Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@22:25:37 GMT

چند توصیه برای مراقبت از کلیه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۲۴۹۲

چند توصیه برای مراقبت از کلیه‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برای این منظور کافی است برخی از مواد غذایی را از رژیم روزانه خود حذف و برخی دیگر را به آن اضافه کنید.

کلیه‌ها، خون را تصفیه و مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند. این عضو حیاتی همچنین به کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند.

هر کلیه دارای تعداد بسیار زیادی فیلترهای بسیار ظریف و کوچک است که مداوم در حال پاکسازی بدن هستند و به همین خاطر اگر این عضو حیاتی نتواند به درستی کار کند، کل بدن با مشکل جدی مواجه می‌شود و تعادل مایعات بدن به هم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برخی از عادت‌ها و مواد غذایی در کاهش عملکرد مطلوب کلیه‌ نقش دارند و در صورتی که هر گونه اختلال در عملکرد کلیه‌ها، بدون درمان رها شود می‌تواند به ازکارافتادگی کامل این عضو حیاتی منتهی گردد.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری کلیوی

در این مقاله به نقل از سایت تخصصی "ان دی تی وی" به برخی از تغییرات ساده در رژیم غذایی اشاره شده که می‌توان با دنبال کردن آنها، سلامت کلیه‌ها را تا مدت زمانی طولانی تضمین کرد.

- حذف سودا و نوشابه‌های گازدار از برنامه غذایی

نوشابه های گازدار به شکل‌های مختلف به بدن شما آسیب وارد می کنند. این نوشابه‌ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند که اگرچه مصرف آنها موقتا منجر به افزایش سطح انرژی می‌شود اما در بلندمدت آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. سودا همچنین نوشیدنی مضری برای کلیه‌ها محسوب می شود. به جای آن می‌توانید از شربت آبلیموی تازه یا آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی سالم و مطبوع استفاده کنید.

- کنترل مصرف نمک

میزان نمک مصرفی روزانه خود را کنترل کنید. مصرف زیاد سدیم یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌ها و مشکلات کلیوی است و به همین دلیل به بیماران کلیوی توصیه می‌شود که فورا مقدار مصرف روزانه نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهند یا آن را حذف کنند. اگر می خواهید تمام طول عمر کلیه‌های سالم داشته باشید توصیه می شود که همواره به میزان متعادلی نمک مصرف کنید و بهتر است نمکدان را از سر سفره بردارید. 

- حذف مواد غذایی فرآوری شده

این دسته از مواد غذایی به هر شکل برای سلامتی مضر هستند. اگر ناچار شوید از غذای خانگی دست کشیده و به غذاهای آماده وابسته شوید،‌ سلامت خود را از جنبه های مختلف به خطر می‌اندازید. غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی های ناسالم و نمک هستند و مصرف مداوم آنها برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و همچنین کلیه‌ها بسیار مضر است.

- نوشیدن مایعات بیشتر

یکی از شاخص‌های تعیین کننده برای سلامت کلیه، نوشیدن حجم بیشتری از مایعات سالم در طول روز است. آب به پاکسازی بدن از مواد سمی کمک می کند و همچنین افزایش مصرف مایعات سالم و طبیعی به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است.

- مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها 

میوه و سبزی از جمله سالم ترین انتخاب غذایی برای تمام افراد هستند که می‌توان به برنامه غذایی روزانه اضافه کرد. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از املاح و ریزمغذی‌های حیاتی برای بدن از جمله کلیه‌ها هستند و برخی از انواع مفیدتر آنها برای کلیه عبارتند از گل کلم، بلوبری، انگور، سیر، کلم، فلفل، پیاز، تربچه، ذغال اخته و آناناس.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مواد غذایی درمان رژیم غذایی سلامت قند انرژی مشکلات طول عمر غذاهای آماده مواد سمی خطر ابتلا به بیماری برنامه غذایی مواد غذایی رژیم کلیه بیماری کلیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟