Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@14:02:52 GMT

علل و راه‌هاي درمان خشکي لب

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۹۶۵۳

علل و راه‌هاي درمان خشکي لب

خبرگزاري آريا - احساس خشکي در لب‌ها ناراحت کننده است، اما شرايط زماني وخيم مي‌شود که علائم ديگر مانند ترک ها، پوسته پوسته شدن و درد نيز با اين احساس همراه مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، کم آبي بدن يکي از دلايل شايع خشکي لب‌ها محسوب مي‌شود. لب‌ها همانند ديگر قسمت‌هاي پوست داراي غدد سباسه نيستند، از اين رو، احتمال بيشتري دارد رطوبت از دست دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشکل خشکي لب ها به ويژه در زمان‌هايي خاص، شرايطي بسيار شايع در جهان است. خشکي لب‌ها نه تنها آزار دهنده است، بلکه مي‌تواند موجب درد و ناراحتي نيز شود.
اين شرايط به واسطه بروز ترک ها، قرمزي، خشکي و افزايش حساسيت به لمس و پوسته پوسته شدن پوست لب تعريف مي‌شود.
شايد پرهيز از مواجهه با اين شرايط دشوار به نظر برسد، اما به واقع اين گونه نيست. با مد نظر قرار دادن يک سري نکته‌ها که به راحتي قابل انجام هستند مي‌توان از خشکي لب‌ها پيشگيري کرد.
احساس خشکي در لب‌ها ناراحت کننده است، اما شرايط زماني وخيم مي‌شود که علائم ديگر مانند ترک ها، پوسته پوسته شدن و درد نيز با اين احساس همراه مي‌شوند.
عوامل بسياري مي‌توانند بر خشکي و ترک خوردن لب‌ها تاثيرگذار باشند. در ادامه با محرک‌هاي اصلي در اين زمينه بيشتر آشنا مي‌شويم.
کم آبي بدن
کم آبي بدن يکي از دلايل شايع خشکي لب‌ها محسوب مي‌شود. لب‌ها همانند ديگر قسمت‌هاي پوست داراي غدد سباسه نيستند، از اين رو، احتمال بيشتري دارد رطوبت از دست دهند. خشکي هوا، احتمال مواجهه با خشکي لب‌ها را افزايش مي‌دهد. شما نبايد براي تامين آب مورد نياز بدن خود در انتظار بروز احساس تشنگي باشيد. تشنگي از نشانه‌هاي پاياني کم آبي بدن محسوب مي‌شود، از اين رو، حداقل هشت ليوان آب در روز مصرف کنيد تا از هيدارته نگه داشتن بدن اطمينان حاصل شود.
ليسيدن لب‌ها
افراد بسياري عادت به ليسيدن مکرر لب‌هاي خود دارند که اين کار مي‌تواند موجب خشکي لب‌ها يا تشديد اين شرايط شود. پوشش بزاق تنها براي چند ثانيه موثر است و با بخار شدن آب، خشکي لب‌ها بار ديگر ظاهر مي‌شود. افزون بر اين، زماني که آب موجود در بزاق بخار مي‌شود، لب‌ها رطوبت بيشتري از دست خواهند داد، از اين رو، خشکي آن‌ها تشديد مي‌شود.
فقدان محافظت
فقدان اقدامات محافظ و پيشگيرانه ممکن است دليل خشکي لب‌هاي شما باشد. در موارد زير، شما بايد محافظت از لب‌هاي خود را جدي‌تر بگيريد:
آب و هواي سرد: باد سرد و خشک موجب خشکي و ترک خوردگي لب‌ها مي‌شود. بر همين اساس، از لب‌ها خود در آب و هواي سرد محافظت کنيد.
آب و هواي داغ: در تابستان، آب و هواي داغ و وزش باد خشک شرايطي شايع است. افزون بر اين، عوامل ديگري مانند افزايش مواجهه با نور خورشيد و مصرف نوشيدني‌هايي که موجب کم آبي بدن مي‌شوند، مانند نوشيدني‌هاي داراي الکل و کافئين، احتمال خشکي لب‌ها را افزايش مي‌دهند. بر همين اساس، در تابستان نيز به خوبي از لب‌ها خود محافظت کنيد.
حضور طولاني مدت در فضاي باز: مواجهه طولاني مدت با باد، سرما، و گرما، در کنار انجام فعاليت‌هاي ورزشي شديد مي‌توانند احتمال خشکي لب‌ها را افزايش دهند. عدم محافظت کافي از لب‌ها در اين شرايط بي ترديد به خشکي شديد آن‌ها منجر خواهد شد.
محرک‌ها
برخي خميردندان‌ها حاوي ماده‌اي محرک براي لب‌ها هستند که مي‌تواند موجب خشکي آن‌ها شود. اين ماده سديم لوريل سولفات نام دارد. از خميردندان‌هاي حاوي اين ماده پرهيز کنيد.
برخي اسيد ميوه ها، به ويژه ميوه‌هاي مرکبات، نيز مي‌توانند موجب تحريک لب‌ها شوند.
همچنين، سيناميت‌ هاي مورد استفاده در برخي آدامس ها، شيريني‌ها يا خميردندان‌ها نيز مي‌توانند لب‌ها را تحريک کنند. در اين موارد، پيش از خريد به مواد تشکيل دهنده روي برچسب محصول توجه کنيد.
آلرژي‌ها
برخي آلرژي‌ها ممکن است با خشکي لب‌ها همراه باشند که از آن جمله مي‌توان به آلرژي به کبالت و نيکل اشاره کرد. گايازولن موجود در برخي خميردندان‌ها يا پروپيل گالات يا فنيل ساليسيلات موجود در برخي رژ لب‌ها نيز مي‌توانند موجب تحريک و آلرژي شوند. از خميردندان‌ها و رژلب‌هاي حاوي اين مواد پرهيز کنيد. برخي مواد تشکيل دهنده غذايي، مانند رنگ‌هاي غذايي نيز مي‌توانند موجب آلرژي و خشکي لب‌ها شوند. اگر درباره عامل بروز آلرژي مطمئن نيستيد به پزشک مراجعه کنيد.
نفس کشيدن از راه دهان
زماني که از راه دهان تنفس مي‌کنيد، لب‌ها با هواي بيشتري در تماس هستند، از اين رو، خشکي لب‌ها به راحتي رخ خواهد داد. برخي شرايط و بيماري‌ها مانند آپنه خواب، سينوزيت و سرماخوردگي ممکن است موجب تنفس از راه دهان شوند. در اين موارد، براي بررسي دقيق شرايط و انتخاب روش درمان بايد به پزشک مراجعه کنيد.
دارو‌ها
برخي دارو‌هاي مورد استفاده براي درمان افسردگي، اضطراب، درد، آکنه شديد، سرماخوردگي و آلرژي‌هاي بيني اغلب به عنوان يک عارضه جانبي موجب خشکي لب‌ها مي‌شوند. اگر درباره وقوع خشکي لب‌ها به واسطه مصرف دارو‌ها شک داريد، با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد.
دلايل کمتر شايع
ممکن است مواردي که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دليل خشکي لب‌ها نباشند و اين پرسش را با خود مطرح کنيد که دليل اصلي بروز خشکي لب‌ها چه چيزي است. دلايل ديگري نيز مي‌توانند موجب خشکي لب‌ها شوند که شيوع کمتري دارند و از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
کمبود ويتامين B 12
کمبود نياسين. موجب بروز ترک به ويژه در گوشه‌هاي دهان مي‌شود.
عفونت مخمري
هايپرويتامينوز A
ديابت
برخي اختلالات خوني، مانند بيماري کاوازاکي
سندرم شوگرن. يک بيماري خودايمني که موجب علائم مختلف از جمله خشکي لب‌ها مي‌شود.
ماکروسيتوز. شرايطي که به واسطه افزايش اندازه سلول‌هاي خوني تعريف مي‌شود.
بيماري‌هاي منتقله از راه جنسي، مانند ايدز
انتخاب درست محصولات مراقبت از لب
محصولي مناسب را براي لب‌ها خود انتخاب کنيد. پيش از خريد بالم لب درباره وضعيت خود فکر کنيد. اگر بايد زماني زيادي را در فضاي باز سپري کنيد، محصولي ضد آفتاب را انتخاب کنيد. اگر مدتيست که با مشکل ترک خوردگي لب‌ها مواجه هستيد، بالم لب حاوي کره کاکائو يا ديگر مواد مغذي را خريداري کنيد. اگر لب‌هاي شما ظاهري ناسالم دارند، محصولاتي که مي‌توانند شادابي و ظاهر سالم را به لب‌هاي شما بازگردانند را انتخاب کنيد.
استفاده از يک دستگاه مرطوب کننده هوا هنگام شب
براي حفظ رطوبت هوا بين 30 تا 50 درصد هنگام شب مي‌توانيد از يک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنيد که گزينه‌اي ايده آل براي فصل زمستان نيز محسوب مي‌شود. از اين طريق، شما رطوبت هوا را افزايش خواهيد داد که مي‌تواند از خشکي لب‌ها پيشگيري کند.
استفاده از يک لوسيون پوست
استفاده از يک لوسيون پوست به ايجاد يک لايه رطوبت کمک مي‌کند، از اين رو، مي‌تواند در پيشگيري و درمان مشکل خشکي لب‌ها نقش داشته باشد. به طور خاص، لوسيون‌هاي پوست حاوي ويتامين E، روغن نارگيل و کره شيا گزينه‌هاي بهتري هستند.
پرهيز از برخي غذا‌ها
براي پيشگيري از خشکي لب‌ها بهتر است غذا‌هاي سرشار از اسيد يا محرک‌هاي ديگر را مصرف نکنيد. به عنوان مثال، گوجه فرنگي يک محصول بسيار اسيدي است، از اين رو، اگر به طور مکرر با خشکي لب‌هاي خود مواجه مي‌شويد از مصرف آن پرهيز کنيد. از ديگر محرک‌هاي غذايي مي‌توان به فلفل ها، پوست انبه و سس‌ها اشاره کرد که بايد آن‌ها را از رژيم غذايي خود کنار بگذاريد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

در اثر بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب‌ها، راه ۱۰ روستای مناطق عشایری و کوهستانی بخش بروات در منطقه روداب غربی این شهرستان مسدود شده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، فرمانداری بم اعلام کرد: در اثر بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب‌ها، راه ۱۰ روستای مناطق عشایری و کوهستانی بخش بروات در منطقه روداب غربی این شهرستان مسدود شده است و تلاش‌ها برای بازگشایی راه‌ها ادامه دارد.

طبق این اعلام همچنین ۱۰ خانه مسكوني نیز در منطقه تهرود دچار آبگرفتگی شدند. 

به قرار اطلاع بیشترین آسیب در بخش دهبکری منطقه تهرود واقع در شرق استان است که منجر به ورود آب به منازل مردم روستای خان خاتون شد.

دیگر خبرها

  • سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • عکس| واکنش جنجالی سیاوش یزدانی به باخت الهلال که باعث خشم هواداران شد
  • وزش باد شدید در ایلام، موجب شکستن درختان شد (فیلم)
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • تغییر نسل موجب تحول می‌شود
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد