Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@08:33:39 GMT

نشانه های پنهان آلزایمر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۱۷۷۳

نشانه های پنهان آلزایمر چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حتما شما هم در اطرافیان خود با سالمندانی مواجه بوده‌اید که یک خاطره از دوره کودکی خود را بار‌ها برایتان تعریف کرده باشند، اما در پاسخ به سوال شما که آیا داروی خود را در زمان مقرر مصرف کرده‌اند یا نه، سر در گم بمانند و یا حتی به یاد نیاورند که تحت درمان داروییهستند. مواردی این چنینی همگی از نشانه‌های بروز بیماری آلزایمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بیماری آلزایمر شروع تدریجی و خاموش دارد، ممکن است طولانی‌مدت جلب توجه نکرده و به اشتباه تصور شود که این تغییرات بخشی از روند طبیعی پیری است. عدم توجه به علائم بیماری موجب می‌شود که بیماری دیر تشخیص داده شود و این در حالی است که با تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می‌توان سیر پیشرفت بیماری را کنترل کرد و معلولیت ناشی از بیماری را حداقل تا پنج سال به تعویق انداخت.

اختلال در حافظه
اختلال حافظه در حدی که در انجام فعالیت‌های روزانه مشکل ایجاد کند؛ افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، اسم همکار و یا شماره تلفنی را فراموش کنند و سپس به خاطر آورند، اما فرد مبتلا به آلزایمر اغلب مسائل به ویژه مسائلی را که اخیراً اتفاق افتاده فراموش می‌کند و هرگز هم به خاطر نمی‌آورد.

اختلال در انجام کار‌های عادی

فرد پرمشغله ممکن است که گاهی حواسش پرت شود مثلاً هویج را که برای استفاده در کنار غذای اصلی پخته بر روی اجاق گاز جا بگذارد و تا پایان صرف غذا هم به خاطر نیاورد، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج توانایی پخت غذا را از دست می‌دهد و گاهی نیز فراموش می‌کند که غذا خورده است.

ضعف بیان
برای همه افراد پیش می‌آید که در پیدا کردن لغات مناسب دچار مشکل شوند، ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر گاهی کلماتی را از یاد می‌برد و لغات نامناسب جایگزین می‌کند که در نتیجه جملاتش نامفهوم می‌شوند. اشتباهات دستوری و ناتوانی دنبال کردن، یک موضوع از دیگر نشانه‌های بیماری است.

گم کردن زمان و مکان
به طور طبیعی گاهی اوقات ممکن است افراد روز‌های هفته، تاریخ روز و یا مقصدشان را فراموش کنند، ولی دوباره با تمرکز آن‌ها را به خاطر بیاورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان، راه خود را گم کرده و نداند که چگونه به آنجا رفته است و یا نتواند از آنجا به خانه خود برگردد.

ضعف یا کاهش قضاوت
ممکن است فرد مبتلا به بیماری عفونی مراجعه به پزشک را به تعویق بیاندازد، ولی بالاخره این کار را انجام می‌دهد، اما فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلاتش را درک می‌کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می‌داند. اختلال در تصمیم‌گیری‌های ساده مانند پوشیدن لباس‌های زمستانی در گرمای تابستان از دیگر علائم هشدار دهنده بیماری است.

اختلال در تفکر ذهنی
گاه و بی گاه ممکن است افراد رسیدگی به حساب‌های مالی خود را مشکل بدانند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج ارقام را فراموش می‌کند و نمی‌داند با آن‌ها چه کار کند.

جابه‌جا گذاشتن اجسام
هر کسی ممکن است که موقتاً کلید یا کیف پولش را سر جایش نگذارد، ولی فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است اجسام را در جا‌های نامربوط بگذارد؛ مثلا گذاشتن کتاب در یخچال و یا ساعت‌مچی در قندان.

تغییرات در حالات و رفتار
همه ممکن است گهگاهی غمگین و یا بداخلاق باشند، اما در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر، خلق بیمار می‌تواند سریع تغییر کرده و بدون هیچ دلیلی آرامش به اشک و خشم تبدیل شود.

تغییرات در شخصیت
به صورت طبیعی ممکن است شخصیت افراد با افزایش سن کمی تغییر کند، ولی تغییر شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سردرگمی، ترس، بدبینی، منزوی شدن، بی‌تفاوتی و یا بروز رفتار‌های نامناسب است.

از دست دادن انگیزه
به طور طبیعی افراد گاهی از کار در منزل، فعالیت‌های شغلی و یا وظایفی اجتماعی خسته می‌شوند، ولی در نهایت پس از کمی استراحت دوباره انگیزه خود را باز می‌یابند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویداد‌های محیط زندگی و خانواده‌اش کاملا بی‌تفاوت به نظر آید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلزایمر پزشک خشم زمان و مکان گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۱۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل اسید معده یا رفلاکس معده در هنگام روزه‌داری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان؛ فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که مبتلا به التهابات معده (گاستریت مزمن فعال) هستند یا کسانی که مشکلات رفلاکس دارند باید از خوردن وعده‌های غذایی حجیم خودداری کنند. 

موسوی افزود: وعده‌ای غذایی این افراد باید کم حجم و مکرر باشه و از مصرف غذا‌های چرب خودداری کنند.

وی گفت: افرادی که مبتلا به این بیماری هستند توصیه می‌شود، بلافاصله بعد از غذا دراز نکشند، لباس‌های تنگ نپوشند، غذا‌های سرخ کردنی و غذا‌هایی که حاوی ادویه هستند مصرف نکنند، از مصرف آب همراه غذا خودداری کنند، چای ننوشند و آن دسته از ترکیباتی که معده را تحریک می‌کنند وبه ویژه کافئین که جزو ترکیباتی است که معده را تحریک میکند پرهیز کنند.

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه نمود: در مورد کسانی که مبتلا به سنگ صفرا هستند مصرف غذا‌های چرب باعث تشدید این بیماری میشود که از مصرف آنها خودداری کند.

دکتر موسوی افزود: روزه داری برای افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده هستند به این شرط که از مصرف غذای زیاد به خصوص چربی در وعده‌ی سحری و افطار پرهیز کنند، بلامانع است. ودر صورتیکه فرد بیمار، بیماری دیگری غیر از رفلاکس معده نداشته باشد روزه برای او مفید است.

وی گفت: به طور کلی، با رعایت توصیه‌های گفته شده و اجتناب از پرخوری و خواب بلافاصله بعد از سحری، میزان اسید معده کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا با روزه گرفتن باکتری‌های مضر و دیگر سموم از بدن شما حذف می‌شوند.

دیگر خبرها

  • کنترل اسید معده یا رفلاکس معده در هنگام روزه‌داری
  • استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی شما را می‌کشد
  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • این نشانه باورنکردنی از زوال عقل خبر می‌دهد
  • شست‌وشوی بینی با آب لوله‌کشی کُشنده است
  • کلاهبرداران به آلزایمری‌ها رحم نمی‌کنند | از آدم‌ربایی بیماران تا کش رفتن از حساب بانکی آنها
  • افزایش بیماری سرخک در افغانستان
  • 7 نشانه مهم تومور مغزی
  • علائم هشداردهنده بیماری کرون/ عوارض سخت و عجیب این بیماری
  • این بیماری با پیاده روی سریع بهبود می‌یابد