Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با حفظ جایگاه پیام‌رسان‌های داخلی در بین مردم، گفت: طبق مشاهدات و به‌کارگیری اپلکیشین‌ها در بین دانشجویان و اقشار مختلف مردم چنین به نظر می‌رسد که تفاوت محسوس و معناداری در استفاده از اپلکیشین‌های داخلی در گذشته و حال مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصراللهی تصریح کرد: زمانی که اپلیکیشن‌های داخلی به سهولت نتوانستند نیاز مخاطبان خود را نسبت به اپ‌ها خارجی برطرف کنند، مردم خودبه‌خود از پیام‌رسان‌های داخلی روی برگردانده و به سمت اپ‌های خارجی روی آوردند.

وی افزود: مردم به هیچ وجه در عرصه فرهنگی به زور بخشنامه‌هایی را که برخلاف میل جامعه باشد؛ نمی‌پذیرند. بنابراین باید کسانی که در حوزه فضای مجازی (شورای عالی فضای مجازی و دولتمردان) مسئولیت دارند به این اعتماد و باور برسند که از توانمندی داخلی در حوزه ایجاد اپ‌های داخلی حمایت کنند؛ چرا که ادامه این وضع به لحاظ سیاسی،امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به صلاح کشور نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، با اشاره به این‌که با ارائه بخشنامه و دستورالعمل‌ها و یا با بگیر و بندها نمی‌شود؛ مردم را مجبور به استفاده از اپ‌های داخلی کرد افزود: با ایجاد جذابیت، امنیت و اعتمادسازی می‌توان مردم را به سمت استفاده از اپ‌های داخلی هدایت کرد. در غیراینصورت مردم به راحتی از اپ‌های داخلی استفاده نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام در اکثر کشورهای دنیا اعمال می‌شود و محدود به ایران نیست، گفت: فیلترینگ باید در چارچوب منطق داشته باشد. زمانی که در کشور اپلیکیشن‌های قدرتمند، قوی و مورد اعتماد وجود نداشته باشد به طور یقین مردم خود را ملزم به استفاده از اپ‌های خارجی خواهند کرد. چراکه اقدامات سلبی در بحث تلگرام این تجربه را به اثبات رسانده است.

نصراللهی ادامه داد: متاسفانه به موازات توسعه و گسترش نفوذ فضای مجازی در کشور فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد نشده است. مردم ایران برخلاف دنیا اشتیاق بیشتری به استفاده از فضای مجازی دارند.

وی افزود: باید مسئولان از تکرار اشتباهات پرهیز کنند. باید به موازات ایجاد جذابیت و تقویت اپلیکیشن‌های داخلی اعتماد را در بین مردم ایجاد کنند.

نصراللهی اضافه کرد: شاید دلایل مراجعه غیرمعمول مردم به فضای مجازی در ایران به عملکرد رسانه‌های رسمی برگردد. وقتی رسانه‌های معتبر کشور در انعکاس اخبار کُند برخورد کرده و مانعی در انتشار اطلاعات و اخبار درست ایجاد کنند به طور یقین مردم برای دریافت اطلاعات به مراجع غیررسمی مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخورد مسئولان با فضای مجازی هوشمندانه نیست بلکه در زمین فضای مجازی کنشگرانه بی نام و نشان بازی می‌کنند. رسانه‌های رسمی و مسئولان مطالبی را منتشر می‌کنند که درشان کشور نیست.

نصراللهی افزود: پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای مردم، مسئولان و رسانه‌های رسمی باعث شده که مردم اقبال بیشتری به فضای مجازی نشان دهند. باید فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه در کشور صورت گیرد تا شاهد انتشار اخبار و رفتار نادرست از سوی مردم و برخی از مسئولان نباشیم.

به گزارش ایسکانیوز، در فضای جامعه اطلاعاتی امروز دنیا، بومی سازی صرف پیام رسان‌ها با هدف حذف رقیب، جذابیتی برای کاربران داخلی نداشته و موارد بومی سازی شده که نتواند خلاقیت و نوآوری خاصی و به قولی برگ برنده در مقابل رقیب سرسخت بین‌المللی ارائه کند، کاربران ایرانی را جذب نمی‌کند. همان طور که پیام رسان‌های داخلی نیز در این زمینه موفق عمل نکردند.

انتهای پیام/

169 / 167 پیام رسان اپلیکیشن تولید فرهنگ سازی ارتباطات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پیام رسان اپلیکیشن تولید فرهنگ سازی ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش: کاربردی‌ترین ترفندهای واتس‌اپ

ایتنا - واتس‌اپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها که روزانه میلیاردها پیام توسط آن ارسال می‌شود، قابلیت‌ها و ترفندهایی را در خود جای داده که تمام کاربران از وجود و کاربرد آن‌ها اطلاع ندارند.
واتس‌اپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها که روزانه میلیاردها پیام توسط آن ارسال می‌شود، قابلیت‌ها و ترفندهایی را در خود جای داده که تمام کاربران از وجود و کاربرد آن‌ها اطلاع ندارند.

ازجمله مهم‌ترین ترفندهای پیام‌رسان واتس‌اپ که برخی کاربران از وجود آن بی‌خبرند، مخفی کردن عکس‌ها و ویدیوهای دریافتی از گالری است. برای اینکار می‌توانید به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید و از قسمت چت‌ها (Chats)، نمایش رسانه در گالری (Show Media in Gallery) را غیرفعال کنید.

یکی دیگر از ترفندهای مخفی واتس‌اپ امکان ارسال پیام‌های یک‌بار مصرف است که برای اینکار می‌توانید پس از تایپ پیام مورد نظر، روی علامت پین در سمت چپ صفحه ضربه بزنید. سپس گزینه یک‌بار مصرف (Once) را انتخاب کنید تا مخاطب شما بیش از یک بار قادر به مشاهده پیام نباشد.

ارسال فایل‌های با حجم بالا یکی دیگر از ترفندهای این پیام‌رسان محبوب است که اغلب از آن اطلاعی ندارند و همواره در ارسال فایل‌های حجیم با چالش روبرو هستند. برای ارسال فایل‌های با حجم بالا در واتساپ، ابتدا فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس روی Send ضربه بزنید. پس از آن گزینه Media large file را انتخاب کنید، تا فایل‌های با حجم حداکثر ۲ گیگابایت در واتس‌اپ ارسال شود.

 

اگر می‌خواهید چت‌های خصوصی خود را از دید دیگران مخفی نگه دارید، می‌توانید از این ترفند واتس‌اپ استفاده کنید. برای این کار، وارد تنظیمات واتس‌اپ شوید و سپس گزینه Account را انتخاب کنید. در صفحه بازشده، گزینه Privacy را انتخاب کنید و سپس گزینه Chat lock را فعال کنید. در این قسمت می‌توانید یک رمز عبور برای چت‌های خود انتخاب کنید.

یکی دیگر از ترفندهای کاربردی واتس‌اپ که در زمان تعویض گوشی بسیار مورد نیاز است، انتقال پیام‌ها از روی یک دستگاه به دستگاه دیگر است. شما می‌توانید از قابلیت Export chat که یکی از ترفندهای کاربردی واتساپ است استفاده کنید. برای این کار، وارد تنظیمات واتس‌اپ شوید و سپس گزینه Chats را انتخاب کنید. در صفحه بازشده، گزینه Chat history را انتخاب کنید و سپس گزینه Export chat را لمس کنید. در این قسمت می‌توانید مخاطب یا گروه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیگر خبرها

  • آموزش: کاربردی‌ترین ترفندهای واتس‌اپ
  • خبرنگاران کارنامه اعمال مسئولان را گزارش کنند
  • انجام اقدامات عملیاتی لازمه تحقق شعار سال است
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم در دادگستری آذربایجان غربی 
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • مجید انصاری: کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد که ما در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
  • اختلال در عملکرد پیام رسان بله برطرف شد
  • رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • رسانه‌ها بازوی توانمند پلیس در ارتقاء نظم و امنیت هستند