Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرخ اقتصاد یک استان به وسیله روستاها در گردش است اما همین مناطق مشکلاتی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود. مهماندوست، یکی از روستاهای شهرستان دامغان می باشد که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چرخ اقتصاد یک استان به وسیله روستاها در گردش است اما همین مناطق مشکلاتی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهماندوست، یکی از روستاهای شهرستان دامغان استان سمنان است که به مشکلات آن پرداخته ایم. که به دلیل داشتن باغات پسته فراوان و مناطق تاریخی دارای اهمیت فراوانی است. مهماندوست نام روستای مرکزی دهستان دامنکوه از بخش مرکزی شهرستان دامغان است.

محمد مهدی عابد زاده دهیار روستای مهماندوست دامغان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه 1 هزار و 118 نفر به طور ثابت در این روستا زندگی می کنند، گفت: در فصل برداشت پسته از باغات روستا و ایام خاص جمعیت به 2 هزار نفر می رسد.

دهیار روستای مهماندوست با اشاره به اینکه روستا هیچ مهاجرت معکوس نداشته و خوشبختانه مردم از شهر به روستا مهاجرت می کنند، عنوان کرد: بیشتر جمعیت روستای مهماندوست را قشر جوان تشکیل می دهند.

عابد زاده با بیان اینکه سیل در سالجاری هیچ گونه خسارت به باغات و زمین های کشاورزی وارد نکرده است، مطرح کرد: متاسفانه قریب به 25 درصد از درختان پسته بر اثر سرمازدگی از بین رفتند.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب کشاورزی بزرگ ترین مشکل روستا به حساب می آید، مطرح کرد: کانال و لوله های آب برای انتقال آن از چشمه به زمین های کشاورزی نیاز است که نبود آن، آبیاری زمین های کشاورزی را به معظلی بزرگ تبدیل کرده است.

دهیار روستای مهماندوست در ادامه مطرح کرد: روستا در زمینه گازرسانی و آنتن دهی خطوط ارتباطی مشکلی ندارد به طوری که برای سرعت مطلوب تر اینترنت، اقداماتی صورت گرفته است.

عابد زاده با بیان اینکه حدود 3 ماه است برای احداث بندخاکی در روستا اقدام انجام شده که هنوز به اتمام نرسیده است، گفت: احداث این بند خاکی علاوه بر جلوگیری از خسارت سیلاب به  مزارع و باغات، در  جمع آوری و ذخیره سازی روان آب ها و رفع مشکل کم آبی در اهمیت دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: قریب به 3  سال از بازسازی جاده منتهی به روستا مهماندوست گذشته اما نیمی از آن آسفالت و مابقی نیمه کاره رها شده است.

دهیار روستای مهماندوست با اشاره به اینکه فاضلاب های خانگی به دلیل بافت زمین توسط کانال های نه چندان مطلوب در سطح کو چه و خیابان های روستا جاری می باشد، عنوان کرد: قریب به 12 سال گذشته مطالعات این مشکل روستا انجام شد اما متاسفانه در حال حاضر به همان شکل باقی مانده است.

عابد زاده در ادامه مطرح کرد: شیوع بیماری های مختلف و بو نامطبوع در سطح روستا زندگی را برای اهالی دشوار کرده است.

وی در ادامه افزود: روستا دارای مناطق گردشگری مانند برج مهماندوست، محل جنگ نادرشاه افشار و تپه های باستانی می باشد، که گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۹۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب شرب خرانق با حفر چاه

جلال علمدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۸۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز اردکان از آب انتقالی تامین می‌شود و حداکثر تا ۲۳۰ لیتر می‌تواند افزایش یابد، اما پس از اجرای خط پدافندی امکان تامین تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب برای شهروندان اردکان وجود دارد. او با بیان اینکه سه راه برای تامین کمبود آب خرانق وجود دارد، افزود: راحت‌ترین راه برای تامین آب شرب خرانق حفر چاه است و مجوز آن نیز صادر شده که اگر این اجازه را بدهند مشکل آب خرانق رفع می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: آب منطقه‌ای استان هم مطالعات لازم در ارتباط با این چاه را انجام داده و اعلام کرده که تاثیری بر آب قنات این شهر ندارد و در صورتی که اجازه حفر داده شود این موضوع به سرعت پیگیری می‌شود. علمدار به کمبود آب در روستای توت اشاره و تصریح کرد: هم اکنون تامین آب روستای توت از محل چشمه سار‌های این روستا و همچنین آبرسانی سیار انجام می‌شود و شرکت آب و فاضلاب استان پیگیر تامین منابع مالی به منظور حفر و تجهیز یک حلقه چاه به همراه شیرین سازی و انتقال آن به منظور تامین آب پایدار این روستا است. باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اصلاح و توسعه هزار و ۶۷۰ متر خط انتقال در روستای دویدوخ راز و جرگلان
  • آب و راه مناسب؛ آرزوی مردم آقداش و روستاهای همجوارشان!
  • درجلسه شورای قضایی گیلان مطرح شد
  • توجه ویژه مسئولان یزدی به امر سلامت مردم
  • تأکید فرماندار مهاباد بر آبرسانی به روستا‌های بدون آب آشامیدنی
  • برنامه‌ریزی برای آبرسانی به حدود ۲۰۰ روستای کرمانشاه
  • آب شرب خرانق با حفر چاه تامین می‌شود
  • تامین آب شرب خرانق با حفر چاه
  • برق باغات روستای «سرریز» هورامان تأمین می‌شود
  • تامین برق باغات روستای «سرریز» هورامان بعد از ۱۸ سال انتظار