Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@08:42:25 GMT

واکنش ظریف به طرح ترامپ برای غنی سازی ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۱۸۰۳

محمد جواد ظریف روز جمعه این مطلب را پیش از عزیمت به کاراکاس پایتخت ونزوئلا در پاسخ به خبرنگار ایرنا و در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر قطع غنی سازی اورانیوم در هر سطحی و انعقاد توافقی ۱۰۰ ساله مطرح کرد.

به گزارش تابناک، وی اظهار کرد: این اظهارات نشان دهنده آن است که برجام یک توافق معقولی بوده است و زیاده خواهی آمریکا به جایی نمی رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ظریف افزود: کسانی که این حرف های بی مورد را به ترامپ می زنند باید بگویند که پیش از این در اوائل دهه ۸۰ که مباحث سیاست غنی سازی صفر را مطرح کردند و مانع از توافق ایران و اتحادیه اروپا شدند، باعث شدند که سطح و میزان غنی سازی ایران بیش از ۱۰۰ برابر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: اگر آقای ترامپ مایل است که شانس خودش را با این حرکت غلط دوباره امتحان کنه، می تونه مهمان ما باشد.

اینستکس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اینستکس هم اظهار کرد: بارها گفته ایم که اینستکس مقدمه ای برای اجرای تعههدات اتحادیه اروپا است. اگر اروپایی ها مایل هستند اقدامات لازمی که باید برای حفظ برجام انجام دهند را انجام دهند، ضرورت دارد اینستکس را عملیاتی کنند.

ظریف تصریح کرد: اروپایی ها ۱۱ تعهد را چند بار پس از خروج آمریکا مطرح کردند به اضافه تعهدات خودشان در ضمیمه ۲ برجام، که اجرای این تعهدات نیازمند اینستکس باشد اما خود اینستکس از آن تعهدات نیست و ما منتظریم اروپایی تعهدات خود را که شامل تضمین فروش نفت، تضمین کشتیرانی، تضمین هوایی، تضمین بانکی و سرمایه گذاری و تضمین همکاری های علمی است.

وی تاکید کرد: ممکن است آنها بگویند اینستکس برای همه این همکاری ها ضروری بوده است در این صورت شروع به کار اینستکس اقدامات مفید اما ناکافی است.

سفر به آمریکای لاتین

وزیر امور خارجه درباره برنامه های سفر به آمریکای لاتین هم گفت: اجلاس در ونزوئلا، نشست وزیران خارجه اعضای جنبش عدم تعهد است که در پایان ریاست دوره ای ونزوئلا بر این جنبش برگزار می شود.

ظریف ادامه داد: البته از این فرصت برای گفت وگو با مقامات ونزوئلایی و اینکه چگونه جمهوری اسلامی می تواند برای بازگرداندن آرامش به این کشور کمک کند و همچنین درباره همکاری اقتصادی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: در نیکاراگوئه و بولیوی درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی صحبت می کنیم. ما دوستان بسیار خوبی در آمریکای جنوبی و لاتین داریم و این کشورها شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی بوده اند و الان هم همین ارتباطات هست.

ظریف اضافه کرد: پروژه های مختلفی را در بولیوی در حال اجرا داریم که به نفع مردم آن کشور است و در این سفر هم با رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشورها درباره نحوه ادامه همکاری ها صحبت می کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال بازآفرینی سیاست مونرو در آمریکای لاتین است و مداخلات خود را اضافه می کند، تاکید کرد: لازم است مجموعه ای هماهنگ از کشورهای مستقل در قبال این سیاست ها مقاومت کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد جواد ظریف اینستکس ونزوئلا غنی سازی توافق هسته ای قطعنامه ۵۹۸ صندوق توسعه ملی مسعود رجوی میدان حسن آباد شورایاری ها علیرضا دبیر آیت الله حقانی حذف یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه

سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، علی تیزتک سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری نیجر در آستانه عزیمت به محل ماموریت، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد و ضمن ارائه گزارشی از حوزه ماموریت خود، برنامه‌های پیش‌رو در زمینه توسعه و ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور را تشریح نمود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به اراده جدی دولت حجت‌الاسلام رئیسی برای توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با قاره آفریقا، گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیجر در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و پیگیری توافقات و برنامه‌های توسعه و گسترش روابط دو جانبه از جمله برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در این راستا ضروری دانست.

براساس این گزارش، علی تیزتک پیش از این در سمت‌های رئیس دبیرخانه دریای خزر، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و معاون اداره اول مشترک المنافع و قفقاز (اوراسیا) و همچنین در ماموریت‌های مسکو و کی‌یف خدمت کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سورپرایز ترامپ در فاکس نیوز: عادی سازی روابط ایران و اسرائیل!
  • واکنش دوستان و دشمنان پوتین به پیروزی اش در انتخابات
  • واکنش تند مقامات آمریکا و اروپا به پیروزی دوباره پوتین | این انتخابات مضحک، ساختگی و باطل است...
  • واکنش تند غرب به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه
  • تاکید سفیر پاکستان بر گسترش روابط با ایران
  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه
  • واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی جدیدش: هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم
  • واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی جدیدش: هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم/ برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است