Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریباً همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از ۳۰ سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست. با استناد به آمارها، روزانه افزون بر یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود، با این حجم دفن روزانه زباله، مشکل این منطقه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که نه تنها مردم محل بلکه اهالی کلانشهر رشت و مردم گیلان را از این وضعیت آزرده کرده و آنان خواستار رفع همیشگی این مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت یکبار، موجب اعتراض های مردم منطقه می شود به طوری که به دفعات؛ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل ورودی محل انباشت تجمع کرده و راه عبور ماشین های حمل زباله را می بندند اما با حضور مسئولان و بیان قول هایی، عقب می نشینند. گزارش ایرنا از فریاد سراوان رشت

بر اساس آخرین آمار سه کارخانه کمپوست در شهرهای رودسر، رشت و انزلی فعال هستند.
امروزه در دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود به گونه ای که با روش هایی همچون کمپوست، می توان ارزش افزوده ایجاد کرد. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند با دور ریختن زباله، علاوه بر آلودگی محیط زیست، بخش عظیمی از منابع تجدید پذیرمان نیز از بین می رود این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته، از صنعت بازیافت به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر از این بخش استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علی‌اکبر طاهایی روز پنجشنبه در چهل و هشتمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع پیش نیازهای توسعه استان گیلان بیان داشت: سد، آزادراه، اتوبان، فرودگاه، راه آهن و … از نمادهای توسعه هستند ضمن آنکه بزرگان علمی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی نیز جزو نمادهای توسعه محسوب می شوند اما گاهی با بداخلاقی این سرمایه های انسانی را نادیده می گیریم.

وی گیلان را به واسطه تاریخ و فرهنگ غنی آن دارای ستاره های درخشان و کم نظیری عنوان و اضافه کرد: مدیران باید به عملکردهای قبل از خود توجه کنند و ضمن تکرار نکات مثبت، از تکرار اشتباهات بپرهیزند.

طاهایی با اشاره به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست استان های شمالی، پیگیری معضل زباله سراوان رشت را از موضوعاتی عنوان کرد که در این کارگروه دنبال می شود و خواستار برگزاری تور علمی - گردشگری ویژه مدیران و کارشناسان محیط زیستی کشور شد و افزود: زباله و پسماند ابرفاجعه زیست محیطی ایران و به ویژه استان های شمالی هستند که متاسفانه هنوز فرهنگ تفکیک زباله را در مردم نهادینه نکردیم.

رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: متاسفانه هنوز زمین نیروگاه زباله سوز رشت تحویل پیمانکار نشده این در حالیست که روزانه در رشت بیش از دو هزار تن زباله تولید می شود و لذا نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی تنها ۲۵ درصد مشکل را حل می کند.

طاهایی با بیان اینکه شیرابه های سراوان درختان را زنده زنده می کشد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱ میلیارد تومان برای نیروگاه زباله سوز رشت پرداخت و ۴۰۰ میلیارد تومان هم برای معضل زباله گیلان لحاظ شده و خوشبختانه در بودجه امسال برای کلیدواژه پسماند، یک هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که امیدواریم ادامه پیدا کند.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف‌پور در نشست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مدیران کل و اعضای شورای عالی استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست این استان به لحاظ طبیعی دارای ارزش‌های زیاد از جمله ۳۲ منطقه حفاظت شده، چهار پارک ملی، ۳۶ منطقه شکار ممنوع، ۵۰ تالاب و بیش از ۱۱ هزار واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع آسفالت و کشتارگاه‌های که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، سگ‌های بدون صاحب به عنوان چالش جدی برای سلامت، بهداشت عمومی، مدیریت پسماند، ترافیک و همچنین ساماندهی صنوف آلاینده در هسته مرکزی شهرها از مهمترین چالش‌های زیست محیطی در سطح استان است.

یوسف پور با اشاره به اینکه شکار و صید غیرمجاز، حریق جنگل و مراتع، تعارض به باغات و تعارض بین انسان و حیات وحش، تخریب جنگل از مهمترین تهدیدها در حوزه محیط‌زیست است گفت: برای رفع و کاهش این مشکلات به همکاری بیشتر بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شوراها و همچنین مردم و سایر ارگان‌ها نیاز است.

وی اظهار داشت: برای افزایش تعامل با شورای‌عالی استان مهرماه پارسال تفاهمنامه همکاری منعقد شد که این تفاهم‌نامه امروز در سراسر کشور با هدف حفظ کاربری، ارتقای سرانه فضای سبز در شهرها، راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، و توانمندسازی تشکل‌ها و سمن‌های محیط زیست منعقد شده است.

یوسف پور تشریح کرد: مدیریت و سامان‌دهی پسماندها در مرحله نخست با همکاری دفتر امور روستایی استانداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی شده که این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی، اجرا و در صورت موفقیت، در تمام مناطق روستایی و شهری عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح دهیاران و شوراها می‌توانند به ما کمک کنند تصریح کرد: این طرح با آموزش دهیاران و شوراها در روستاها، مراحل بازیافت پسماند و تهیه کود کمپوست در یک محل کوچک در حاشیه روستا اجرا می‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه تسهیل برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست در راستای اجرای طرح مدیریت پسماند یک ضرورت است گفت: در راستای مدیریت پسماندها هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات استان‌های زاگرس‌نشین موضوع پسماند است گفت: این استان با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن و همچنین قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، پسماندهای بیشتری را تولید می‌کند، اما متأسفانه مکان دفن اصولی برای آن وجود ندارد و اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های مدیریت پسماند از ضروریات است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: منطقه پنج در حوزه محیط‌زیست استان‌ها همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شود که بخش عمده زاگرس را شکل داده‌اند، زاگرس با تولید ۴۰ درصد منابع آب شیرین کشور، نقش بی‌بدیلی در تمدن ایرانی و همچنین زیست بسیاری از استان‌ها و کلان شهرهای کشور دارد.

کد خبر 6086707

دیگر خبرها

  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • سایت پسماند سراوان، درد بی درمان گیلان/ از جمع آوری سطل‌های زباله تا بحران زباله در آینده نزدیک + فیلم