Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@11:57:13 GMT

بازار برق در بورس انرژی جان گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۳۲۴۹

بازار برق در بورس انرژی جان گرفت

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در این بازار بیش از ۸۴ هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از ۲۲ هزار تن در رینگ بین‌الملل این بازار مورد داد و ستد قرار گرفته‌اند.
 
همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از ۶۶۵ میلیارد ریال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
گفتنی است؛ ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز نسبت به هفته گذشته افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
 
طی این هفته سه تولیدکننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس که به ترتیب با اختصاص ۲۳، ۲۱ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، ۵۴ درصد از ارزش معاملات هفته جاری را از آن خود کرده‌اند.
 
همچنین طی این هفته سه کالا در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از: هیدروکربن، نفتای سبک و گازمایع که به ترتیب با اختصاص ۲۱، ۱۵ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، نیمی از ارزش معاملات هفته جاری را به خود اختصاص دادند.
 
از نکات حائز اهمیت معاملات این هفته می‌توان به داد و ستد ۲۵ هزار تن هیدروکربن MC۱۶۰ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و ۲۲ هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

گفتنی است؛ در جریان معاملات هفته جاری بورس انرژی ایران، بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود که در تابلوی فیزیکی این بازار و از سوی نیروگاه های پرند مپنا و سیکل ترکیبی ارومیه برای دوره مصرف مرداد ‌ماه ۹۸ و دوره تحویل ماهانه عرضه شد.

همچنین، در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سنفت۹۸۳"، تعداد ۴۵، ۲۰۰ قرارداد به ارزش بیش از ۳۹۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بورس انرژي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تعویض بخاری‌های فرسوده یا رده‌پایین در کشور از این جهت اهمیت دارد که طبق گفته کارشناسان حوزه انرژی، افت فشار پارس جنوبی که ۵۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند از سال ۱۴۰۴ شروع خواهدشد و این درصورتی است که طبق گفته مسئولان شرکت ملی گاز در کشور بیست میلیون بخاری فرسوده یا رده پایین وجود دارد که دو برابر استاندارد گاز مصرف می‌کنند.

به منظور کاهش مصرف گاز وسایل گرمایشی در فصل سرد سال، ساجد کاشفی، سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت‌ملی‌گاز از تعویض چهار میلیون بخاری توسط این شرکت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده بود تا در پنج استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و همدان ده هزار بخاری با رده A و B جایگزین بخاری‌های فرسوده یا با باراندمان پایین شود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که مبحث ۱۷ مقررات ساختمان در نصب این بخاری‌ها به وجود آورده بود، از این تعداد فقط چهار هزار عدد بخاری تعویض شد.

همچنین به منظور افزایش بهره‌وری انرژی در کشور، شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۱ طرحی را تصویب و شرکت ملی گاز را موظف کرد، طی پنج سال، چهار میلیون و صدهزار بخاری رده A و B را در کشور جایگزین بخاری‌های با بهره‌وری پایین کند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز درباره این مصوبه می‌گوید: شرکت ملی گاز اسامی مشترکانی که باید بخاری آنها تعویض شود را در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارد و به ازای هر بخاری رده A و رده B که جایگزین شود، ۴۶۶ و ۳۷۸ مترمکعب گواهی صرفه‌جویی صادر و در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد، آن‌ها می‌توانند یا این گواهی‌های صرفه‌جویی را در بورس انرژی بفروشند و یا معادل فیزیکی گاز را تحویل بگیرند.
 
با وجود این طرح، اما سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی مانند آقای اصغر امینی از وجود متقاضی و نقدشدن این گواهی‌های صرفه‌جویی اطمینان ندارند.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در مقابل ساجد کاشفی درخصوص راهکار‌های شرکت ملی گاز برای فروش این گواهی‌ها می‌گوید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

طبق گفته سرپرست مدیریت انرژی شرکت ملی گاز اگر هم این گواهی‌ها در بورس انرژی به فروش نرسد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در پایان، ضمن بیان اینکه اعتبار حساب‌بهینه‌سازی نیز از طریق منابعی، چون جرایم حاصل از سوزاندن گاز فلر توسط صنایع تامین می‌شود، گفت: طبق ضمانت‌های اجرایی که در بورس انرژی دیده شده اگر شرکت ملی گاز  به هر دلیل نسبت به تحویل گاز صرفه‌جویی شده اقدامی نکند جریمه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص بورس امروز ۸ فروردین/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • شاخص بورس امروز ۷ فروردین/افت ۴ هزار واحدی
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار