Web Analytics Made Easy - Statcounter

الوند گفت: همزمان هفته بهزیستی، اولین مرکز توانبخشی ویژه مردان سالمند و ۳۸ واحد مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش این مجموعه در همدان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان در همدان، «حمیدرضا الوند»، امروز (پنج‌شنبه ۲۷  تیر)  در نشست خبری با خبرنگاران  گفت: امسال شعار هفته بهزیستی، «به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمند سازی و ارتقاء سلامت اجتماعی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه امسال هفته بهزیستی از 22 تیر ماه آغاز شده است افزود: امسال بالغ بر 360 عنوان برنامه همزمان با هفته بهزیستی در استان همدان اجرا خواهد شد.

 

الوند با اشاره به اینکه در هفته بهزیستی 55 پروژه افتتاح می‌شود گفت: همزمان با این ایام، اولین مرکز توانبخشی ویژه مردان سالمند و 38 واحد مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش این مجموعه در همدان به بهره برداری رسید.

 

وی با اشاره به اینکه یک مرکز توانبخشی سالمندان ویژه زنان با ظرفیت 100 نفر در استان وجود دارد ادامه داد: دومین مرکز توانبخشی سالمندان ویژه مردان با ظرفیت 50 نفر روز گذشته افتتاح شد که انتظار می‌رود این ظرفیت به 100 نفر افزایش یابد.

 

افتتاح چند مرکز مهد کودک، مراکز اقامتی میان مدت(کمپ)، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، کارگاه‌های تولید پوشاک در مرکز بازپروری معتادان، افتتاح مراکز مشاوره، تولید مراکز مبل و منبت و گلخانه و ... از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در این ایام است.

 

مدیر کل بهزیستی استان ابراز کرد: با افتتاح 53 پروژه، نزدیک به 200 نفر از جامعه هدف این مجموعه در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به کار شدند.

وی عنوان کرد: کلیه خدمات توان بخشی، غربالگری، کاردرمانی، بینایی و شنوایی سنجی ویژه مددجویان این مجموعه در هفته بهزیستی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

 

الوند عنوان کرد: توزیع هزار سبد کالا در میان مددجویان نیازمند توسط خیرین و مردم و اجرای طرح «لبخند مهربانی» با محوریت رفع مشکلات مددجویان با حضور مددکاران و مسئولین در منزل جامعه هدف در این ایام انجام می‌شود.

 

وی گفت: استفاده از تریبون‌های مذهبی با دعوت ائمه جمعه از مردم جهت مشارکت با مجموعه بهزیستی در ارائه خدمات اجتماعی به جامعه هدف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تجلیل از ایثارگران، تجدید میثاق با شهدا و آرمان‌ها امام از دیگر برنامه‌های این هفته است.

 

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: برگزاری مساباقات ورزشی، نواخته شدن زنگ بهزیستی در مدارس، برگزاری همایش نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده، اعزام 50 نفر از فرزندان موفق مددجویان به مشهد مقدس از دیگر برنامه‌های بهزیستی استان در این ایام است.

 

الوند ضمن اشاره به افتتاح کارگاه پوشاک بیمارستانی ویژه معتادان مراکز بازپروری گفت: با افتتاح این کارگاه، زمینه اشتغال 22 معتاد بهبود یافته فراهم آمده است، این نکته قابل ذکر است که همدان اولین استانی است که بسته‌های توانمد سازی جسمی، روحی و روانی را در کمپ‌های خود به معتادان ارائه می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در استان همدان، 45 کمپ ترک اعتیاد تحت نظارت این مجموعه فعال است گفت: در استان همدان 11 مرکز ترک اعتیاد سرپایی وجود دارد که سال گذشته به 19 هزار و 590 و در سه ماهه نخست سال جاری به 3 هزار نفر ارائه خدمات داشته است.

 

الوند با اشاره به اینکه یکی دیگر از مراکز فعال در این مجموعه، مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی است عنوان کرد: این مرکز نیز سال گذشته به 816 نفر و در سه ماهه نخست سال به 344 نفر ارائه خدمات داشته است، گفتنی است در 60 محله آسیب پذیر استان نیز اقدامات پیشگیری از اعتیاد به جامعه هدف ازائه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبارات سازمان بهزیستی به دلیل مسائل اقتصادی کشور تنها 74 درصد آن محقق شد گفت: با این وضعیت استان همدان باید نسبت به سال گذشته خود با کاهش 24 درصدی خدمات و کسری 17 میلیارد تومانی مواجه می‌شد.

 

الوند ادامه داد: خوشبختانه این مهم نه تنها در همدان محقق نشد بلکه با افزایش 11 درصدی اعتبار در تمام بخش‌ها روبرو بود که این اعتبار از محل بودجه‌های استانی، خیرین و مشارکت‌های مردمی تأمین شده بود.

 

وی با بیان اینکه این مجموعه سال گذشته در حوزه اشتغال جزء 4 استان برتر کشور معرفی شد گفت: بهزیستی استان همدان در سال 97، 134 درصد از تکالیف خود را با بهره گیری از منابع ملی و استانی در حوزه اشتغال به انجام رساند که این خود عاملی در معرفی یکی از 4 استان برتر کشور در حوزه اشتغال شد.

 

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: کسب رتبه برتر و عالی کشور در حوزه‌های پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی، خدمات توانبخشی و مشارکت های عمومی و کسب رتبه اول کشوری در بخش ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌های تحت پوشش و آسیب دیدگان اجتماعی از دیگر افتخارات این مجموعه در سال گذشته است.

 

 

الوند با اشاره به اینکه 10.8 درصد از جمعیت استان در قالب 187 هزار و 700نفر سالمند در استان وجود دارد گفت: در مراکز روزانه و شبانه ویژه سالمندان خدمات مختلف فرهنگی، ورزشی، آموزشی، اردویی و... به آنها ارائه می‌شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 5 مرکز مشاوره ژنتیک جهت پیشگیری از بروز معلولیت در استان وجود دارد عنوان کرد: سال گذشته 4 هزار نفر در این مراکز غربالگری شدند که با صرف هزینه 400 میلیون تومان از تولد 12 جنین معلول، پیشگیری شد.

 

وی 87 درصد از فرزندان تحت پوشش این مجموعه، بدسرپرست بوده و در مراکز شبه خانواده اقامت دارند گفت: در استان همدان 15 مرکز نگهداری شبه‌خانواده با بیش از 300 نوزاد، خردسال و کودک وجود دارد که از این تعداد یک مرکز شیرخوارگاه و 14 مرکز دیگر، مراکز شبه خانواده است.

 

الوند گفت: این مجموعه در سه ماهه نخست سال جاری، 38 کودک کار و در سال گذشته 150 کودک را پذیرش کرده است، این در حالی است که سال گذشته پذیرش 79 کودک کار برای این مجموعه پیش بینی شده بود، گفتنی است 100 نفر از این کودکان کار توسط خیرین تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 36 خانواده متقاضی دریافت سرپرستی کامل فرزند از این مجموعه بوده‌اند ادامه داد: در سال 97، تعداد 333 خانواده متقاضی فرزند بوده اند که این رقم پیش بینی می‌شود در سال 98 به 350 عدد افزایش یابد.

 

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه 6 پایگاه خدمات اجتماعی در استان فعال است گفت: 84 سازمان مردم نهاد نیز در سطح استان مشغول به فعالیت است که از این تعداد، 16 موسسه، خیریه، 44 مرکز، انتفاعی و 16 مرکز، غیر انتفاعی است.

 

الوند با اشاره به اینکه مشارکت‌های مردمی در سال 97، 33 میلیارد و 139 میلیون تومان بوده است گفت: در سه ماهه نخست امسال، 2 میلیارد و 373 میلیون تومان مشارکت‌ها مردمی در قالب کمک‌های نقدی و غیر نقدی بوده است که از این رقم، 860 میلیون تومان زکات فطریه است.

 

وی با اشاره به اینکه تعهد این مجموعه در سال 97 در جهت ایجاد شغل برای مددجویان، هزار و 340 نفر بوده است گفت: اداره بهزیستی استان در سال 97 توانست برای بیش از 2 هزار نفر زمینه اشتغال را فراهم آورد، تعهد امسال مجموعه نیز اشتغالزایی برای هزار و 800 نفر است.

 

الوند اشاره ای به آمار مددجویان خارج شده از مجموعه بهزیستی داشت و گفت: در سال 97، 239 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی بر اساس دو آیتم ازدواج و اشتغال از چرخه حمایت دریافت مستمری از این مجموعه خارج شدند.

 

پایان پیام/580

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز بیانیه گام دوم انقلاب سازمان بهزیستی اردبیل امام رضا ع جشن های دهه کرامت دهه کرامت استان البرز روزنامه تشریح برنامه های هفته بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: امیر کمی بعد از آن تاریخ به یکی از مراکز نگهداری نوزادان و کودکان بی‌سرپرست سازمان بهزیستی سپرده شد تا به امروز. امروز که قرار است به‌زودی در قالب اجرای طرح استقلال فرزندان بهزیستی، برود پی بخت و اقبال خود. امیر همه این سال‌ها، سرش در دفتر و کتاب بوده و درس خوانده. مکانیکی را هم به‌صورت تخصصی یاد گرفته تا راحت‌تر زندگی مستقل خود را خارج از مرکز نگهداری آغاز کند. حالا ۱۸سال او تمام‌شده و صبرش هم. صبر و انتظار برای رسیدن به آرزوی مستقل‌شدن و تجربه‌ جدید و متفاوت زندگی بیرون از مراکز نگهداری و تربیتی بهزیستی با کمک هزینه‌های ترخیص بهزیستی که ازجمله مقدمات و الزامات آن برای امیر و بسیاری امثال او نه از پرداخت وام ودیعه مسکن ویژه نوجوانان مستقل بهزیستی خبری هست و نه از خیر و نیکوکاری که بیاید و دستشان را برای تامین کمک اجاره واحدی مسکونی بگیرد. به علاوه اینکه با افزایش آمار ۱۸ساله‌های مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست بهزیستی، ظرفیت خانه‌های مستقل یا شبانه‌روزی این سازمان هم محدود است.

تعامل جدی بهزیستی و بلاتکلیفی ۱۸ساله‌ها

این قصه بیش از ۴هزار نوجوان در مراکز مختلف بهزیستی کشور است که به دلایلی طرح فرزندخواندگی شامل حالشان نشده و حالا چشم امید به بهره‌مندی از طرح فرزندان مستقل سازمان دارند. امیر در این‌باره می‌گوید: «چند سال است که شب و روز ندارم. دلم می‌خواهد زودتر درهای این مرکز باز شود و برای همیشه بروم پی آن زندگی که خودم دلم می‌خواهد.» پشت سرش را می‌خاراند و ادامه می‌دهد: «می‌دانی آبجی، نه اینکه اینجا بد باشد؛ نه، اما راستش از یک سنی به بعد آدم دلش می‌خواهد خودش صفر تا صد زندگی‌اش را دستش بگیرد. الان من و رامین (دوستش در مرکز نگهداری) به چنین سنی رسیدیم که دلمان استقلال می‌خواهد.» رامین کنارش ایستاده و صحبت‌های دوستش را اینطور تکمیل می‌کند: «درس خواندیم و از مکانیکی تا خیاطی یاد گرفتیم تا اگر مستقل شدیم مهارتی برای نان‌درآوردن بلد باشیم. پرونده درخواست خود برای دریافت وام ویژه فرزندان مستقل بهزیستی را به چند بانک تحویل دادیم تا کمی پول ودیعه خانه را جور کنیم اما بانک‌ها هم انگار سر ناسازگاری با ما که پشتی مثل پدر و مادر نداریم، دارند.»

استقلال به سبک دخترانه

ماجراهای استقلال فرزندان بهزیستی در بخش دختران نیز روایت های گوناگون دارد. سمیرا برخلاف نگار (یکی دیگر از دختران مرکز نگهداری) علاقه‌ای به زندگی در خانه‌های مستقل یا شبانه‌روزی بهزیستی که معمولا ۱۸ساله‌های بسیاری از مراکز نگهداری مربوط به سنین پایین به اتاق‌هایش راه می‌یابند، ندارد: «در این خانه‌های شلوغ، بیشتر از یک سال نمی‌توان سکونت کرد، پس، از اول به فکر اجاره‌کردن خانه باشم بهتر است.» مهرآفرین اما شرایط متفاوتی دارد که درباره آن توضیح می‌دهد: «نزدیک به ۵سال است مورد حمایت مالی خانواده‌ای مهربان هستم.»

کد خبر 845921 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سازمان بهزیستی فرزندآوری تهران

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد
  • استان همدان صاحب آزمایشگاه تخصصی ژنتیک شد
  • آیین افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد «نعمت الله سلطانی» در همدان 
  • افتتاح چند طرح به مناسبت هفته سلامت در استان همدان
  • مولدسازی وقف در گلستان؛ نخستین مرکز تکثیر و پرورش دام سبک نژاد «رومن» در مرکز استان افتتاح شد
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
  • خبر‌هایی از طرح هایی که با حضور وزرا افتتاح شد
  • اشتغالزایی بیش از ۲۴۰۰ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • بخش پرتودرمانی مرکز جامع سرطان البرز افتتاح می‌شود