و کشورهای 1+5 (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت+آلمان) منعقد شد و بر اساس آن ایران پذیرفت برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل، سایر طرف‌های برجام نیز متعهد شدند که تمامی تحریم‌ها علیه ایران را برداشته و روابط تجاری با ایران را به حالت عادی بازگردانند.

با این حال دولت ترامپ در اردیبهشت 97 از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرد. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران از یک سو و کوتاهی طرف‌های دیگر برجام در تأمین از حقوق مشروع ایران طبق برجام باعث شده است که توافق هسته‌ای سال 2015 در وضعیت بغرنجی قرار گیرد.

ایران و روسیه: اقدامات یکجانبه آمریکا باعث پیچیدگی برجام شده است

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، یک سال با این وضعیت مدارا کرد و به طرف‌های دیگر برجام فرصت داد تا به تعهدات خود عمل کنند و اجازه ندهند اقدامات یکجانبه آمریکا باعث نابودی برجام شود.

در ادامه وقتی طرف‌های دیگر این توافق اقدام عملی ملموسی برای حمایت از حقوق مشروع ایران در چهارچوب برجام صورت ندادند، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به غربی‌ها درباره توقف برخی اقدامات ایران در برجام

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شد، به طرف‌های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

روز یکشنبه 16 تیرماه در پایان این مهلت 60روزه‌، ایران رسماً اعلام کرد که گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان تعیین‌شده در برجام (3.67 درصد) انجام خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 17 تیرماه رسماً تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح تعیین‌شده در برجام (3.67 درصد) عبور کرده است.

پیش از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه 10 تیر تأیید کرده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) گذشته است.

آژانس عبور ایران از سقف 300کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را تأیید کردآژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً افزایش درصد غنی‌سازی ایران را تایید کرد

پس از تأیید رسمی افزایش ذخایر اورانیوم و ارتقای سطح غنی‌سازی در ایران از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرف‌های اروپایی برجام و نیز آمریکا که خود از برجام خارج شده است خواستار بازگشت ایران به تعهدات گذشته شدند.

تاکنون چندین مقام اروپایی به‌صورت حضوری یا تلفنی با مقامات ایرانی در این خصوص گفتگو کرده‌اند اما مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند، در غیر این صورت کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

روحانی در تماس مکرون: اروپا به مسئولیت‌های خود عمل کند/ توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند نقطه آغاز باشدتخت‌روانچی: برجام را یکجانبه اجرا نمی‌کنیم

انتهای پیام/.

R1535/P/S8,89,95/CT7 واژه های کاربردی مرتبط امانوئل ماکرون ولادیمیر پوتین اخبار "روسیه" اخبار "فرانسه" برجام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امانوئل ماکرون ولادیمیر پوتین اخبار روسیه اخبار فرانسه برجام امانوئل ماکرون ولادیمیر پوتین اخبار روسیه اخبار فرانسه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل

به گزارش خبرآنلاین میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: رویدادهای بسیار خطرناک کنونی در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای جلوگیری از مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام است. فرصتی برای اجتناب از این وضع وجود داشت. غرب راه را برای وقایع جاری هموار کرده است.

به نقل از ایسنا ایران شنبه و یکشنبه، پهپاد و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد و آن را پاسخی به جنایات متعدد از جمله حمله هوایی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق خواند.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برجام را با ایران برای حل بحران برنامه هسته‌ای تهران امضا کردند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895329

دیگر خبرها

  • آمریکا بر حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی تأکید کرد
  • توصیه سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • تأکید استاندار لرستان بر تسریع در اجرای طرح ملی مسکن
  • ضرورت جهاد تبیین و افزایش اعتماد به نفس در بین نخبگان
  • تأکید دستغیب بر ضرورت تعیین سهم ارز اختصاص‌یافته به دارو
  • واکنش فرانسه، انگلیس و روسیه به حمله ایران به اسرائیل