Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@19:02:42 GMT

ضرورت بازسازی تأسیسات فرسوده فاضلاب

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۷۷۲۶

به گزارش اکوفارس، بهنام وکیلی مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: اولین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور در سال‌های اول دهه 40 شمسی احداث شده و اولین تصفیه خانه در تهران حدود 50 سال پیش شروع به کار کرده است.

وی افزود: تصفیه‌خانه‌های فاضلابی در شهرهای بزرگ کشور داریم که بین 30 تا 50 سال قدمت دارند و هنوز در مدار بهره برداری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه "روند بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه‌های قدیمی فاضلاب یکی از مشکلات اساسی صنعت آب و فاضلاب کشور است"، گفت: فرسودگی شبکه‌ها از موضوع فرسودگی تصفیه‌خانه‌ها نیز موضوعی به مراتب مهم‌تر است چرا که شبکه های فاضلاب در صورت فرسودگی ممکن است دچار ریزش شوند.

وی ادامه داد: از اینرو شبکه‌ها و تأسیسات با سن بالای فاضلاب کشور باید حتما بازسازی و نوسازی شوند و این مهم در دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار دارد.

وکیلی با بیان اینکه "برآوردهای مالی برای بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، بر اساس هر تصفیه‌خانه صورت می‌گیرد و مورد به مورد با هم متفاوت است"، گفت: طی سه – چهار سال گذشته مطالعات ارتقای 30 تصفیه‌خانه فاضلاب کشور را مصوب کردیم، اما تنها یکی دو پروژه از مجموع این 30 پروژه از محل هزینه‌های جاری شرکت‌ها به سرانجام رسیده و بقیه راکد مانده‌اند.

وی افزود: حدود 3 – 4 سال پیش بحث تخصیص سرمایه ای 200 میلیارد تومانی برای بازسازی تصفیه‌خانه‌ها، تأسیسات و شبکه فاضلاب در هر سال مطرح بود ولی از زمانی که اعتبارات دولتی در بحث بهره برداری فاضلاب حذف شد، این مسئله مسکوت ماند.

مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: بهره برداری فاضلاب هیچ ردیف اعتبار دولتی ندارد و هرچه درآمد جاری شرکت‌ها هست، از همان محل باید صرف نگهداری تأسیسات فاضلاب شود.

وی ادامه داد: از زمان حذف اعتبارات دولتی، برآوردها موکول به وضعیت درآمدی شرکت‌های آب و فاضلاب شده و اگر مسائل و مشکلات دیگر، به شرکت‌ها اجازه دهد، به بحث فاضلاب و بحث مهم نگهداری تأسیسات می پردازند.

وکیلی با بیان اینکه "اگر پروژه‌های لازم در زمینه نگهداری و بهره‌برداری بهینه از تأسیسات فاضلاب راکد بماند، قطعا در سالهای آینده دچار مشکل می‌شویم"، گفت: باید حتما در این زمینه اقدام شود و روند بازسازی‌ها و نیاز به اعتبارات در این زمینه را طی گزارش‌هایی به سازمان برنامه و بودجه اطلاع داده‌ایم.

وی افزود: نیاز هست که در کنار ساخت تأسیسات جدید و اکنون که حجم بهره برداری ها رو به افزایش است، به بحث بهره برداری و نگهداری از تأسیساتی که امروز به عنوان سرمایه در اختیار ما هستند، بیشتر توجه کنیم.

مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اذعان داشت: یکی از سیاست‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم همین است که با توجه به حجم زیاد پروژه هایی که در حوزه بهره برداری قرار می گیرد، بیشترین توجه را از نظر اعتبارات مالی و حتی نیروهای تخصصی به حوزه بهره برداری کنیم.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال شهرهای قاین و سربیشه به شبکه فاضلاب

دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از امکان واگذاری انشعاب فاضلاب تا تابستان در شهر قاین خبر داد و گفت: با استقرار پکیج تصفیه فاضلاب، این امکان تا تکمیل دوره ساخت تصفیه خانه فاضلاب فراهم می شود.

او افزود: تا پایان سال بر اساس پیش بینی صورت گرفته شبکه جمع آوری فاضلاب قاین ۸۰ درصد و احداث تصفیه خانه این شهر نیز از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار خواهد شد.

دوستی با بیان این که در چهار شهر استان در حال حاضر شبکه جمع آوری فاضلاب در دست اجرا داریم، عنوان کرد: اکنون در شهرهای بیرجند، قاین، سربیشه و فردوس شبکه جمع آوری فاضلاب در حال اجرا است که تنها در مرکز استان شبکه در حال بهره برداری است.

بیشتر بخوانید

نصب ۵۸۰ انشعاب فاضلاب در بیرجند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به این که به دنبال ارتقای شاخص‌های های برخورداری از شبکه های جمع آوری فاضلاب در سطح استان تا متوسط کشوری هستیم، تصریح کرد: در این زمینه عقب ماندگی هایی در استان وجود دارد. 

او ادامه داد: در شهر فردوس ضمن تسریع در اجرای شبکه سعی بر انتخاب پیمانکار و اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر فردوس است که در این زمینه به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

دوستی از راه اندازی فاز مایع تصفیه خانه فاضلاب سربیشه تا انتهای سال خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال امکان واگذاری انشعاب در این شهر نیز فراهم شود.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند در حال بهره‌برداری است
  • آب شرب مناطق سیل‌زده نیکشهر، زرآباد و کنارک وصل شد
  • اتصال شهرهای قاین و سربیشه به شبکه فاضلاب
  • ضرورت استفاده از مشوق ها برای بازسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده لرستان
  • بهره‌برداری از عمیق‌ترین چاه آب شرب غرب کشور
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • تحقق شعار سال و کمک به تولید، با ارتقای تصفیه خانه پرکندآباد ۲ مشهد