Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@04:36:03 GMT

تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری اتش سوزی در حسن آباد

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۵۷۰۷

تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری اتش سوزی در حسن آباد

به گزارش خبرنگار مهر،  آتش سوزی در میدان حسن آباد موجب آسیب به بافت تاریخی حسن آباد و دو گنبد از هشت گنبد میدان حسن آباد شد که در این راستا، محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران گفته میزان خسارت وارد شده بیش از دو میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به این که بعد از وقوع آتش‌سوزی در انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد، حریق به بخش هایی از بنای تاریخی این میدان که در فهرست میراث فرهنگی ثبت ملی شده بود، سرایت کرده است افزود: «بررسی‌های اولیه حکایت از آسیب ۳۰ تا ۴۰ درصدی حریق به این بنا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او افزود: «آواربرداری، پاک‌سازی و رفع خطر، تهیه طرح بازسازی بخش‌های فروریخته طبقه همکف و استحکام بخشی، بازسازی کامل پوشش نهایی طبقه اول، ترمیم فضاهای داخلی طبقه اول، ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده نما و سامان‌دهی تأسیسات برقی کل بنا از مهم‌ترین اقداماتی است که باید درخصوص این بنای تاریخی صورت گیرد.»

اکنون علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به معاون میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی تهران دستور تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری این موضوع را داده است.

البته پیش از این هم درباره هر اتفاقی مونسان دستور پیگیری چنین کارگروهی را می داد این بار باید دید آیا تشکیل این کارگروه نمادین است و یا واقعا اقدامی برای حافظه تاریخی شهر تهران می شود یا نه.

کد خبر 4669961 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میدان حسن آباد آتش سوزی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته ۶ محوطه باستانی، ۲ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و ۶ اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۵۴ اثر رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ۴ کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به ۹ اثر رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸ اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.

شاه‌وردی در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۶۵ اشیا منقول حفاظت و مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته، ۶۷ بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است افزود: مرمت این آثار غالباً توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خردادماه سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد.

شاه وردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم، افزود: ۶۸ فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده است که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و… تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

کد خبر 6078535

دیگر خبرها

  • تشکیل انجمن خیران میراث‌فرهنگی در استان اردبیل
  • خبر خوش برای علاقمندان به تهرانگردی |‌ سردر باغ ملی بازگشایی می‌ شود
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان
  • ضرورت تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد آتش‌سوزی انبار دخانیات
  • کمیته صیانت و حفظ حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شاهرود تشکیل شد
  • تشکیل کمیته صیانت و حفظ حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی در شاهرود