Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بهزیستی در ابتدای تأسیس سازمانی حمایتگر بود که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و معلولان به ابتکار شهید فیاض بخش تأسیس شد ولی امروز با انجام حدود ۲۰۰ مأموریت نه تنها به جامعه هدف بلکه به عموم مردم خدمت می‌کند.
همانگونه که معنی واژه بهزیستی بهتر زیستن است و سازمان بهزیستی نیز با ارائه خدمات مختلف و انجام فعالیت‌های متنوع سعی در بهتر زیستن افراد جامعه داشته در برنامه ششم توسعه نیز ارتقا سلامت اجتماعی جامعه به این سازمان واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*** سلامت اجتماعی و به زیستن مکمل یکدیگرند
مدیر کل بهزیستی ایلام در این خصوص معتقد است: به زیستن به این معنی است که خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه تا روند زندگیشان بهتر و با کیفیت از گذشته شود.
زهرا همتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برقراری عدالت اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی، ایجاد اعتماد عمومی و غیره سلامت اجتماعی در جامعه ایجاد و بهتر زیستن در جامعه‌ای که دارای سلامت است اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: در جامعه‌ای که سلامت اجتماعی در آن وجود نداشته باشد بهتر زیستن نیز به خطر افتاده و هرچقدر در این زمینه تلاش شود نتیجه‌ای محقق نخواهد شد.
وی در تعریف سلامت اجتماعی گفت: این مساله به معنی داشتن جامعه‌ای بدور از فقر، خشونت، تبعیض جنسیتی، درآمد عادلانه، دسترسی کامل مردم به خدمات، داشتن امید، حفظ هنجارهای اجتماعی و غیره است.
به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام، در چنین جامعه‌ای فرد احساس امنیت کرده و این مساله موجب افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش کمیت و کیفیت تعامل افراد به واسطه اعتماد به یکدیگر خواهد شد.

***محورها و مؤلفه‌های جامعه سالم به اجماع نیاز دارد
وی اظهار کرد: اگرچه بهزیستی خدمات مختلفی برای بهتر زیستن افراد جامعه تاکنون ارائه کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و امروز نیز به عنوان متولی سلامت اجتماعی مورد توجه قرار دارد.
وی گفت: محورها و مؤلفه‌های جامعه سالم نیازمند توافق نظر و اجماع بوده و باید شاخص‌های مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: بهزیستی خدمات گسترده‌ای را در حوزه‌های توانمندسازی، پیشگیری، اجتماعی و غیره را در طول سال انجام می‌دهد که این مداخلات می‌تواند به ارتقا سلامت اجتماعی جامعه کمک کند.
مدیر کل بهزیستی ایلام بیان کرد: اقدام برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در واقع به سلامت اجتماعی جامعه کمک می‌کند.
وی از جمله اقدام‌های این سازمان برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه را تقویت ساختار خانواده‌ها با ارائه آموزش‌های مختلف عنوان کرد و گفت: سلامت خانواده یکی از مؤلفه‌های مهم برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه است.
وی توانمندسازی توانخواهان و برخورداری این قشر از حقوق شهروندی را دیگر از برنامه‌های این سازمان برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه عنوان کرد.
همتی به مقوله مهم افزایش حس اعتماد مردم به این سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان با راه اندازی مراکز حمایتی نظیر خانه‌های سلامت، خانه امن و غیره تلاش دارد تا با افزایش حس اعتماد بین مردم سرمایه اجتماعی جامعه را افزایش دهد.
وی مداخله در آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری و غیره، پیگیری قوانین مربوط به توانخوهان، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مصون سازی کودکان از اعتیاد، اضطراب، سو تغذیه و غیره، کنترل نرخ معلولیت و شناسایی معلولان و ارائه خدمات به این قشر و … را از دیگر اقدام‌های این دستگاه برای ارتقا سلامت اجتماعی برشمرد.
*** احساس مسئولیت اجتماعی مردم باید تقویت شود
به عقیده وی، هرچند که کاهش انحراف‌های اجتماعی و رفتارهای مغایر با قانون و هنجار شکن در جامعه به سلامت اجتماعی کمک خواهد کرد ولی این مساله به تنهایی کافی نیست و مردم نیز باید نسبت به تاثیرهای آسیب‌های اجتماعی حساس شوند.
وی گفت: چنانچه احساس مسئولیت اجتماعی در بین مردم نهادینه شود بدون شک تأثیر آن ابتدا برای خود فرد بوده و سپس برای جامعه اثرگذار است.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به جامعه‌ای سالم باید احساس مسئولیت اجتماعی نیز در کنار سایر عوامل رشد پیدا کند.
*** بهزیستی به تنهایی امکان تحقق ارتقا سلامت اجتماعی را ندارد
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: این دستگاه به تنهایی امکان تحقق شاخص‌های ارتقا سلامت اجتماعی را ندارد چراکه مسئولیت احیای مؤلفه‌های یک جامعه سالم تنها بر عهده بهزیستی نیست.
وی گفت: هر دستگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی باید وظایف خود را در راستای بوجود آمدن جامعه‌ای سالم و تحقق سلامت اجتماعی انجام داده تا با یک عزم عمومی به هدف مورد نظر دست یافت.
۲۲ لغایت ۲۸ تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.
شعار امسال هفته بهزیستی به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقا سلامت اجتماعی نامگذاری شده است.
۷۱۷۱/‏۶۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران جامعه بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، حامد رضایی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از توان‌خواهان فعال سرآمد در عرصه هنرهای تجسمی اردبیل اظهار کرد: ۲۵۰۰ نفر از جامعه تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل در حال حاضر از ظرفیت خدمات هنری بهزیستی استفاده می‌کنند که ۶۸ مربی در مراکز توانبخشی بهزیستی در حال آموزش هنر به جامعه بزرگ معلولان استان هستند.

وی با بیان اینکه آموزش هر برای توان خواهان از جمله دغدغه‌های مهم اداره بهزیستی بود که باید قدم‌هایی در این راستا برداشته می‌شد، افزود: ۶ گروه تئاتر در استان اردبیل در حال فعالیت هستند و در حوزه هنر ۱۲۰ ساعت آموزش داده شده و ۴۰ ساعت هنر درمانی در حوزه نقاشی در انتهای سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه با تاکید استاندار اردبیل و در تکمیل زنجیره پیشرفت و توسعه استان، بهزیستی در قالب ۷ برنامه عمده مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد، ادامه داد: مهمترین برنامه‌ریزی تأمین، تجهیز و تعمیر ساختار مجموعه بهزیستی در ابعاد مختلف بوده که ما تلاش می‌کنیم تا با تقویت این حوزه، افزایش مراکز خدمات رسانی و توانمندسازی مددجویان خود را ارتقا دهیم.

رضایی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از مسائل مهم بود، در زمینه توجه به زیرساخت ۲ مرکز تأمین و توسعه در سطح اردبیل در راستای تسریع خدمت رسانی اتفاق افتاد که به ۳۴ مرکز افزایش یافته است، در حوزه اشتغال و مسکن ۱۰۷ درصد برنامه اشتغال محقق شده، بخش سوم خدمت رسانی به جامعه هدف پوشش‌های بیمه‌ای زنان خانه دار است که به پوشش بالای ۷۰ درصد رسیده‌ایم، در بحث نیروی انسانی به جوانگرایی و توانمندسازی مدیران اقدام شده و در حوزه مشارکت‌های اجتماعی میزان جذب مشارکت‌های مردمی ۱۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در راستای عملیاتی ساختن زنجیره پیشرفت و توسعه استان ۲۰ هزار جامعه هدف را در جای جای استان اردبیل ملاقات کردیم و در تلاش هستیم این ظرفیت را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: همچنین اتفاق بسیار مهمی که در حال حاضر اتفاق افتاده است رشد ۱۲۰ درصدی اعتبارات ابلاغی حوزه توان بخشی بوده که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای توانبخشی استان هزینه شده است.

کد خبر 6081091

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • برگزاری میز خدمت فرماندار چالدران با جامعه هدف بهزیستی
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • اهدای ویلچر به توانخواهان بهزیستی میاندوآب
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • امید شاخصه بارز آثار هنری توانخواهان بهزیستی اردبیل است
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل