Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@18:59:08 GMT

ریزش سکه، ارز و شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت!

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۵۱۷۶

ریزش سکه، ارز و شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها کاهش بیش از ۶ دلار هر بشکه نفت سنگین ایران، سقوط ۷ هزار واحدی شاخص کل بورس، کاهش در بازار سکه و ارز، افزایش قیمت جهانی طلا، تغییر مدیرکل گمرک اصفهان، کاهش ظرفیت تامین آب شرب طرح آبرسانی اصفهان بزرگ را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته ای که گذشت هفته ریزش ها بود، کاهش های چشمگیری که از ابتدای اسال تا کنون بی سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریزش ۷ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران و ورور دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، بازگشت سکه طرح قدیم به کانال سه میلیون تومان، کاهش قابل توجه قیمت نفت سنگین ایران از جمله این موارد بود. هر چند همه این موارد در حالی بود در کوچه پس کوچه های شهر و تو در توی بازار ها قیمت هیچ چیز به ویژه "مورد نیازها"، کاهش نیافت. البته اگر بازار سکه و ارز باز هم به ریزش ادامه دهد برخی کارشناسان بر این باورند که در طولانی مدت بازار "مورد نیازها" به تغییرات کاهشی واکنش نشان داده و آن هم با ریزش رو به رو می شود.

ناگفته نماند که همه ریزش های هفته اخیر نیز مثبت نبود و گویا هشداری را در دل داشت که باید مورد توجه قرار گیرد، همچون قیمت نفت و شاخص کل بورس.

در این بین سفر رییس کل بانک مرکزی به اصفهان و نشست او پای حرف‌ای فعالان اقتصادی نیز اتفاق قابل توجهی بود. عبدالناصر همتی در این نشست اعلام کرد که همه چیز در وضعیت خوب قرار دارد و " همه مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم، حتی در جنگ اقتصادی ورق به سمت ما بازگشته است."

وی بعدا در مورد ریزش بازار سکه وارز نیز به مردم هشدار داد و در پیامی اینستاگرامی خاطرنشان کرد: " عوامل و اخبار سیاسی و نااطمینانی‌های ناشی از آن بعضاً موجب نوساناتی در نرخ ارز می‌شود که با عوامل بنیادی اقتصاد ارتباط چندانی ندارند مردم به ریسک بالای این بازار توجه کرده و با احتیاط کامل با این بازار برخورد کنند."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

**طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در ژوئن سال ۲۰۱۹ به ۲.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران شش دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه ارزان شد.

گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۳۶۷ میلیون بشکه در روز در ژوئن، کاهش نشان داد.

** قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر تجدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بهره، افزایش یافت و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.

** صادرات پسته ایران به اروپا در چهار ماهه نخست ۲۰۱۹ با افت ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۵.۴ میلیون یورو رسید.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ایران در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۴.۵ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

** مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در حکمی، رسول کوهستانی را به عنوان مدیر کل جدید گمرک اصفهان منصوب کرد.

تا پیش از این انتصاب، اسدالله احمدی ونهری به مدت هشت سال مدیر کل گمرک اصفهان بود.

رسول کوهستانی نیز در سابقه خود هفت سال فعالیت در سمت مدیر کلی دفتر ارزش گمرک ایران و عضویت در کمیسیون رسیدگی به تخلفات گمرکی را دارد.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از بیلان منفی سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش ۹۰ درصدی آب چاه‌های فلمن در این شهرستان خبر داد و گفت: در ۹ سال گذشته چهار هزار لیتر بر ثانیه از ظرفیت تامین آب شرب و بهداشتی طرح آبرسانی اصفهان بزرگ کاسته شده است.

هاشم امینی فصلی بودن رودخانه زاینده‌رود را یکی از عوامل موثر در کاهش ظرفیت تامین طرح آبرسانی اصفهان بزرگ دانست و اظهار کرد: در دهه گذشته خشکسالی مستمر مانع از جاری شدن همیشگی زاینده‌رود شده که این رویداد بر میزان آبدهی چاه‌های فلمن به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های تامین آب شرب در اصفهان تاثیر قابل توجهی داشته است.

** وزیر اقتصاد گفت: وزارتخانه در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت‌های اختلال زا است و هدف اصلی لایحه این است که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند.

** رییس کل سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه طرح مالیات بر عایدی ثروت شامل املاک، خودرو، سکه و ارز نهایی و به دولت ارائه شده است، افزود: وصول مالیات از خریداران سکه را انجام می‌دهیم.

امیدعلی پارسا در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با بیان اینکه مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه را اجرا می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۳۸ نفر هر کدام بیش از پنج هزار سکه و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه خریداری کرده‌اند که باید مالیات بدهند.

** اولین محموله سنگ ساختمانی از بندر چابهار به مقصد کشورهای حوزه دریای عمان در کمتر از ۱۲ ساعت صادر شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این محموله سنگ ساختمانی که به صورت برش خورده و پرداخت شده و در بسته بندی پالتی بود، برای ارسال از مبدأ اصفهان به مقصد کشور عمان، از بندر شهید بهشتی چابهار بارگیری شد.

** رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طرح اولیه اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت، روز شنبه در شورای عالی هماهنگی سه قوه مطرح شد و کلیات آن به تایید رسید.

** رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان با اعلام خبر استفاده فراگیر از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مزارع بوقلمون گوشتی اصفهان، گفت: عملیات اجرای واکسیناسیون با تامین واکسن مورد نیاز برای یک سال از اول خردادماه امسال به اجرا درآمد.

مصطفی کردآبادی اظهار کرد: با توجه به تراکم طیور صنعتی در استان اصفهان، حساسیت بوقلمون به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بروز این بیماری در سال ۹۵ و ۹۶ در مناطقی از کشور و استان، صنعت پرورش بوقلمون را با چالش جدی رو برو کرد. لذا با برنامه ریزی و مطالعه میدانی این صنعت، اداره کل دامپزشکی استان برای حفظ سرمایه گذاری و ادامه تولید در این بخش، با همکاری پرورش دهندگان، طرح سالم سازی مزارع، ممیزی بهداشتی، واکسیناسیون اجباری و فراگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در دستور کار قرار داد که با تامین واکسن مورد نیاز برای یک سال، عملیات اجرای واکسیناسیون از اول خرداد ۹۸ به مرحله اجرا در آمد.

** مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ضمن واکاوی دلایل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، از راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان سال جاری خبر داد و بر راه اندازی هرچه سریع‌تر سامانه با همکاری پنج دستگاه تاکید کرد.

عباس فرهادیه اظهار کرد: قانون مالیات مستقیم مصوب سال ۹۴ حجم قابل توجهی را برای سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصاد و دارایی تکلیف کرده است. انتهای همان قانون در تبصره ۷ که تحت عنوان قانون ۱۶۹ مکرر شناخته می‌شود، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا ظرف مدت شش ماه از تصویب قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را راه اندازی کند.

** یارانه‌های نقدی تیر ماه روز چهارشنبه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

یارانه نقدی که روز ۲۶ تیر ماه واریز شد یکصد و یکمین مرحله از پرداخت‌های نقدی است که با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت خواهد شد، به همراه یارانه‌های نقدی، حداقل افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز پرداخت شد.

** قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۵ و ۵۲ دقیقه به ۶۶ دلار و ۵۱ سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا به ۵۹ دلار و ۹۳ سنت رسید.

قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز جمعه ۲۱ تیر ماه ۶۶ دلار و ۷۲ سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا ۶۰ دلار و ۲۱ سنت بود.

گزارش دولت چین که حاکی از کندترین رشد اقتصادی این کشور در ۲۷ سال اخیر بود، نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت در بزرگ‌ترین کشور واردکننده نفت جهان را افزایش داد.

از سوی دیگر، توفان بری همچنان ۷۳ درصد از تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک را متوقف کرده است، اما پالایشگاه‌های واقع در مسیر این توفان فعالیت خود را ازسر گرفته‌اند.

** مدیر شعب بانک مسکن استان اصفهان گفت: بانک مسکن این استان در حال حاضر آمادگی دارد با ارائه معرفی نامه از سوی مشتریان و متقاضیان براساس مکانیزم ثبت نام و احراز شرایط، تسهیلات احیای بافت فرسوده را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کند.

حسن نوروزی در گفت‌و گو با ایمنا، جزئیات پرداخت تسهیلات برای بافت فرسوده شهری بانک مسکن در استان اصفهان تشریح و اظهار کرد: در سال جاری با توجه به قرارداد عاملیت منعقد شده بین شرکت بازآفرینی شهری و بانک مسکن، همچنین راه‌اندازی درگاه الکترونیکی توسط شرکت، ثبت‌نام متقاضیان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بدون مراجعه فیزیکی در قالب شش مرحله از طریق سامانه ثبت نام تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری انجام می‌شود. در سه سال گذشته بیش از ۶۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بافت فرسوده برای مشارکت یک هزار و ۳۴۰ واحد مسکونی در استان اصفهان پرداخت شده است. میزان این تسهیلات به ازای ساخت هر واحد مسکونی در کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان است که حداکثر دوره مشارکت در تسهیلات ساخت ۳۰ ماه و مدت زمان ساخت و تقسیط ۱۲ سال است.

** بر اساس گزارش وزارت نیرو، تابستان امسال حدود ۲۸.۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت که این رقم نسبت به سال گذشته ۶.۴ میلیون نفر کاهش داشته است.

سال آبی جاری، بهبود نسبی ذخایر سدهای کشور به عنوان بخشی از منابع تأمین‌کننده آب شرب شهرها و روستاهای کشور تحت تاثیر بارش‌ها، سبب بهتر شدن وضعیت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای کشور شده و تا حدودی از دغدغه‌های وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه برای تأمین این ماده حیاتی کاسته است.

بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته تابستان امسال حدود ۲۸.۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی زرد، قرمز و نارنجی قرار خواهند گرفت که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری و بهبود ذخایر سدها موجب شده است تا این این رقم نسبت به سال گذشته ۶.۴ میلیون نفر کاهش پیدا کند. منظور از تنش آب شرب، حداکثر میزان آب مورد نیاز در پیک مصرف نسبت به حداکثر ظرفیت تولید یک شهر است. بر اساس بررسی انجام شد ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز (یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آب شرب بافت فرسوده بانک مرکزي چاه های فلمن قانون ماليات مستقيم قیمت دلار قیمت سکه قیمت نفت نرخ ارز نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۳۵۴۷ واحدی به ۲,۲۰۵,۵۲۹ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ با رشد ۳۵۴۷ واحدی به ۲,۲۰۵,۵۲۹ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۶۰.۵۵ واحدی واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۸۶۷.۳۴۸ میلیارد سهم بود که طی ۲۶,۲۲۸ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۵,۴۵۴.۷۷۳ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۶,۲۴۲,۰۴۰.۳۶۵ میلیارد ریال شد.

کد خبر 744674

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس سبز شد | افزایش ۶ هزار و ۲۳۲ واحدی شاخص کل
  • شاخص بورس ۶ هزار واحد رشد کرد
  • رشد ۶ هزار واحدی شاخص بورس +جدول
  • شاخص بورس امروز ۲۹ فروردین/رشد۶ هزار واحدی
  • رشد ۶ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار