Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیام «محمدمهدی شهریاری» که عصر روز پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگی و هنری وحدت مهاباد  قرائت شد، آمده است: امروزه در جوامع بزرگی چون ایران، موضوع همزیستی و مفهوم پذیرش تنوع اجتماعی و تکثر اندیشه امری اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است.

وی در این پیام که توسط فرماندار مهاباد قرائت شد، نوشته است: استفاده از این ظرفیت منوط به اتخاذ رهیافتی است که بتواند در عین کثرت در خرده‌فرهنگ‌های مختلف، وحدت در منش ملّی را محقق سازد و این امر مستلزم قبول دیگری و تفاوت‌های فرهنگی، قومی و مذهبی و احترام به گفت و گو و تعامل بین‌فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: با نگاهی به صفحه‌های تاریخ این سرزمین به‌ روشنی می‌توان دریافت که تعصب و سخت‌گیری ایرانیان بر یکدیگر و کم‌رنگ شدن بستر گفت و گو و مدارا همواره مقدمه و مدخلی برای طمع دشمنان به سرزمین ایران بوده است.

شهریاری در ادامه آورده است: چه بسیار دوران‌هایی که بی‌توجه به اصل بنیادین «آنچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگری نیز مپسند» انسجام و همبستگی ملی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است و این تنها و استوارترین پایه اخلاق و حقوق شهروندی، از سر تعصب و خودخواهی به باد فراموشی سپرده شد.

وی در این پیام آورده است: شرایط امروز دنیا و ایران به خوبی روشن ساخته است که زیست اجتماعی انسان‌ها تنها در سایه دیگرنوازی و حمایت از حقوق همه هموطنان و اعتقاد به تسامح و مدارا و گفتمان امکان‌پذیر است؛ دگرستیزی و گریز از گفت و گو و مدارا هیچگاه به فرجامی نیک و انسانی نرسیده است زیرا همیشه گروه‌ها و اندیشه‌هایی وجود دارد که در دایره تنگ خودی‌ها نگنجیده و لاجرم با انکار و حذف یا ستیز و تعصب، مورد هجمه و حمله قرار گرفته است و با این رویکرد جامعه دستخوش شکاف قومی و مذهبی و عدم توسعه مدنی و اجتماعی می‌گردد.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: ادبیات دینی و تاریخی ما سرشار از گفته‌ها و نمونه‌هایی است که اهل مدارا و گفت و گو می‌توانند رفتار خود را به آن مستند کنند؛ از جمله اینکه در فرهنگ اسلامی از نابردباری و عصبیت به جاهلیت تعبیر شده است؛ جاهلیت به معنای دوران نادانی نیست؛ جاهلیت یعنی دوره‌ای از زمان که مردم آن، حلم و مدارا را فراموش کرده اند و به زبان شمشیر و سلاح با یکدیگر سخن می‌گویند.

وی در ادامه این پیام آورده است: اکنون که نخستین همایش دگرپذیری و رواداری با باور اینکه دگرپذیری همان پذیرش درونی تفاوت‌ها و احترام و به رسمیت شناختن تکثر آراء و اندیشه‌هایی است که در آن حذف، طرد، به حاشیه راندن و تحقیر دیگری جایگاهی نداشته و تنها گفتگوی برابر، ابزار و وسیله انتقال دیدگاه‌ها، افکار و مواضع است، در حال برگزاری است، با درک شرایط کنونی و اینکه رواداری و دگرپذیری، امروزه از اولویت‌های مهم جامعه ماست، امید آن داریم فتح بابی جدید در باب گفتمان‌سازی این باورهای والای انسانی در جامعه ما باشد.

شهریاری در پایان افزود: اینجانب ضمن قدردانی از بانیان این همایش ارزنده، امیدوارم ضرورت فضیلت مدارا و گفت و گو بیش از پیش به همت فرهیختگان و اندیشمندان دلسوز وطن مطرح و در بطن جامعه جاری و ساری گردد زیرا صلح، پاداش دانایی و بردباری است و گریبانگیری و نارواداری، دستاورد جاهلیت و آفت بدخواهان برای به تسلیم واداشتن اراده مردم فرهیخته ایران عزیز و عقب نگه داشتن این تمدن بزرگ و تاریخی است.

بالا بردن سطح آگاهی شهروندان به نسبت حقیقت تنوع و اختلاف و تبیین جایگاه آن به عنوان یک ارزش لازم برای رشد و تعالی جامعه از طریق وسایل ارتباط جمعی از مهمترین اهداف این همایش است.

دگرپذیری عبارت است از پذیرشِ زندگی و ارتباط مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون و اخلاق با دیگر انسان‌هایی که از لحاظ قومی، زبانی، رنگی، نژادی، فکری، دینی و مذهبی و… با ما یکسان نیستند؛ به نحوی که به لحاظ روانی و فکری، وجود آنان را در کنار خود بپذیریم و با زور و خشونت باورهای خود را به آن‌ها تحمیل نکنیم.

۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حضرتعالی مایه دلگرمی و اطمینان خاطر جامعه کشتی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، متن پیام به شرح زیر است:

«با سلام و احترام خدمت رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی (دامه برکاته)؛

پیام شما در پی قهرمانی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های آسیایی قرقیزستان، مایه دلگرمی و اطمینان خاطر جامعه کشتی است.

به عنوان عضو کوچکی از ایران بزرگ اسلامی، برایمان مایه مباهات و افتخار است که توانستیم بار دیگر دل رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مردم عزیز را شاد کنیم و امیدواریم که با دعای خیر حضرتعالی و مردم شریف، در میادین بین المللی آینده موفق باشیم.»

کد خبر 6081368

دیگر خبرها

  • رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد
  • گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد
  • گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: عملیات «وعده صادق» اقدامی ضروری و وحدت بخش بود
  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر انقلاب
  • پیام حضرتعالی مایه دلگرمی و اطمینان خاطر جامعه کشتی است
  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر معظم انقلاب
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه