Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@08:55:12 GMT

نمایش رادیویی شهدای خان طومان در صدای مازندران

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۱۸۳۰

نمایش رادیویی شهدای خان طومان در صدای مازندران

مدیر کل صدا و سیمای مازندران از پخش نمایش رادیویی «شهدای خان طومان» در صدای مازندران خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، هادی ابراهیمی امشب در شروع به کار اجرای نمایش رادیویی شهدای خان طومان اظهار کرد: نمایش امروز حاصل زحمات پنج ماهه همکاران ما در رادیوی مازندران است و پروژه نمایشی 16 شهید خان طومان با توجه به مظلومیتی که داشتند، در حال ضبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان صحنه های زیبا که در این نمایش وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نمایش از مراحل اعزام شهدا تا رزم آوری آنها در خان طومان سوریه روایت می کند.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با اشاره به 40 شهید مدافع حرم مازندران، افزود: از بین شهدای مدافع حرم مازندران، حماسه 16 شهید مازندرانی که در خان طومان حماسه آفریدند و دارای یک برد ملی و بین المللی هستند بر همین اساس، تلاش کردیم بعد از ضبط ارکسترال موسیقیایی شهدای خان طومان در قالب نمایش رادیویی هم این حماسه را بازآفرینی کنیم.

ابراهیمی بازخوانی حماسه شهدای مدافع حرم در برابر جریان تکفیری را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: مفاهیم ارزشها و دفاع مقدس بویژه حماسه شهدای مدافع حرم که در راستای دفاع از حرم اهل بیت (ع) حماسه آفرینی کردند را باید به نسل جوان انتقال دهیم و ما وظیفه داریم این حماسه ها را زنده کنیم که جز به زبان هنر نمی توان این رشادتها را تبیین کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با آغاز نمایش رادیویی شهدای خان طومان، این اثر بصورت تصویری نیز در سیمای مازندران ساخته و پخش شود.

ابراهیمی یادآور شد: تمام تلاش صداوسیمای مازندران این است که این اثر از شبکه های ملی هم پخش شود.

معاون صدای سازمان صداوسیمای مازندران نیز گفت:نمایش رادیویی «شهدای خان طومان» در ایام محرم پخش می شود.

بهرام دارابی به اجرای بخش هایی از زندگی شهدای خان طومان در این نمایش رادیویی، اشاره کرد و گفت: بعد از ایام نوروز کار پژوهشی و تحقیقی از 16 شهید خان طومان شروع شد و با توجه به منابع و اطلاعات در دست، با 6 نویسنده و 100 بازیگر و با حضور عوامل اجرایی ، برنامه نمایش رادیویی آغاز به کار کرد.

دارابی با تاکید براینکه تمام این نمایش رادیویی از خاطرات شهدا است و هیچ تخیلی در این نمایش وجود ندارد، تصریح کرد: از بدو اعزام تا شهادت شهدای خان طومان از قول خانواده و همرزمان به نمایش گذاشته می شود.

وی با یادآوری این مطلب که پیش از این نیز نمایش 30 سردار که بخش هایی از زندگی سرداران شهید مازندران به اجرا در آمده بود و این تجربه را معاونت صدا داشت، افزود: رادیو مازندران در عرصه تولید برنامه های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت پیشتاز است و امروز توانسته زندگی شهدای خان طومان را که هرکدام درسی از عزت و افتخار هستند از عزم و رزمشان را در قالب نمایش رادیویی به نمایش بگذارد.

معاون صدای شبکه مازندران با بیان اینکه یکی از ماموریت های سازمان صدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، ابراز امیدواری کرد:بتوانیم در ایام ماه محرم این نمایش ارزشی را پخش کنیم.

گفتنی است؛نمایش رادیویی شهدای خان طومان به نویسندگی خانم اسداللهی و کارگردانی آقای رحمان قدمی در حال ضبط است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادیویی‌ها درباره «تهیه‌کننده فقید» چه گفتند؟

رادیویی‌ها شب گذشته تهیه‌کننده‌ای قدیمی و شناخته شده را از دست دادند، گوینده‌ای که از فراق استاد می‌گفت، فریبرز گلبن از طنزپردازی بی‌نظیرش و بهرام رحمانی که با جواد مانی تازه درگذشته رفاقت دیرینه‌ای داشت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جواد مانی از قدیمی‌های عرصه تهیه‌کنندگی رادیو شب گذشته در اثر سکته مغزی در آلمان دارفانی را وداع گفت. او متولد سال 1325 بود و از سال 1352 به عنوان تهیه‌کننده وارد رادیو شد. وی برای دیدار با فرزندش راهی آلمان شده بود که در آنجا فوت شد. زنده یاد جواد مانی صاحب نظر در حوزه‌های مختلف در هنر بود. بدون تردید او از موسیقی‌شناسان بسیار خوب بود که در زمینه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تحصیل کرده بود. 

جواد مانی از تهیه کنندگان باسابقه رادیو، با شبکه‌های مختلف رادیو همکاری داشت. زنده یاد مانی به مدت 35 سال در رادیو تهران در کسوت تهیه‌کننده بود و بازنشسته این شبکه رادیویی است. از برنامه‌های این تهیه‌کننده می توان به شور زندگی، ترنم، جامه‌داران، ضرباهنگ، نغمه، نغمه و نوا و ... اشاره کرد. 

نام جواد مانی برای همیشه در ذهن رادیویی‌ها مانا خواهد ماند. او فقط رادیو را خوب نمی‌شناخت، بلکه الگوی سختکوشی برای بقیه بود، یک استاد به معنای واقعی برای رادیویی‌ها. کافی است نگاهی به کارنامه او داشته باشیم، آن وقت است که همه از رفاقت او در کار، حرفه‌ای بودنش، ستاره‌های جوانی که برای آسمان پرفروغ رادیو تربیت کرد و ... صحبت خواهند کرد.

او کوه تجربه برای رادیو بود و به مدت 35 سال برای رادیو تهران برنامه ساخت. آخرین برنامه او در رادیو تهران با نام "جدول" پخش شد. زنده یاد مانی اهل گلایه کردن نبود. نامش جواد مانی بود و عاشق نکته پرانی! اگر بگوییم او هنرمندی بود که در هنرهای مختلف دستی بر آتش داشت، بیراه نگفته‌ایم.

درگذشت و خاکسپاری طناز «صبح جمعه با شما» در سکوت

درگذشت این هنرمند توانمند در رادیو بهانه‌ای شد تا به سراغ همکاران او برویم و با آنها درباره ویژگی‌های کاری و شخصیتی‌اش صحبت کنیم.

در فراق استاد

فاطمه آل عباس، گوینده با سابقه در رادیو با بیان اینکه وقتی خبر درگذشت جواد مانی را در فضای مجازی خواند، بسیار متأثر شد، گفت: وقتی سری به فضای مجازی زدم و خبر فوت استاد مانی را دیدم، باورم نمی‌شد و فقط دعا می‌کرد خبر اشتباه باشد اما متأسفانه صحت داشت. زنده یاد جواد مانی، استاد همه ما در رادیو بود و از محضر او بهره می‌بردیم. با او کار کردم و آموختم. قابل باور نیست فوت این هنرمند عزیز. به قول رودکی " از شمار دو چشم یک تن کم/ وز شمار خرد هزاران بیش". 

وی ادامه داد: با از دست دادن هر استاد روز به روز تنهاتر می‌شویم و این موضوع برایم خیلی دشوار است. این روزها سر زدن به شبکه‌های اجتماعی ترسناک شده، زیرا ممکن است هر لحظه با خبر فوت استادی رو به رو شویم که برایمان عزیز بوده و دوست داشتنی.در سال‌های اخیر اساتید بسیاری را از دست دادیم، اساتیدی که مدیون آنها هستیم. ما معلمانی را از دست دادیم که شاگردان بسیاری را تربیت کردند. همیشه اعتقاد دارم یک گوینده خوب تربیت شده یک تهیه‌کننده حرفه‌ای است و بدون تردید استاد جواد مانی یکی از اساتید بی‌نظیر بود. او شاگردان بسیاری را برای رادیو تربیت کرد. دلسوزانه کار می‌کرد و دغدغه‌مند بود. سواد بالای او در میان همکاران زبانزد بود و چه حیف که او را از دست دادیم.

حرف اول در برنامه‌های ادبی و هنری

فرهنگ جولایی که از تهیه‌کنندگان پیشکسوت رادیو است در این باره عنوان کرد: زنده یاد جواد مانی از همکاران قدیمی ما بود. او در تهیه‌کنندگی برنامه‌های ادبی و هنری حرف اول را می‌زد و در کارش بسیار جدّی بود. به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که به لحاظ سواد و دانش در عرصه تهیه‌کنندگی در سطح بالایی قرار داشت. چه حیف که او را برای همیشه از دست دادیم.

طنزپردازی بی‌نظیر

فریبرز گلبن از تهیه‌کنندگان پیشکسوت رادیو جوان از دوستی‌اش با زنده‌یاد جواد مانی گفت و عنوان کرد: دوستی من با جواد به 50 سال پیش برمی‌گردد. فردی نازنین و در کارش جدّی بود. طنازی‌اش هر فردی را به وجد می‌آورد. او طنزپردازی بی‌نظیر، ادیب، با سواد و شاعر بود. خیلی متأسف شدم که او را از دست دادیم. جایش برای همیشه در میان ما سبز خواهد بود.

خلاق در هنر

بهرام رحمانی رفاقت دیرینه‌ای با زنده یاد جواد مانی داشت. او از پیشکسوتان رادیو محسوب می‌شود. وقتی با او تماس می‌گیریم که از جواد مانی بگوید، در حالی که بغض راه گلویش را بسته بود، گفت: هر چه از جواد بگویم کم است. او نمونه یک فرد خلاق در همه عرصه‌های هنر بود. در تهیه‌کنندگی حرف اول را می‌زد. رفاقت با او برایم خیلی عزیز و ارزشمند بود. باورش برایم سخت است.

ذاتاً معلم بود

غلامرضا بحیرایی، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران با بیان اینکه زنده یاد جواد مانی به معنای واقعی استاد تمام بود، ادامه داد: او یک انسان رها و آزاد، ذاتا معلم و یک تهیه‌کننده بزرگ برای رادیو بود. آنچه او را متمایز با دیگر اساتید می‌کرد این بود که دانش خودش را نشر می‌داد. اگر بگوییم کوه دانش و تجربیات بود، بیراه نگفته‌ایم. او شاگردان بسیاری را در رادیو تربیت کرد. شاعر بود و دوست داشتنی. روحش شاد.

تواضع علمی بی‌نظیری داشت

داود جمشیدی از پیشکسوتان رادیو در عرصه نویسندگی و تهیه‌کنندگی است. وی صاحب نظر بودن جواد مانی در عرصه‌های مختلف هنر را به عنوان ویژگی متمایز این هنرمند ذکر کرد و افزود: او خیلی خوب موسیقی را می‌شناخت. خطاط بود و رشته تحصیلی‌اش زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تبریز بود. برنامه‌های بسیاری را در حوزه‌های هنر، فرهنگ و موسیقی تهیه و روانه آنتن کرد. دوست داشتنی بود و کم نظیر. تسلط بسیاری در کار تهیه‌کنندگی داشت و در این زمینه هم تدریس می‌کرد. از تهیه‌کنندگان ارشد رادیو بود که سالها پیش بازنشست شد. تا قبل از کرونا ارتباطش را با رادیو قطع نکرده بود و در حوزه آموزش عالی بود و به عنوان کارشناس در جشنواره‌های مختلف رادیو حضور داشت. 

وی تأکید کرد: ویژگی بارز او به لحاظ شخصیتی، تواضع علمی‌اش بود. در همه هنرها دستی بر آتش داشت. معرق کار می‌کرد و تابلوهای زیبایش را هدیه می‌داد. انسانی شوخ طبع و نکته سنج به ویژه در ادبیات فارسی بود. فروتنی او زبانزد بقیه بود. بسیار رفیق خوبی بود و رادیو را دوست داشت. همیشه اصرار داشت در این مسیر جوانان مستعد را پرورش بدهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش «مردان بی‌ادعا و زنان تاریخ‌ساز» در شیراز برگزار شد
  • تقدیر از رییس شورای هیئات مذهبی مازندران
  • تلسکوپ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر از جیمز وب
  • شیرینی حماسه مردم در انتخابات با حواشی تلخ نشود
  • تحویل سال نو در جوار یادمان‌های شهدای گمنام
  • برگزاری آئین تحویل سال نو در جوار یادمان‌های شهدای گمنام مازندران
  • رادیویی‌ها درباره «تهیه‌کننده فقید» چه گفتند؟
  • کتاب «حماسه خوان خمینی» منتشر شد
  • ۲۶ اسفند روز حماسه وایثار شهرستان چادگان
  • «جز حکایت دوست» روایت سوم سید‌مهدی شجاعی از دوران حیات امام چهارم شیعیان + فیلم