Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@11:32:55 GMT

6 مکمل غذایی برای مقابله با افسردگی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۳۱۲۹

6 مکمل غذایی برای مقابله با افسردگی

زمانی که در چاه سیاه افسردگی گرفتار شده اید، احساس تنهایی کامل و گرفتار شدن در چرخه معیوبی که به نظر می رسد هرگز نمی توانید از آن خارج شوید را تجربه می کنید.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، برای افراد مبتلا به افسردگی ممکن است این گونه به نظر برسد که دیگران شرایط آنها را درک نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود فرد مبتلا به افسردگی نیز ممکن است حتی به طور کامل متوجه نباشد که این شرایط چرا و چگونه آغاز شده و چرا نمی تواند خود را از این شرایط نجات دهد.

داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می شوند نیز ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشند. در همین راستا، مواردی مانند افزایش وزن، اختلال در عملکرد جنسی، بی خوابی، یبوست و دوبینی ممکن است به فهرست علائم ناخوشایند افسردگی اضافه شوند.

خبر خوب این است که داروهای رایج برای درمان افسردگی تنها راه حل موجود برای غلبه بر این بیماری نیستند. برخی مکمل های غذایی نیز می توانند به طور طبیعی در کاهش علائم نقش داشته و به فرد بیمار برای در اختیار گرفتن دوباره کنترل زندگی خود کمک کنند.

اسیدهای چرب امگا-3

اسیدهای چرب امگا-3 فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند و نقش آنها در مقابله با بسیاری مشکلات سلامت از نظر علمی تایید شده است. این مساله درباره افسردگی نیز صادق است.

اسیدهای چرب امگا-3 همانند آنچه در روغن ماهی یافت می شود به بهبود و تقویت عملکرد مغز کمک کرده و حتی التهاب مغز را کاهش می دهند.

چندین مطالعه ثابت کرده اند که این مواد مغذی علائم افسردگی را کاهش می دهند.

پروبیوتیک ها

آیا می دانستید که سلامت روده شما ارتباط مستقیمی با سلامت مغز و از این رو با علائم افسردگی شما دارد.

بر همین اساس بازگرداندن وضعیت سلامت مطلوب روده برای غلبه بر افسردگی و زیر کنترل گرفتن دوباره شرایط زندگی اهمیت دارد.

برای تحقق این هدف افزایش مصرف پروبیوتیک ها یکی از روش های مفید است. پروبیوتیک ها به افزایش جمعیت باکتری های خوب روده که در گوارش غذا، تقویت سیستم ایمنی و حتی کنترل قند خون تقش دارند، کمک می کنند.

برای دریافت پروبیوتیک ها می توانید از مکمل های غذایی استفاده کرده با مصرف غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده مانند کیمچی، کامبوچا، کلم ترش، کفیر و ماست (نمونه هایی که حاوی باکتری های زنده هستند) را مد نظر قرار دهید.

ویتامین D3

ویتامین D که به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود یکی دیگر از مکمل هایی است که می تواند ابرهای سیاه افسردگی را کنار زده و نور خورشید را به زندگی شما بازگرداند.

زمانی که پوست بدن انسان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D به طور طبیعی در بدن تولید می شود. مطالعات نشان داده اند که این ماده مغذی می تواند به اندازه داروهای ضدافسردگی در مقابله با علائم این بیماری موثر عمل کند.

ویتامین B کمپلکس

ویتامین های B بیشتر به واسطه توانایی خود در تقویت سطوح انرژی شناخته شده هستند و همچنین برای عملکرد مطلوب مغز نیز اهمیت دارند. سطوح پایین این مواد مغذی با افسردگی پیوند خورده است. ویتامین B12 و اسید فولیک مهم‌ترین اعضای خانواده ویتامین B برای مقابله با افسردگی هستند، اما شما می توانید از مکمل های B کمپلکس با کیفیت بالا نیز استفاده کنید.

جینسنگ

جینسنگ یک گیاه دارویی است که قرن ها در پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته و توانایی خود در کنترل افسردگی و استرس را نشان داده است.

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان یک گیاه دارویی دیگر است که توانایی خود در مقابله با افسردگی و اثربخشی به اندازه داروهای شایع ضد افسردگی مانند داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) را نشان داده است.

این در شرایطی است که مخمر سنت جان عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد.

اما از آنجایی که این گیاه دارویی می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشد، پیش از آغاز مصرف باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: افسردگی مکمل غذایی سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم

آزیتا حکمت دوست، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، با ذکر این مطلب که سیستم ایمنی بدن، ما را در مقابل عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها، محافظت می‌کند، افزود: در صورت رعایت یک رژیم غذایی متعادل که شامل همه گروه‌های مواد غذایی باشد، (البته همراه با خواب کافی، نبود استرس‌های طولانی مدت و تحرک کافی) سیستم ایمنی بدن می‌تواند بخوبی وظایف خود را انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز، وی در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، نیازمند دریافت مکمل‌ها هستیم، گفت: اکثر مواد غذایی مورد نیاز بدن، از طریق تغذیه روزانه تأمین می‌شود، حتی ویتامین D نیز با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، توسط بدن تولید می‌شود. با این همه در بعضی از موارد استفاده از مکمل‌ها به افراد توصیه می‌شود. برای مثال، فردی که نمی‌تواند به مقدار کافی نور خورشید دریافت کند، مادر بارداری که کمبود آهن دارد، یا مادری که قصد بارداری دارد، که نیاز به مصرف قرص اسید فولیک دارد.

حکمت دوست به توصیف یک بشقاب غذای سالم و متعادل پرداخت و گفت: در یک بشقاب غذایی سالم، باید از ۶ تا ۱۰ واحد گروه غلات استفاده شود. (هر واحد غلات، ۳۰ گرم است) همچنین توصیه می‌شود که نصف غلات مورد استفاده، حتماً سبوس دار باشد. (برای مثال، جو کامل، گندم کامل، گندم با سبوس و برنج قهوه‌ای)

وی ادامه داد: یک چهارم دیگر از بشقاب غذای سالم، متشکل از سبزیجات متنوع است، سبزیجات زرد رنگ سرشار از بتاکاروتن و سبزیجات سبز رنگ سرشار از فولات‌ها هستند.

حکمت دوست افزود: گروه بعدی روغن‌ها هستند. روغن زیتون، روغن کلزا و روغن کانولا، از منابع غنی امگا ۳ هستند که می‌تواند در پیشگیری از التهاب در بدن، نقش مؤثری داشته باشند. امگا ۳ همچنین در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. این روغن‌ها از منابع سرشار از ویتامین E نیز هستند، که یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز سیستم ایمنی بدن است.

وی ادامه داد: گروه بعدی بشقاب غذایی سالم، لبنیات و گروه‌های پروتئینی هستند، مانند شیر و انواع دیگر لبنیات، و همچنین شامل انواع گروه‌های پروتئین حیوانی (انواع گوشت‌ها، تخم مرغ) می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: آنزیم لاکتاز، مسئول تجزبه قند شیر (لاکتوز) است که در بعضی افراد این آنزیم از ۲ سالگی سن فرد، از بین می‌رود و فرد در صورت مصرف شیر، دچار نفخ و دل پیچه می‌شود. بعضی دیگر از افراد نیز به شیر گاو آلرژی دارند.

وی به افرادی که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند، توصیه کرد: که زیر نظر پزشک، مکمل کلسیم مصرف کنند.

حکمت دوست یادآور شد: اگر می‌خواهید سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، اول از همه باید بشقاب غذایی سالم را فراموش نکنید، وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن ما به ویتامین C (که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود)، ویتامین‌های گروه B (موجود در غلات پروتئینی)، پروتئین (موجود در انواع گوشت مرغ، ماهی و لبنیات) و همچنین روی و سلنیوم (موجود در آجیل‌ها) نیاز دارد.

دیگر خبرها

  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی