Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری، دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک نوشهر مدتی پیش فراخوان نخستین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی کمال‌الملک را منتشر کرد. پس از آن دانشجویان رشته تئاتر ۴ دانشگاه آثارشان را برای شرکت در این جشنواره فرستادند و در نهایت با نظر هیات انتخاب، ۶ نمایش به بخش نهایی جشنواره راه یافتند. هیات داوران بخش نهایی متشکل از «رفیق نصرتی» مدرس و منتقد تئاتر، «میلاد نیک‌آبادی» رئیس کانون تئاتر دانشگاهی ایران در مرکز هنرهای نمایشی و «یوسف بافیری» استاد دانشگاه، ۶ اثر راه یافته به مرحله نهایی را داوری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آتش تقی‌پور» هنرمند پیشکسوت و باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز ناظر داوران جشنواره بود.

«بانوی آئویی» نوشته «میشیما یوکیو» به کارگردانی «سمیرا یوسفی»، «جان مک آفی» نوشته «جاشوا دیویس» به کارگردانی «میلاد کاظمی»، «اژدهاک» نوشته «بهرام بیضایی» به کارگردانی «مهدی عباسیان»، «قصه ماه پنهان» نوشته «بهرام بیضایی» به کارگردانی «هانیه جانبازی»، «پیش از صبحانه» نوشته «یوجین اونیل» به کارگردانی «فرید صیدانلو» و «سه زن بلندبالا» نوشته «ادوارد آلبی» به کارگردانی «کاوه سعیدی» ۶  اثری بودند که از بین ۲۲ اثر فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره برای شرکت در بخش نهایی معرفی شدند.

علمی‌سازی تئاتر مازندران

دبیر نخستین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی کمال‌الملک گفت: این مرکز آموزش عالی پارسال نیز یک دوره رپرتوار نمایشی با اجرای نمایش‌های دانشجویان تئاتر همین دانشگاه برگزار کرد که در آن آثار مربوط به واحدهای عملی دانشجویان اجرا شد. پیش از آن نیز با توجه به فعالیت رشته سینما در این دانشگاه، جشنواره فیلم دانشجویی را برگزار کرده بودیم.

«میثم زندی» اظهار کرد: با توجه به این‌که این مرکز در ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تئاتر با گرایش کارگردانی فعال است و ۱۰۰ دانشجو نیز دارد، تولیدات دانشجویان به شکلی بود که می‌توانست فضای رقابتی ایجاد کند. این فضای رقابتی از طرفی در ارتقای سطح کیفی کار دانشجویان تاثیرگذار است و از سوی دیگر با توجه به این‌که آثار دانشجویان پایه و مبنای علمی دارد، می‌تواند نگاه متفاوتی نسبت به فضای تجربی تئاتر ارائه کند.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی مازندران با تاکید بر ضرورت علمی شدن فعالیت‌های هنری در جامعه و به‌ویژه جامعه تئاتر مازندران اظهار کرد: برگزاری این قبیل جشنواره‌های دانشجویی می‌تواند بین جامعه هنری و فضای دانشگاهی تعامل ایجاد کند و با همراهی جریان‌ها و تشکل‌ها و جنبش‌های هنری خروجی این پیوند و تعامل را می‌توان برای ارائه آثار کیفی‌تر در اختیار جامعه قرار داد. بر همین اساس معتقدم که علمی‌تر دنبال کردن تئاتر مازندران یک نیاز جدی است. در انجمن نمایش هم کمبود آن را حس می‌کردیم، به همین دلیل دائم به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف هنر تئاتر تاکید داشتیم.

وی افزود: تاثیر فضای علمی دانشگاه بر فضای تئاتر تجربی به رشد و بالندگی تئاتر شهرستان و استان کمک می‌کند؛ چراکه حاصل ایده‌های ۲ حوزه به ایجاد جریانی مستحکم و قوی در تئاتر می‌انجامد. در این جشنواره تلاش شد تا انتخاب نمایشنامه‌ها و روند اجرای جشنواره به گونه‌ای باشد که هم روی مخاطب بیرونی تاثیر بگذارد و هم با تماشای این آثار توسط هنرمندان فضای گفتمان و تعاملی بین دانشگاه و حوزه تجربی تئاتر اتفاق بیفتد.

اجرای آثار راه یافته به بخش نهایی 

این مسئول بیان کرد: اگر متناسب با ظرفیت‌های دانشگاهی به کیفیت آثار جشنواره نگاه کنیم، به نظرم سطح کیفی خوبی داشتند. هر کدام از کارگردان‌ها متناسب با سطح توانشان اثری تولید کرده بودند. برخی آثار در حوزه‌های مختلف طراحی، بازی، دراماتورژی و کارگردانی نوآوری‌هایی داشتند. برخی از این آثار می‌توانند فضای یک گفت‌وگوی علمی را رقم بزنند. زندی از برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی آثار راه یافته به بخش نهایی خبر داد و گفت: شورای نظارت و ارزشیابی شهرستان ۶ نمایش مرحله نهایی را بازبینی کرد و هر ۶ نمایش مجوز اجرای عمومی گرفتند. قرار است هر نمایش یک هفته تا ۱۰ روز در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر روی صحنه برود.

کد خبر 448434

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

 به نقل از حوزه هنری قم، پنج اثر برگزیده جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم در مرحله انتخابی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حاضر هستند.

«همه آب‌ها نام عباس را می‌دانند» از مسجد حسینی، «دوستی ابدی» از مسجد چهارده معصوم (ع)، «یک باغچه بنفشه برای تو» از مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، «راز گل سرخ» از مسجد مصطفی خمینی (ره) و «جان پدر کجاستی» از مسجد عترت آثار حاضر در مرحله داوری این همایش هستند.

استان قم به دلیل ظرفیت بالای تئاتر بچه‌های مسجد و حضور ۱۳۰ گروه فعال در استان توانسته پنج سهمیه مرحله انتخابی جشنواره بچه‌های مسجد را به خود اختصاص دهد.

این پنج اثر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور کارشناسان دفتر بچه‌های مسجد مرکز هنر‌های نمایشی بازبینی و آثار منتخب در مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود، به رقابت با دیگر آثار می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی