Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ابراهیم صالحی عمران گفت: برنامه‌های درسی آموزش عالی کهنه، به دور از نوآوری‌های علمی و فناوری‌های جدید است در حالی که یکی از ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است. تاریخ انتشار: 07:00 - 28 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۳۱۶

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره تدوین ۲۱ برنامه درسی جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شغلی و تقویت برنامه‌های مهارتی دانشجویان اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین کار در سیستم آموزشی برنامه‌های درسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر بسیار اساسی و مهم است، چون هم روی مربی و هم روی دانشجو اثر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: این تغییر سر فصل پیامد‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی زیادی با خود به همراه دارد.

صالحی عمران گفت: تمام سیستم‌های آموزشی باید روی تغییر سرفصل‌ها و کاربردی کردن آن‌ها وقت بگذارند.

ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است

وی در ادامه تاکید کرد: نقطه ضعف آموزش عالی کشور برنامه‌های درسی است. برنامه‌های درسی آموزش عالی کهنه، به دور از نوآوری‌های علمی و فناوری‌های جدید است در حالی که یکی از ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: اگر دغدغه اشتغال و کار دارم باید تغییر و به روز رسانی برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها اجرا شود و این اختیار تغییر سر فصل‌ها به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شود.

وی در ادامه از واگذار کردن تفویض اختیار به دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر سر فصل‌ها و برنامه‌های درسی خبر داد و گفت: تشکیل شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بعد از ۹ ماه تلاش مورد موافقت و تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و ۲۱ برنامه درسی جدید مصوب شده است واگر این برنامه‌ها به اجرا گذاشته شود آثار خوبی روی برنامه‌های مهارتی دانش آموزان به جای خواهد گذشت.

صالحی متذکر شد: فیکس کردن برنامه‌های درسی کار اشتباهی است چرا که مرز‌های علم هر روز در حال تغییر و تحول است و نیاز‌ها ثابت نیست به همین دلیل باید برنامه‌های درسی هم متغییر باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: رویکر ما این است که تحولات علم و فناوری در برنامه درسی قرار بگیرد. مشاغل و حرفه‌ها در سر فصل‌ها گنجانده شود.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است/ درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند

صالحی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است و باید دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شوند و نمی‌توانیم برای ورود دانشجویان به بازار کار اسیر برنامه‌های نظری باشیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌ها باید عملی باشد و درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: سیاستگذاری منسجم در برنامه ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش‌های عالی فنی و حرفه ای، به منظور رفع نیاز‌های اولویت دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی، نیاز‌های بازار کار، تحولات جهانی علوم و فناوری و اجرای توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدف محوریِ تشکیل این شورا بوده است.

صالحی افزود: تا کنون در جلساتی که از آذر ماه سال گذشته برگزار شده اکثر برنامه درسی تدوین و در کارگروه‌های تشکیل تخصصی جهت بروز رسانی دروس و کتاب‌ها با بهره گیری از استادان و مولفان برتر دانشگاهی و ظرفیت‌های برون دانشگاهی بخصوص از بخش صنعت سعی گردیده به نحو شایسته‌ای استفاده گردد.

برخی دروس دانشگاه با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحد‌های زیرمجموعه ابلاغ شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته هاست. متاسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای دروس بازار کار اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف

تفاهم نامه همکاری فناورانه و دانش بنیان در صنعت روانکار به‌منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بین شرکت نفت ایرانول و دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تفاهم‌نامه همکاری فناورانه و دانش بنیان در صنعت روانکار با حضور دکتر موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مهندس اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول منعقد شد.

در این جلسه که با حضور معاون پژوهش و فناوری و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف همچنین جمعی از معاونین و مدیران شرکت نفت ایرانول برگزار شد، دکتر موسوی طی سخنانی گفت: شرکت نفت ایرانول یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت روانکار است. وی افزود: با توجه به ظرفیت بالقوه و بالفعلی که دانشگاه صنعتی شریف دارد امیدواریم بتوانیم با همکاری موثر در حوزه‌های مختلف فناورانه و دانش بنیان به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم و با بومی‌سازی ملزومات وارداتی، ارتقا کیفیت و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از محصولات پالایشی، با تحولات آینده در روند جهانی هم مسیر شده و توسعه یابیم تا گامی اساسی در فراگیری خودرو‌های الکتریکی و پیشرفت این صنعت برداریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: با توجه به اینکه صنعت روانکار صرفا اختصاص به خودرو ندارد و نقش اساسی در تمامی صنایع کشور ایفا می‌کند، امیدواریم با برنامه‌هایی که در زمینه داخلی‌سازی مواد اولیه و استفاده از فناوری‌های نوین در تولید محصولات شرکت نفت ایرانول داریم، بتوانیم با حداکثر توان موجود در این دانشگاه، در راستای ارتقای این شرکت در بازار‌های داخل و خارج از کشور همکاری کنیم.

در ادامه این جلسه مهندس اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول نیز ضمن معرفی توانمندی‌های شرکت نفت ایرانول گفت: شرکت نفت ایرانول با سابقه‌ترین شرکت در صنعت روانکار کشور است که با دارا بودن دو پالایشگاه تهران و آبادان، ظرفیت بالایی در حوزه پیشرفت‌های دانش بنیان دارد. ما به دنبال تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و اجرایی شدن پروژه‌هایی در زمینه توسعه و ارتقا کیفیت محصولات، ایجاد ارزش افزوده در محصولات جانبی، بهبود و تحول در فرایندها، بومی‌سازی مواد اولیه، به کارگیری فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی و توسعه سرمایه انسانی متخصص هستیم.

وی افزود: با توجه به آینده صنعت روانکار و ورود خودرو‌های برقی در سال‌های آینده باید تحقیقات و پژوهش در راستای محصولات این حوزه از جمله؛ انواع روغن‌های دارای عمر روانکاری بالا و گریس‌های خاص را آغاز کنیم.

در ادامه تفاهم نامه همکاری مشترک بین طرفین توسط دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مهندس عیسی اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول امضا شد.

در این پایان جلسه مقرر شد با تشکیل جلسات مشترک ماهانه روند توسعه و پیشرفت مفاد تفاهم نامه، بررسی شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود