Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@12:58:44 GMT

بازنگری بر فهرست کالاهای اساسی وارداتی انجام شود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۲۵۳۵

بازنگری بر فهرست کالاهای اساسی وارداتی انجام شود

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: به توان تولید داخلی در حوزه واردات کالاهای اساسی توجه ویژه شود.

به گزارش ایسنا، عادل آذر در سومین جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی در سال جاری با بیان اینکه دیوان محاسبات نقد جدی بر فهرست واردات کالاهای اساسی دارد، برلزوم بازنگری در این فهرست تاکید کرد و افزود: علی رغم اینکه تنها ۱۰میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی لازم است ۱۴میلیارد دلار ارز دولتی به این امر تخصیص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: بر اساس فهرستی که در اختیار دیوان محاسبات است بیش از ۱۵نوع برنج در حال واردات به کشور است در حالی که به توان تولید داخلی در حوزه کالاهای اساسی باید توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد دستگاه های نظارتی نظیر دیوان محاسبات را مانع تصمیم گیری جسورانه مدیران اجرایی دستگاه ها می دانند تصریح کرد: رویکرد دیوان محاسبات کشور نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایتگرانه و در عین حال مقتدرانه بر روند فعالیت دستگاه های اجرایی است و همواره در خدمت مدیران دستگاه ها و کمک حال توسعه کشور بوده است.

آذر یکی از چالش های دیوان محاسبات در نظارت بر دستگاه ها را بدفهمی برخی مدیران در اثر انبوه قوانین دانست و افرود: مدیران دستگاه های اجرایی به عنوان طلاییه داران توسعه کشور، دیوان محاسبات را محرم و مشاور خود بدانند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به تمدید اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در بخش اسناد خزانه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۰درصد از ظرفیت اسناد خزانه در استان ها بلااستفاده ماند که امیدواریم در سال جاری روند بهتری را در این خصوص شاهد باشیم و دیوان محاسبات نیز آمادگی کامل دارد در صورت عدم تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای توسط دستگاه های متولی و بانک های عامل بررسی و برخوردهای لازم را داشته باشد.

وی وضعیت استان در ثبت و شناسنامه دار کردن اموال و دارایی های دولت در سامانه "سادا" را نامناسب توصیف و اظهار کرد: مدیران دستگاه های اجرایی در بهبود وضعیت استان، ثبت و شناسنامه دار کردن اموال دولت در دستگاه ها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

آذر ضعف کنترل های داخلی و اعتماد بیش از حد را یکی از آسیب های دستگاه های مختلف و منفذ وقوع جرم برشمرد و یادآور شد:اعتماد زیاد مدیران به برخی افراد و سپردن اختیارات نهادهای تصمیم گیری و تظارت و کنترل به یک نفر زمینه ساز وقوع جرم است و مدیران باید نظارت های بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه، در خصوص نقدهای دیوان محاسبات بر طرح ارائه شده دولت، تصریح کرد: در تامین منابع طرح پیشنهاد دولت، انتشار اوراق اسناد خزانه ۳۸ هزار میلیارد تومان مازاد بر قانون فعلی به عنوان راهکار ارائه شده است که اینکار نسل آینده کشور را با مخاطراتی روبرو خواهد ساخت.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دیگر راهکار تامین منابع برای اصلاح ساختار بودجه توسط دولت بود در حالی که در سال جاری منابع کافی در اختیار دولت قرار دارد و نیازی به صندوق توسعه ملی نیست.

وی شناسایی و وصول درآمدها با حقوق دولتی را یکی از چالش های استان معرفی و خاطرنشان کرد: در بخش تسویه حساب پیش پرداخت های پروژه های ناتمام، آذربایجان غربی بیش از هزار میلیارد تومان بدهکار پیمانکاران است که هرچه سریعتر باید تسویه شود.

آذر با بیان اینکه اهلیت کارت های بازرگانی صادر شده در استان باید به دقت بررسی شود، گفت: معوقات مالیاتی کارت های بازرگانی در آذربایجان غربی بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان است که باید از طریق قوه قضائیه استان اقدامات لازم در وصول این معوقات انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز گفت: دیوان محاسبات کشور آمادگی تشکیل هیئت ویژه حسابرسی بر اقدامات احیای دریاچه ارومیه را دارد و نمایندگان استان میتوانند در این رابطه مستندات خود را به دیوان ارائه دهند که تا پایان سال جاری شفاف سازی های لازم در این زمینه انجام گیرد.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص استقرار نظام بودجه ریزی برمبنی عملکرد نیز، اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب سال ۹۸ تمامی دستگاه‌ها مکلف به اجرای طرح بودجه ریزی عملیاتی هستند که تاکنون دستگاه ها روند کندی در این بخش داشته‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۲۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف کالاهای متروکه باقی‌مانده در بنادر استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکیبی نسب صبح جمعه در نشست هماهنگی ترخیص محدود کالاهای متروکه سنواتی بنادر استان با حضور معاون دادستان بوشهر، مدیر کل گمرک بوشهر، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر، نگاهی مثبت و سازنده برای تعیین وضعیت کالاهای متروکه سنواتی ایجاد شده به نحوی که بنادر استان با ترخیص ۹۶ درصد این کالاها در در کشور پیشگام هستند.

وی بیان کرد: در زمان انجام سفر رئیس قوه قضائیه ۲ هزار و ۱۲۹ قلم کالای متروکه سنواتی در بنادر این استان وجود داشت که اکنون به ۱۰۰ قلم کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: از مجموع ۱۰۰ قلم کالای باقیمانده ۳۰ مورد توقیفی است که فرایند آن در دستگاه قضائی در حال انجام است.

شکیبی نسب افزود: با حجم قابل توجه کالاهای ورودی به بنادر استان بوشهر می‌طلبد با خروج کالاهای رسوبی سنواتی فرصت برای رونق و درآمدزایی بنادر استان بوشهر انجام شود.

وی اظهار کرد: خدمات رسانی شایسته به تجار و صاحبان کالا در گرو فضای کامل برای انبار و بارانداز است که با ترخیص کالاهای رسوبی این مهم بخوبی محقق خواهد شد.

شکیبی نسب افزود: حضور مؤثر دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه استان در بنادر و روند تخلیه و بارگیری کالاها نویدبخش افقی روشن فراروی بنادر است که اداره کل بنادر و دریانوردی استان با تمام توان از ظرفیت ایجاد شده استقبال می‌کند.

وی گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور تحرک و پویایی لازم در بنادر استان ایجاد شده که بدون تردید برای دستیابی به نتیجه نهایی باید تمام دستگاه‌های ذیربط با حوزه دریا و دریانوردی پای کار باشند.

کد خبر 6082373

دیگر خبرها

  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • تعیین تکلیف کالاهای متروکه باقی‌مانده در بنادر استان بوشهر
  • برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • گزارش‌های جدید دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند
  • گزارش‌های دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست