Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@09:09:43 GMT

لغو تحریم‎های آمریکا در قبال «بند غروب» برجام

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۰۷۴۴

ساعت 24- رسانه های غربی به نقل از وزیر خارجه ایران از پیشنهاد لغو تحریم های جمهوری اسلامی در قبال مذاکره در خصوص بند غروب برجام، خبر داده اند.

 بی بی سی در این رابطه می‌نویسد: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده است، در مصاحبه با چند خبرنگار غربی خبر داده که ایران پیشنهاد دارد که در مقابل رفع تحریم‌های آمریکا، درباره بند غروب توافق هسته‌ای مذاکره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز چنین پیشنهادی را نسبتاً جزئی دانسته، اما روزنامه انگلیسی گاردین آن را از قول ظریف قابل توجه توصیف کرده است.

بندهای غروب در توافق جامع هسته‌ای (برجام) مربوط به دوره‌ای هستند که برخی تعهدات ایران مطابق توافق به پایان می‌رسند. یکی از انتقادهایی که دونالد ترامپ و مقام‌های دولتش درباره برجام مطرح می‌کردند به همین بندها مربوط می‌شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز ظریف گفته پیشنهاد ایران آن است که با مصوبه کنگره آمریکا تحریم‌های بازگردانده‌شده علیه ایران دوباره برداشته شوند، تا اعمال دوباره آنها برای رئیس جمهور آمریکا دشوار شود.

در مقابل ایران حاضر خواهد شد تا روند تصویب و پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تسریع کند. این پروتکل نظارت‌های بیشتر آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای را ممکن می‌‎کند.

گاردین درباره پیشنهاد ظریف نوشته است که با توجه به خواسته‌های متعدد دولت آمریکا برای تغییر سیاست‌های ایران، بعید است که این پیشنهاد با استقبال گرم دولت ترامپ همراه شود.

به گزارش گاردین ظریف طرح این پیشنهاد را یک قدم قابل توجه توصیف کرده و گفته اقدامات مشابه دیگری نیز ممکن است.

به نوشته بی بی سی، وزیر خارجه ایران درباره احتمال مذاکره مستقیم حسن روحانی و دونالد ترامپ، مشابه آنچه بین رهبران آمریکا و کره شمالی انجام شد، گفته اگر آمریکایی‌ها به حرف‌هایشان متعهد باشند، دیگر نیازی نیست که رهبران را برای عکس تبلیغاتی و یادگاری گرفتن ملاقات کنند.

بنا است که ظریف با شماری از اعضای کنگره آمریکا، از جمله سناتور جمهوری‌خواه رند پل، ملاقات کند. هم ظریف و هم ترامپ گفته‌اند که آقای به عنوان نماینده دولت آمریکا در این ملاقات حاضر نخواهد شد.

منابع دیپلماتیک غربی: آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، منابع دیپلماتیک غربی به چند کشور عربی دوست خود پیام‌هایی پشت پرده فرستاده و تاکید کردند آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و بخش سیاسی معامله قرن هم تا قبل از نوامبر اعلام می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی با عنوان «پیام‌های پشت پرده واشنگتن برای دوستان عرب» نوشت که آمریکا به دنبال رویارویی مستقیم و درگیری نظامی با ایران نیست.

این روزنامه نوشت: منابع دیپلماتیک اروپایی به دوستان خود در چند کشورهای عربی خبر دادند راهبرد رو به رشدی که آمریکا در قبال مسئله ایران به عنوان مسئله دارای اولویت در منطقه در پیش گرفته است «مقابله با نفوذ ایران در محیط پیرامونش در منطقه عربی» است، به جای اینکه با آن وارد درگیری مستقیم شود.

رای الیوم افزود: منابع اروپایی می‌گویند برای آمریکا در حال حاضر راهبرد تعامل با ایران اولویت دارد و جزئیات مربوط به معامله قرن تا قبل از نوامبر آتی اعلام خواهد شد.

این منابع درباره طرح معامله قرن آمریکا برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفتند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تا پایان سپتامبر، برگه مربوط به روند سیاسی معامله قرن را نزد خود نگاه داشته و آن را رو نمی‌کند.

رای الیوم نوشت: کشورهای عربی از جمله مصر و اردن ادعا می‌کنند که دولت آمریکا پس از کنفرانس اقتصادی بحرین یک مسیر سیاسی برای معامله قرن دارد.

بر اساس اطلاعاتی که رای الیوم از منابع دیپلماتیک اروپایی کسب کرده آمریکایی‌ها مایلند سندی مخصوص را وضع کنند که سطح امتیازدهی سیاسی مطلوب اسرائیل برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل را توضیح دهد، آن هم با دیدگاه‌هایی که ظرف چهار هفته آینده پخته می‌شوند.

این منابع افزودند: انتظار می‌رود چیزی که تیم «جرد کوشنر»، مشاور رئیس جمهور آمریکا ارائه می‌دهد شامل پیشنهادهای سیاسی مربوط به معامله قرن باشد که قرار است برای همه طرف‌ها عادلانه و منصف باشد؛ اما این پیشنهادها در حال حاضر به دور از چشم و گوش رسانه‌ها در حال بررسی است تا نتایجی از آن حاصل شود.

منابع اروپایی می‌گویند به اعتقاد آمریکایی‌ها پیشنهادهای سیاسی باید به دقت مطالعه و بررسی و سپس ارائه شود تا همه را متقاعد سازد.

رای الیوم نوشت: کشورهای متعدد عربی از جمله مصر و اردن درباره نبود فرآیند سیاسی طرح کوشنر و ترامپ برای پیشبرد روند صلح پرسیده بودند و طرف آمریکایی از طریق پیام‌های غیرعلنی به مقامات امان و قاهره گفته که بخشس سیاسی طرح کوشنر به مرحله پس از تعیین تکلیف نهایی آینده کابینه اسرائیل و نتایج انتخابات پیش روی اسرائیل در ماه سپتامبر موکول می‌شود.

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود

تلگراف در مطلبی با اشاره به زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نوشت: سیاست دولت «جو بایدن» در قبال مساله فلسطین و حمایت او از اسرائیل می‌تواند به احتمال پیروزی وی لطمه وارد کرده و به شکست او منجر شود.

کمتر از هفت ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال می‌رود که سیاست‌های بایدن در قبال مساله فلسطین و مردم غزه، باعث شکست وی در انتخابات شود.

به نوشته تلگراف، هنگامی که بایدن کارزار انتخاباتی خود را در ایالت کلیدی پنسیلوانیا راه اندازی کرد، با برخی اعتراض‌ها روبرو شد.

در خارج از سخنرانی روز پنجشنبه او در فیلادلفیا، عده‌ای از حاضران با در دست داشتن پلاکارد‌هایی که روی آن نوشته شده بود: «قتل عام فلسطین را متوقف کنید» و «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» اعتراض خود را به سیاست بایدن در قبال اسرائیل اعلام کردند.

در این میان، گروهی دیگر از معترضان نیز هر روز در خارج از کاخ سفید حاضر می‌شوند و خواهان توقف فوری جنگ در غزه هستند.

گفته می‌شود در حال حاضر جنبش هواخواه فلسطین بسیاری از جوانان لیبرال آمریکایی را جذب خود کرده، ضمن آنکه جامعه آمریکایی‌های عرب تبار که در انتخابات ۲۰۲۰ به بایدن رای داده بودند، اکنون از وی ناراضی هستند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن در میان طرفداران قبلی کاهش یافته است. در انتخابات مقدماتی ماه گذشته دموکرات‌ها در ایالت میشیگان، بیش از ۱۳ درصد دموکرات‌ها از رای دادن به رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کردند و بر روی برگه رای واژه "بی تعهد" را نوشتند.

رایا عبدالعال یکی از معترضان عرب-آمریکایی و فعال سیاسی ساکن پنسیوانیا به عنوان یکی از ایالت‌های میدان نبرد، در گفتگو با تلگراف ضمن تاکید بر آتش بس فوری در غزه، گفت: بسیاری از ما دموکرات‌هایی هستیم که در انتخابات قبلی به بایدن رای دادیم. ما فکر می‌کردیم که موضع او مترقی و با ارزش‌های ما همسو است. اما به تازگی دریافتیم که او از آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد، کاملا حمایت نمی‌کند.

وی در ادامه با اعلام اینکه اسرائیل یک «پروژه استعماری» است که برای کمک آمریکا در برقراری روابط با خاورمیانه ایجاد شد، تاکید کرد: حمایت ایالات متحده از ایجاد یک دولت یهود اساسا «یک اقدام یهود ستیزانه» است، زیرا آنها نمی‌خواهند یهودیان به آمریکا بیایند.

این فعال سیاست در ادامه خاطرنشان کرد: بایدن برای حمایت از اسرائیل «شستشوی مغزی» داده شده و آمریکا امیدوار است از ذخایر نفت در شرق مدیترانه بهره برداری کند.

مت دوس معاون اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل در واشنگتن نیز در همین زمینه به تلگراف گفت: بی‌تردید وضعیت جاری در خاورمیانه و حمایت دولت بایدن از اسرائیل به او در انتخابات پیش رو لطمه می‌زند.

وی افزود: موضوع فلسطین فقط در حوزه سیاست خارجی نیست، بلکه مساله عدالت اجتماعی و نژادی است.

وی سپس خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که این یک واقعیت است و تنها به عرب-آمریکایی‌ها و فلسطینی‌های ساکن آمریکا مربوط نمی‌شود، بلکه برای دموکرات‌های مترقی جوان هم مساله مهمی به حساب می‌آید.

تلگراف در ادامه یادآوری کرده است که آرای جامعه عرب‌های آمریکایی در ایالت پنسیلوانیا در سال ۲۰۲۰، به گونه‌ای بود که بایدن با اختلاف جزئی ۸۰ هزار رای و در مجموع ۱.۲ درصد از کل آرا، برنده این ایالت میدان نبرد شود.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر (آبان) در حالی برگزار می‌شود که جنگ در غزه در نتیجه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی که در تلافی حمله ۷ اکتبر حماس آغاز شد، به اعتراضات و تظاهرات بسیاری از حامیان فلسطین در آمریکا دامن زده‌ است. معترضان سیاست‌های دولت بایدن را در حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل زیر سوال برده و خواهان آتش‌بس فوری در باریکه غزه هستند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • با مذاکره با آمریکا از عملیات «وعده صادق» دستاورد سیاسی بدست بیاوریم! / اصلاح‌طلبان: موشک‌ها را خرج برجام کنید