Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@06:40:35 GMT

چرا عربستان خواهان مذاکره با ایران شده است!؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۰۸۰۲

چرا عربستان خواهان مذاکره با ایران شده است!؟

عربستان سعودی که در چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرذه اند.

به گزارش تابناک، با این حال، اخیرا شاهد اظهارات دیپلماتیک تر و ملایم تر مقامات سعودی در برابر ایران بوده ایم؛ تا جایی که خواهان گفتگو با ایران بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در سخنانی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد.

عبدالله المعلمی در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: عربستان خواهان جنگ با ایران چه در یمن و چه در هر جای دیگری نیست.

نماینده عربستان در سازمان ملل گفت تماس‌هایی با تهران در جریان نشست کنفرانس اسلامی که در مکه در ابتدای ژوئن برگزار شد، برقرار گردید. او توضیحات بیشتری در این خصوص نداد.

معلمی با بیان اینکه کشورش آماده تعامل دیپلماتیک با ایران است، افزود: این مسأله زمینه‌ای مشترک نیاز دارد.

معلمی همچنین از موضع کشورش در قبال انتقاد‌هایی که پیشتر معاون دبیرکل سازمان ملل در خصوص تأخیر عربستان در انجام کمک‌های مالی به یمن کرده بود، دفاع کرد.

او مدعی شد: عربستان امسال ۴۰۰ میلیون دلار در این زمینه اعطا کرده که با این حساب، بزرگترین کشور کمک کننده به یمن محسوب می‌شود.

در رابطه با اظهارات نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در مورد تعامل دیپلماتیک با ایران ذکر چند نکته ضروری است:

نخست: اینکه تمایل اخیر عربستان سعودی برای تعامل و گفتگو با ایران تا چه اندازه جدی و سازنده است چندان مشخص نیست. با این حال، نه چندان باید به این رویکرد جدید سعودی ها خوشبین بود و نه با بدبینی مطلق به آن نگریست.

دوم: این رویکرد سعودی ها، بدون تردید بی ارتباط با تحولات منطقه به ویژه در سوریه  و یمن نیست. آن ها در سوریه به اهداف خود دست نیافته اند و در یمن نیز اخیر تحت فشار حملات انصارالله هستند. بسیاری از ناظران معتقدند که حملات گسترده پهبادی و موشکی انصارالله و آسیب پذیری امنیتی و نظامی عربستان در ماه های اخیر زمینه های نرمش ریاض در برابر ایران را فراهم آورده است.

سوم: فرض بدبینانه ای نیز وجود دارد مبنی بر اینکه سعودی ها از هرگونه درگیری احتمالی میان ایران و آمریکا واهمه دارند و به همین جهت با ملایم کردن موضع خود در برابر ایران، در پی آن هستند که در این درگیری احتمالی آسیب نبینند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: عربستان ایران مذاکره یمن قطعنامه ۵۹۸ صندوق توسعه ملی مسعود رجوی میدان حسن آباد شورایاری ها علیرضا دبیر آیت الله حقانی حذف یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط

پروژه The Line که قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، حالا احتمالاً به‌دلیل چالش‌های مالی، به ۲.۴ کیلومتر بسنده خواهد کرد.

به گزارش دیجیاتو، پیش‌ازاین قرار بود که شهر The Line تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیون نفر را در خود جای دهد؛ اما حالا انتظار می‌رود کمتر از ۳۰۰ هزار نفر تا آن زمان در آنجا زندگی کنند. البته مقامات عربستان گفته بودند که The Line به صورت مرحله‌ای و در چند فاز ساخته می‌شود و انتظار دارند که در نهایت یک بیابان به طول ۱۷۰ کیلومتر در امتداد ساحل را پوشش دهند. بااین‌حال، ظاهراً آن‌ها از بلندپروازی خود کوتاه آمده‌اند و تا سال ۲۰۳۰ تنها ۲.۴ کیلومتر از این پروژه تکمیل می‌شود.

کوتاه‌شدن پروژه The Line عربستان

این پروژه که هزینه آن ۱.۵ تریلیون دلار تخمین زده شده بود، ابتداً به‌عنوان اختراعی مجدد برای طراحی شهری مطرح شد. بااین‌حال، مدت‌هاست که انتقادات مختلفی به آن می‌شود، به‌ویژه عده‌ای از اعضای قبایل محلی به طرح‌های ساخت‌وساز در زمین‌های اجدادی خود اعتراض کرده‌اند.

همچنین هزینه‌های مازاد بر بودجه تعیین‌شده و تغییر در فهرست کارکنان و کارفرمایان کلیدی این پروژه و مسائل دیگر باعث شده است که کارشناسان The Line را تخیلی و به دور از واقعیت بدانند. اکنون کاهش طول این پروژه به ۲.۴ کیلومتر، درحالی صورت می‌گیرد که بودجه کلی نئوم برای سال ۲۰۲۴، هنوز توسط صندوق دارایی عربستان به دلیل کاهش ذخایر نقدی تأیید نشده است.

این پروژه وعده‌های مختلف و رؤیایی را به ساکنان آینده خود داده است. سرتاسر دیواره‌های این شهر از شیشه خواهد بود که تأمین انرژی پایدار را تضمین می‌کند. همچنین سریع‌ترین قطار‌های جهان، برای نقل و انتقالات ساکنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تیتر‌های تبلیغاتی The Line این شهر با عباراتی، چون یک «شهر شناختی» و یک «انقلابی در تمدن» که در آن امکانات رفاهی توسط هوش مصنوعی فراهم می‌شود، توصیف شده است.

دیگر خبرها

  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • شعله های آتشین آزادی خواهان بر سر صهیونیست ها فرود آمد
  • بلینکن خطاب به همتایان سعودی واردنی:خواهان تشدید تنش نیستیم!
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط
  • عربستان سعودی همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد
  • واکنش عربستان سعودی به حملات ایران به سرزمین های اشغالی
  • واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیل
  • طارمی در راه انتقال به اینتر عربستان!