Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:47:07 GMT

کشت گلخانه ای راهی برای رونق تولید و حفظ آب

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۲۷۴۹

کشت گلخانه ای راهی برای رونق تولید و حفظ آب

شیوه کشت گلخانه ای با توجه به شرایط کم آبی می تواند راهکاری موثر برای رونق تولید باشد از مزایای این شیوه کشت می توان به مدیریت مصرف و صرفه جویی آب، تولید محصولات باکیفیت، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان تولید محصولات مختلف در همه فصول اشاره کرد.

در شرایطی که تغییرات اقلیمی رخ نشان داده و خشکسالی در سالهای پیاپی دامنگیر بخش کشاورزی و تولید شده است کشت گلخانه ای در حقیقت راهی برای برون رفت از شرایط فعلی است اگرچه استان خراسان رضوی به رغم وضعیت اقلیمی و خشکی که در آن قرار دارد هنوز به سطح مطلوب در این زمینه نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه دولت به توسعه کشت گلخانه ای طی سالهای اخیر به مراتب بیش از پیش خود را نشان داد که البته این امر در خراسان رضوی نیز نمود یافت و رشد سه برابری سطح زیر کشت گلخانه ها از سال ۹۲ تاکنون شاهدی بر این مدعاست.

سیاستهای هوشمندانه در بخش کشاورزی که از آن جمله می توان به شیوه های نوین کشت و دوری از روشهای سنتی و آب بر اشاره کرد می تواند در شرایط بحرانی موجود راهی برای شکوفایی بخش کشاورزی در اوج بحران خشکسالی و تنش آبی باشد.
خراسان رضوی با بیش از ۳۶۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای رتبه ششم را در کشور دارد اما در این مسیر هنوز راه نرفته بسیاری باقی است.
این استان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار و ۱۴.۶ میلیون واحد دامی افزون بر ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را در اختیار دارد.

خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال جایگاه تاثیرگذاری در این بخش از اقتصاد ایران دارد.

عقب ماندگی خراسان رضوی در کشت گلخانه ای

وزیر جهاد کشاورزی در سفر اخیر خود در خرداد ماه به شهرستان نیشابور در خراسان رضوی از عقب ماندگی این استان در زمیه کشت های گلخانه ای ابراز گلایه کرد و گفت: نهضت توسعه کشت گلخانه ای در کشور آغاز شده است ولی استان خراسان رضوی در این زمینه نسبت به کل کشور عقب مانده است.

محمود حجتی در این سفر ابراز امیدواری کرد که با مشارکت هر چه بیشتر تولیدکنندگان و بهره برداران و با حمایت دولت، عقب ماندگی این استان در این زمینه مرتفع شود و افزود: در کشت گلخانه‌ای به نسبت هر واحد آب مصرفی در عرصه، یک دوازدهم مصرف می‌شود و با توجه به بازارهای بالقوه ای که در اطراف ایران وجود دارد و چهار فصل بودن کشورمان استفاده از این روش، توان اشتغالزائی بسیار بالایی دارد.

به این ترتیب در پی این سفر خراسان رضوی ملزم شد تا این عقب ماندگی را جبران کند و در مدت زمانی کوتاه با حمایت از بهره برداران این بخش تحولی در این عرصه را رقم زند.

کشت گلخانه اولویت نخست شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و مزایای فراوان آن گفت: سطح کشت گلخانه ای در خراسان رضوی از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون سه برابر شده است یعنی سطح زیر کشت گلخانه در این استان در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۸ هکتار بود که هم اکنون به بیش از ۳۶۰ هکتار افزایش یافته است.
محمدرضا اورانی افزود: صیفی جات، سبزیجات و گلهای شاخه بریده ۸۰ درصد سطح زیر کشت گلخانه ای را در خراسان رضوی در اختیار دارند و ۲۰ درصد باقی مانده نیز سایر محصولات قابل کشت در گلخانه از جمله انواع میوه است. و به طور کلی سالانه حدود ۶۰ هزار تن محصولات گلخانه ای در خراسان رضوی تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای اولویت مهم خراسان رضوی است گفت: این اقدام به عنوان یکی از سیاست های محوری و بخشی از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی مورد نظر و توجه قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه امسال سهم استان خراسان برای توسعه کشت گلخانه ای ۲۲۵ هکتار اعلام شده است گفت: هدف گذاری انجام شده در استان برای این منظور ۶۰۰ هکتار است.

اورانی افزود: سال گذشته هزار و ۸۰۰ هکتار کشت متراکم و گلخانه ای در خراسان رضوی اجرا شد که هزار و ۴۰۰ هکتار از این میزان در قالب شهرک های کشاورزی گلخانه ای، مجتمع های گلخانه ای و گلخانه های فردی ثبت شده است.

۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه کشت گلخانه ای خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حمایت از بهره برداران در این زمینه قطعی و حتمی است و در این رابطه دولت تسهیلات خوبی را اختصاص داده است افزود: امسال ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای در زمینه توسعه کشت گلخانه ای به خراسان رضوی تخصیص یافته است که توصیه می شود صاحبان چاه های کشاورزی و منابع آب به ویژه در دشت های مشهد، چناران، فریمان، تربت جام، نیشابور، فیروزه، تربت حیدریه و سبزوار از این تسهیلات استفاده کنند.

اورانی با اشاره به مزایای کشت گلخانه ای گفت: هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند و برداشت محصول در این سیستم در تمام ایام سال انجام می شود.

وی ادامه داد: راه اندازی هر هکتار گلخانه هم اکنون به ۱۲ تا ۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و پیش بینی می شودشاهد استقبال خوب بهره برداران و کشاورزان در این زمینه باشیم.

خراسان رضوی پیشرو در استفاده از گلخانه صنعتی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه سابقه کشت گلخانه ای در این استان به ۱۲ سال پیش باز می گردد گفت: هم اینک خراسان رضوی در زمینه کشت گلخانه هیدروپونیک یا صنعتی رتبه نخست کشور را دارد.
هاشم نقیبی افزود: هم اکنون حدود ۲۰ درصد سطح کشت گلخانه ای فعال در خراسان رضوی را گلخانه های صنعتی (هیدروپونیک) تشکیل می دهند و با توجه به کاهش فراوان مصرف آب در کشت گلخانه ای، این نوع کشت در وضعیت موجود به مراتب سودآورتر و مناسبتر است.
وی ادامه داد: در کشت گلخانه ای کیفیت محصولات به مراتب مطلوبتر و سالمتر از دیگر شیوه های کشت به ویژه از نظر ارزش غذایی است و در بخش صادرات نیز تقاضای فراوان برای این نوع محصولات وجود دارد.

سه دشت ویژه کشت گلخانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه سه دشت مشهد، فریمان و نیشابور برای ساخت گلخانه در استان خراسان رضوی انتخاب شده است افزود: با توجه به پیگیری ها و بررسی های انجام شده مقرر شده است که سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان در مدت سه سال آینده به هزار هکتار برسد.

علی رسولیان افزود: برای اجرای برنامه توسعه گلخانه‌ها در خراسان رضوی باید سالیانه ۵۷۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شود که به همین منظور با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها در سه دشت مشهد، نیشابور و فریمان این اقدام آغاز شده است.

وی ادامه داد: صرفه جویی مصرف آب در کشت گلخانه ای جادویی است به طوری که در کشت گلخانه ای ۱۰ درصد مصرف آب نسبت به کشت سنتی صرفه جویی می شود و تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغها از تنشهای محیطی از جمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیتهای کشت گلخانه ای است.
۷۴۹۶/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۲۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت

قاسم قدمی بیان کرد: حدود ۸۰ گروه شبکه مراقبت در استان مرکزی فعال هستند و اقدامات لازم برای مبارزه با آفات از این طریق در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت کشیک‌ها در روزهای تعطیل ادامه داد: ۴۵ هزار هکتار مزارع گندم آبی، ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیم، ۵۰ هزار هکتار جو آبی و ۱۰ هزار هکتار جو دیم که در مجموع ۳۰۰ هزار هکتار است باید از نظر آفات و علف‌های هرز تحت نظارت قرار بگیرد و در صورت نیاز، سم‌پاشی انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: مهم‌ترین آفت استان مربوط به سن گندم است و تاکنون ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی سم‌پاشی و در ۱۵ هزار هکتار از مزارع جمع‌آوری علف هرز انجام شد و این اقدامات ادامه دارد.

قدمی با تاکید بر لزوم سم‌پاشی در صورت نیاز برای حفظ کیفیت محصول، خاطر نشان کرد: کشاورزان باید از مزارع خود به صورت مستمر بازدید و با کارشناسان منطقه در ارتباط باشند که اقدام به موقع و موثر انجام شود.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • نورهای مصنوعی جایگزین نورخورشید برای رشد گیاهان
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • سهم۵۰ درصدی کاشت پسته در کشاورزی رشتخوار