Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@19:25:57 GMT

احیای جنگل‌ها کیفیت آب را بالا می‌برد!

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۲۹۷۸

احیای جنگل‌ها کیفیت آب را بالا می‌برد!

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان داده که پیوند معنادار و بسیار قوی‌ای بین احیای جنگل ها و زمین های کشاورزی تخریب شده با بهبود قابل توجه کیفیت آب در آن مناطق وجود دارد.

«آرتورو کلر» استاد بیوشیمی محیطی در دانشگاه «کالیفرنیا» در «سانتا باربارا» استدلال می کند: اگر این پروژه به نتیجه برسد می‌توان تخصیص اعتبار به کشاورزان محلی برای تخلیه آلاینده ها را توجیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر قدر که منطقه به طور طبیعی سبزتر باشد، احتمال ایکه به سلامت عمومی زیستگاه ها و موجودات در داخل و اطراف آن کمک شود بیشتر خواهد شد.

البته موضوع اافزایش کیفیت آب با احیای جنگل‌ها با یک چالش مواجه است؛ کلر یک عضو هیئت علمی در دانشکده علوم و مدیریت محیط زیست برن در این رابطه می گوید: «درست است که متوجه شده ایم احیای جنگل ها می تواند اقدام بسیار مثبتی باشد اما تا به امروز،مشخص نشده که تا چه اندازه می تواند در بهبود کیفیت آب نقش داشته باشد.در این راستا ما طرحی را برای شناسایی مناطقی که احیای جنگل ها در آنها می تواند بیشترین تاثیر را بر بهبود کیفیت داشته باشد ارائه دادیم و با استفاده از مدل USDA، مجموعه ای از داده ها فراهم آوردیم که هرکسی می تواند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کند.»

رواناب ها (آب های زه کشی شده ) و مناطق مرده

برای این مطالعه کلر و همکارش جسیکا فاکس، از موسسه تحقیقاتی برق (EPRI) تمرکز خود را بر روی یک بخش از ناحیه حاصلخیز آمریکا در حوضه رودخانه اوهایو گذاشتند که آب بیش از یک سوم بخش کشاورزی و منابع آبی میلیون ها نفر از مردم را تامین می کند.

نکته مهم در مورد جغرافیای محل تحقیق این که تمامی حوضچه ها از جمله 5 حوضچه اصلی دیگر رودخانه ها از مصب پایینی رودخانه می سی سی پی به خلیج مکزیکو می ریزند .

مواد غذایی - به ویژه نیتروژن و فسفر - از طریق رواناب عمدتا از مزارع و سایر فعالیت های کشاورزی همه به خلیج مکزیکو می‌روند و موجب پرورش جلبک های عظیم و ایجاد مناطق "مرده" بدون اکسیژن در ماه های تابستان می‌شوند که زندگی دریایی را در مرزهای آن تهدید کرده یا ازبین می برند.

اداره ملی اقیانوس و جو زمین در آمریکا پیش بینی کرده است که منطقه مرده در تابستان امسال می تواند محدوده ای در حدود 7،829 مایل مربع را پوشش دهد که یکی از بزرگترین مناطق مرده خلیج مکزیک را شامل شده و به نوبه خود یک رکورد محسوب می شود.

مزارع حاشیه ای

براساس این مطالعه، زمین های حاشیه‌ای کشاورزی با ارزش پایین به علت وجود شرایطی مانند کیفیت پایین خاک، تامین آب نامناسب و دامنه هایی که دچار زراعت می شوند، هنگام کاشت درختان می تواند نه تنها برای ذخیره کربن به کار رود بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای حرکت نیتروژن، فسفر و رسوبات را از زمین به نهرها و از آنجا به رودخانه ها کاهش می دهد.

درختان در مقایسه با زمین های باز، تقریبا به طور کامل خاک و رسوبات را در خود حفظ کرده و از نیتروژن، فسفات موجود و همچنین ذخیره کربن آن استفاده می کنند. در واقع می توان گفت که تخصص اصلی درختان در مدیریت کیفیت آب در سطح آبخیزداری، حمل و نقل آلاینده ها در محیط زیست است و سرنوشت آنها را در این رابطه تعیین می کند.

در حال حاضر می توان این اثرات را کاهش داد تا بهبود کیفیت آب به سطح قابل ملاحظه و قبولی برسد.

علاوه بر این طبق نظر کلر، احیای جنگل در حاشیه زمین های بایر، باعث افزایش تنوع زیستی گیاهان حاشیه ای و نیز ایجاد زیستگاه می شود و می توان به صورت اقتصادی به برداشت پایدار چوب پرداخت بدون این که کشاورزی در این میان قربانی شود. کاندیداهای ایده آل برای احیای جنگل ها، زمین های بایر و مرده در دامنه تپه ها هستند که با وجود دسترسی به منابع کافی آب، خاک آنها دارای نفوذ ضعیفی است.

تاوان احیای جنگل ها

حوضچه رودخانه اوهایو محلی برای بزرگترین برنامه تجاری سازی کیفیت آب در جهان است.

پروژه بازاریابی کیفیت آب حوضه اوهایو، که تحت مدیریت EPRIصورت می پذیرد، رویکردی مبتنی بر تجاری‌سازی افزایش کیفیت آب با استفاده از صدور مجوز برای موسساتی است که قصد دارند با بر طرف کردن نیازهای معدنی آب و حذف مواد مضر و خطرناک، کیفیت آن را افزایش دهند.

این موسسات می توانند امکانات و اعتبار این مجوزها را با تعلیم به کشاورزان محلی به دست آورند به گونه ای که آنها شیوه هایی مانند کاهش استفاده از کود، جلوگیری از ورود کود به نهرها و همچنین شستشوی کودهای استفاده شده در کاشت درختان به بوسیله رودخانه ها و جریانات یا کمک به کاهش رواناب ها، را به کار ببرند.

بر اساس این مطالعه، تقریبا 10 درصد از زمین های بایر در حریم رودخانه اوهایو به عنوان اولویتی مهم برای احیای جنگل ها شناخته شده اند.

اگر این ناحیه از زمین های بایر حاشیه ای و مرده به جنگل های سالم تبدیل شود، به صورت بالقوه احتمال دارد که از ورود 60 میلیون کیلوگرم نیتروژن و دو میلیون کیلوگرم فسفر به نهرها، رودخانه ها و همچنین حوضچه رودخانه اوهایوی شمالی جلوگیری شود.

به این ترتیب 12 درصد از کل نیتروژن و 5 درصد کل فسفر تمام حوضچه ها که در خلیج مکزیک تخلیه می شود، کاهش خواهد یافت.

نتیجه‌گیری

تحقیقات بالا نشان می‌دهد به طور کلی احیای جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی موجب دفع مواد خطرناک و سموم واردشده به آب می‌شود و مواد مغذی و معدنی آب را افزایش می‌دهد و در نهایت کیفیت آب بهبود می‌یابد. در نگاه اول هزینه جنگل‌کاری با هدف افزایش کیفیت آب هنگفت به نظر می‌رسد اما با توجه به بررسی‌ها وتحقیقات بالا می‌توان به جرات گفت احیای جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی سود سرشاری را نصیب مجریان این طرح خواهد شد.

اجرای طرح‌های سم‌زدایی از آب و خاک بسیار گران تمام می‌شود و قطعا کاشت درخت و احیای کشاورزی بسیار آسان‌تر از پروژه‌های آزمایشگاهی خواهد بود.

با استفاده از نتایج این تحقیقات در کشورمان ایران نیز می‌توان با تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت علاوه بر جبران خسارات نابودی جنگل‌ها در سال‌های اخیر، موضوع افزایش کیفیت آب مناطق را هم در دستور کار قرار داد. جالب این که کشور ما هم به برنامه‌های احیای جنگل‌ها و هم به پروژه‌های افزایش کیفیت آب احتیاج دارد و حتما نتایج تحقیقات بالا می‌تواند چندین دستاورد داشته باشد البته اگر همتی باشد و اراده‌ای.

انتهای پیام/

159 / 159

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها

علی چاله‌چاله رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : در حال جمع‌بندی و ارائه خدماتی با هدف بهبود کمی و کیفی نان در سطح استان هستیم که در حوزه‌های مختلف باید کنترل می‌شد و ادارات مختلفی در این زمینه مرتبط بودند.

وی از تهیه سند نان در استان خبرداد و عنوان کرد: متناسب با نیاز استان نسبت به ذخیره‌سازی گندم مرغوب اقدام شده است.

چاله‌چاله گفت: کیفیت نان از نظر استاندار‌های اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و در حال بهبود است و با مجموعه اقدامات انجام شده نان با کیفیت نسبتاً خوبی در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این روند افزایش کیفیت نان استمرار خواهد داشت افزود: تأمین نان کامل و توزیع در استان با توجه به توصیه پزشکان و تأکید استاندار در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: مقرر شده در تعدادی از نانوایی‌ها به صورت نمونه نان کامل پخت و به مردم اطلاع‌رسانی شود و این می‌تواند گام مؤثری در تأمین نان مورد نیاز مردم استان باشد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل
  • تخت معاینه تاشو: کیفیت بالا، قیمت مناسب
  • (تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • سرمربی الهلال: باختیم ولی سرمان را بالا می‌گیریم
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم