Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@07:21:11 GMT

آیت الله حائری انسانی بسیار سلیم النفس و متخلق بود

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۷۲۴۶

آیت الله حائری انسانی بسیار سلیم النفس و متخلق بود

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی نجفی‌قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، به مناسبت ارتحال آیت الله سید علیرضا حائری(ره) یادداشتی نگاشته است که در ادامه می آید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

" لِلَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنی‏ ..."(سوره رعد،آیه١٨)

برای کسانی که دعوت پروردگارشان را أجابت کردند،بهترین سرانجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر ناگهانی ارتحال آیت الله سیدعلیرضا حائری(ره)که در صبح پنجشنبه بیست و ششم تیرماه منتشر شد برای بسیاری از حوزویان و عموم کسانی که با این عالم متخلق آشنایی داشتند، بسیار سخت و ناگوار است. بنده در خودم قابلیتی نمی بینم که بخواهم معرف شخصییت ایشان باشم ولیکن به جهت دوستی و ارتباط دیرینه ای که به برکت سفرهای حج عمره با ایشان داشتم وظیفه خود دانستم لااقل در نوشتاری کوتاه نسبت به ایشان ادای دین نمایم.

در توصیف منزلت علمی آیت الله سید علیرضا حائری که از نخبگان حوزه های نجف و قم محسوب می شدند همین بس که سالها محضر درس حضرات آیات عظام؛ امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، وحید خراسانی و شهید سید محمد باقر صدر را درک کرده ­اند و مراتب فضل و دانش ایشان برای خواص حوزویان مبرهن و محرز است.

از بعد اخلاقی انسانی بسیار سلیم النفس و متخلق بود و همواره شخصیتی وزین داشت و مراتب کمالات وی برای همه پدیدار بود بطوری که هرگاه وارد جلسه و یا جمعی می شد با وزانت خود زینت بخش آن جلسه و محیط و فضا می گشت. 

مرحوم حائری یکی از افراد اصلی تشکیل دهنده دایره المعارف فقه اسلامی بر مذهب أهل بیت علیهم السلام بود که برای این مهم سالها با حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی همکاری نزدیکی داشت و بعد از ارتحال ایشان نیز از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) مسئولیت  اداره این لجنه علمی به ایشان واگذار شد.

مرحوم حائری هیچگاه در صدد بهره مندی و استفاده از تشخص دیگران نبود، او با اینکه داماد مرحوم آیت الله مشکینی (رض) ریاست مجلس خبرگان رهبری بود، هیچ وقت بدنبال انتفاع از این نسبت نبود و حتی برخی افراد بعد از ارتحال آیت الله مشکینی در مجلس ختم وی متوجه شدند که ایشان داماد معظم له بوده است و این معنا نهایت استقلال ایشان را می رساند.

مرحوم حائری یکی از دوستان بسیار نزدیک حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی داماد معظم حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله) بود که معمولا در تمامی سفرهای علمی، تبلیغی و ایام حج، ایشان را همراهی می کرد و از حلقه اول وفاداران ایشان محسوب می شد.

البته دأب حضرت آقای سید جواد شهرستانی(حفظه الله)که أخلاق بسیار کریمانه ای دارند، همواره این بوده است که دفتر و بعثه حضرت آیت الله العظمی سیستانی(دامت برکاته) که مرجعیت عالمی و جهانی دارند، باید محل حضور و آمد و شد همه علما و بزرگان حوزه و روحانیت باشد و به حق هم در این مهم بسیار موفق بوده اند.

ترکیب علمی و حوزوی شخصییتهایی که در بعثه حضرت آیت الله سیستانی در ایام حج و عمره در معیت حضرت آقای سید جواد شهرستانی حضور داشتند، همواره بسیار سطح عالی و حائز اهمیت بوده است و اساسا آشنایی و ارادت بنده به ایشان نیز از همین سفرهای عمره آغاز شد و از اینکه می دیدم جمعی از کبار علماء اعلام از تهران، قم، مشهد،نجف و سایر بلاد برای مدتی گرد هم میایند و حتی جلسات شام و ناهار خوردن آنها هم گاهی محفل علمی می شود، لذت می بردم،

جلساتی که گاهی حدود بیست مجتهد و عالم فاضل در آن مجتمع بودند و لذا در اینجا مناسب می دانم نام و یاد بزرگانی چون مرحومان حضرات آیات و حجج اسلام، آقایان: سید علی گلپایگانی فرزند مرحوم آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، سید علی غیوری ، شیخ حسین انواری، شیخ مجتبی بهشتی، شیخ مهدی حائری تهرانی، سید صالح طباطبایی تبریزی، سید صالح خرسان، مظفری قزوینی، اشرفی شاهرودی، طاهر شمس،شیخ محمد رضا ساعدی، رسولی اراکی، سید صادق بروجردی، شیخ محقق کاشانی،شیخ محمد سمامی، آیت الله مصباح از علمای مشهد و دیگر کسانی که در این سفرهای بیت الله الحرام بودند و به دیار باقی شتافته اند، را گرامی داشته از درگاه احدیت مسئلت داریم همه آنها را غریق بحار رحمت فرموده و ارواح طیبه آنان و مرحوم آیت الله سید علیرضا حائری تازه گذشته را نیز با اجداد طاهرینشان و ائمه هدی علیهم السلام محشور بفرماید، الا إلی الله تصیر الأمور .

کد خبر 4670389

منبع: مهر

کلیدواژه: درگذشت چهره ها حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک دو میلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند دو میلیارد تومان اختصاص دادند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ بیست میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.

جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت آیت الله خامنه‌ای از چگونگی آشنایی‌شان با حاج احمد آقا
  • برنامه‌های تحویل سال در حرم حضرت معصومه (س)
  • برنامه‌های تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س)
  • کتاب جدیدی درباره رهبر انقلاب در بازار کتاب
  • «روش،‌ گرایش و قواعد تفسیری رهبر انقلاب در بازار کتاب
  • فال انبیا فردا یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ستاد گرامیداشت ۱۲ فروردین و روز جهانی قدس در خراسان جنوبی تشکیل شد
  • پیام تسلیت استاندار کرمانشاه در پی درگذشت آیت الله محمدعلی حجتی
  • کمک دو میلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند
  • دو چهره شاخص مورد اعتماد امام چه کسانی بودند؟