Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، جواد حسینی شامگاه پنجشنبه در ادامه سفر خود به استان فارس و در دیدار صمیمی بافرهنگیان شهرهای خرم بید، سرچهان و مشهد مرغاب، گفت: معلمین بدون تردید بازیگران اصلی اندیشه‌های جامعه در مدرسه هستند و مدرسه نیز جایگاه اصلی اندیشه است.

وی گفت: فرایندهای یاددهی و یادگیری ما به دنبال نخبه پروری است و پژوهش‌هایمان نیز نخبه محور است و این اشتباه است، و این در حالی است که باید دانش‌آموز و کنش آموز پرور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید معلمین را پژوهش محور تربیت کند و دانش آموزان نیز با فرایندهای تعلیم و تربیت پژوهنده تربیت شوند و درنهایت در نگه داشت نیروی انسانی نیز همه تلاش خود را بکار گیرد.

حسینی تأکید کرد: برنامه درس ملی و کتب درسی ما باید دانش آموزان را به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متعادل و هویت تعادلی، مهارتی، نگرشی و بینشی سوق دهد و هم‌اکنون این جهت‌گیری آغازشده است

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از آمادگی سازمان پژوهش و برنامه‌های درسی برای توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتاب در قالب ۸۰۰ عنوان کتاب درسی در آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: تلاش ما این است تا از همه صاحب‌نظران و متخصص تعلیم و تربیت در تألیف این کتب بهره بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه"باید هویت دینی، ملی و جهانی ما در کتب درسی گنجانده شود " افزود: توجه به شرایط بوم در تهیه کتب درسی نیز بسیار مهم است، چراکه عدم توجه به این مهم موجب می‌شود تا نابرابری‌های اجتماعی بیرون از مدرسه در داخل مدرسه تشدید شود.

حسینی همچنین تأکید کرد: باید توسعه رشته‌های تحصیلی و هدایت شغلی دانش آموزان را عالمانه و کارشناسانه باهدف جلوگیری از عدم تعادل در گرایش به رشته‌ها اصلاح کرد.

وی گفت: امروز ۳۴ و نیم درصد دانش آموزان ما در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند در برنامه ششم توسعه، گرایش ۵۰ درصدی دانش آموزان را به این رشته‌ها مورد هدف قرار داده است چراکه دانش آموزان ما در پایان تحصیلات خود باید حداقل مهارت را متناسب با نیاز جامعه فرابگیرند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه آموزش عمومی تقاضامحور و اجباری است، گفت: هر فردی که برای آموزش عمومی درخواست داشته باشد، وظیفه ما ارائه آموزش به آن‌ها است و آموزش‌وپرورش به دنبال افرادی است که از تعلیم و تربیت عمومی عقب‌افتاده و دورمانده‌اند و این افتخار نظام تعلیم و تربیت ما است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون پوشش دوره ابتدایی در کشور ما بیش از ۹۸ و ۵ دهم درصد است.

حسینی با تأکید بر لزوم اجرای طرح مدرسه محوری، گفت: امکان انتخاب مدیران مدارس توسط، برخورداری مدیران از قدرت لازم برای خلق ثروت‌های قانونی و مشروع برای ارتقا بخشی به کیفیت مدرسه، توانایی مدیران برای استفاده از بودجه مدرسه در اجرای سیستم پاداش‌دهی به معلمان بر اساس نظام ارزیابی آموزش‌وپرورش، قدرت به مشارکت گرفتن اجزا فرا مدرسه‌ای توسط مدیر باهدف ارتقا نظام تعلیم و تربیت در مدرسه و دادن اختیارات لازم به مدرسه و تمرکززدایی از مؤلفه‌های مه اجرای طرح مدرسه محوری است که به دنبال اجرای آن هستیم.

وی از برنامه خود برای ساخت ۳۱ مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استان‌های مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانش‌آموز در این فضاها، از این ظرفیت برای تقویت برنامه‌های رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی ۲ میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در سال جاری برسد.

وی افزود: هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزش‌افزوده این املاک نیز پرداخت شود؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانه‌ها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند نیز شریک باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در سفر به خرم بید، ابتدا با حضور بر مزار شهدای گمنام این شهر، نسبت به شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

به گزارش قدس خراسان، جواد روحانی امروز ۴ اردیبهشت‌ماه، در سمینار اوتیسم با موضوع آشنایی با عوامل تاثیرگذار در اختلال اوتیسم و درمان اختلال آگاهی‌بخشی و بازگویی تجارب زیسته مادران و معلمان‌ که در دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما در مدارس خود آموزش واحدی برای نوآموزان و دانش‌آموزان اوتیسم نداریم. ده‌ها آموزش برای آن‌ها تعیین شده که با توجه به شرایط و توانمندی هر دانش‌آموز و سطح‌بندی طیف اوتیسم است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است، عنوان کرد: اولین مدرسه اوتیسم در استان ۱۵ سال پیش با ۳۰ دانش‌آموز شروع به کار کرد. در دو، سه سال گذشته ۲۱۴ دانش‌آموز طیف اوتیسم داشتیم، سال گذشته ۳۲۰ نفر بودند و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در سامانه ۴۲۵ نفر دانش‌آموز طیف اوتیسم ثبت شده است.

وی افزود: ۱۵ سال پیش یک مدرسه اوتیسم داشتیم که الان به ۱۰ مدرسه رسیده، ۵ مدرسه در مشهد و ۵ مدرسه در نیشابور، تربت جام، تربت حیدریه و سبزوار قرار دارد. در گناباد نیز ۷، ۸ دانش‌آموز شناسایی شدند و برای آن‌ها کلاس تشکیل شده است.

روحانی بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها این اختلال را پنهان می‌کنند و ممکن است مراجعه نکنند. شاید هزاران نفر دیگر هنوز در خانه‌ها هستند. قدم‌های خوبی در استان برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم برداشته شده و در محتوای آموزشی پیشگام هستیم. اولین استانی هستیم که مرکز پیش‌دبستانی تخصصی و کودکستان استثنایی برای این گروه داریم.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های ما در اختلال طیف اوتیسم پذیرش این دانش‌آموزان و نوآموزان است، تصریح کرد: چالش ما با والدین است که شاید پذیرشد این اختلال را نداشته باشند که بچه را نگه دارند به این امید که بهبود پیدا کنند. والدین و افراد جامعه باید تفاوت‌های فردی را بپذیرند و نگاه خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: نهادهای اجتماعی، نهادهای دولتی و غیر دولتی و شهرداری‌ها باید پارک‌های ویژه‌ای را مناسب‌سازی کنند و بخش سرگرمی برای افراد خانواده بگذارند. مبلمان شهری باید برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شود. در زمینه ایاب و ذهاب مشکلاتی وجود دارد.

روحانی اضافه کرد: در زمینه محتوای آموزشی نیز هنوز نتوانستیم محتوای آموزشی خاص برای دانش‌آموزان تعریف کنیم و هنوز بر اساس محتواهای کم‌توان ذهنی آموزش می‌دهیم اما همکاران ما با تلاشی که داشتند کتاب‌هایی را تعریف کردند که آموزش تصویری دارد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد پیشنهاد دادند تفاهم‌نامه‌ای امضا شود و دانشجویان در درس آشنایی با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا اختلالات رفتاری، بازدیدی از مدارس ما داشته باشند و با طیف اوتیسم آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • لزوم تربیت چند ساحتی دانش آموزان
  • نگاه حداد عادل به مدارس غیرانتفاعی؛ حسابتان از نظام را جدا ندانید | برای این نظام نیرو تربیت کنیم
  • ۷۵ میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری
  • مقدمه زندگی در عصر جدید حضور در حوزه فناوری است
  • جایگاه حوزه سلامت در برنامه‌های درسی خالی است
  • نواختن زنگ سلامت در مدارس شهرستان خوی
  • تداوم اجرای طرح سفیران ۱۲۵ در مدارس یزد
  • آزمون جذب مراقبت سلامت وزارت آموزش و پرورش ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • مدارس غیردولتی جاده‌صاف‌کن برای مهاجرت از کشور نباشند