Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@22:17:45 GMT

توصيه هايي براي مراقبت از کليه‌ ها

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۳۲۲۷

توصيه هايي براي مراقبت از کليه‌ ها

خبرگزاري آريا - بيماري‌ هاي کليوي گاهي ممکن است منجر به از کار افتادگي کامل کليه‌ها شوند و پيامدهاي جدي به دنبال داشته باشند در حالي که مي‌توان تنها با چند تغيير ساده و کوچک در رژيم غذايي روزانه، سلامت اين عضو حياتي و مهم را بهبود بخشيد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، براي اين منظور کافي است برخي از مواد غذايي را از رژيم روزانه خود حذف و برخي ديگر را به آن اضافه کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کليه‌ها، خون را تصفيه و مواد زائد را از بدن دفع مي‌کنند. اين عضو حياتي همچنين به کنترل تعادل مايعات در بدن کمک مي‌کند.
هر کليه داراي تعداد بسيار زيادي فيلترهاي بسيار ظريف و کوچک است که مداوم در حال پاکسازي بدن هستند و به همين خاطر اگر اين عضو حياتي نتواند به درستي کار کند، کل بدن با مشکل جدي مواجه مي‌شود و تعادل مايعات بدن به هم مي‌خورد.
برخي از عادت‌ها و مواد غذايي در کاهش عملکرد مطلوب کليه‌ نقش دارند و در صورتي که هر گونه اختلال در عملکرد کليه‌ها، بدون درمان رها شود مي‌تواند به ازکارافتادگي کامل اين عضو حياتي منتهي گردد.
چند توصيه براي پيشگيري از بيماري کليوي
در اين مقاله به نقل از سايت تخصصي «ان دي تي وي» به برخي از تغييرات ساده در رژيم غذايي اشاره شده که مي‌توان با دنبال کردن آنها، سلامت کليه‌ها را تا مدت زماني طولاني تضمين کرد.
- حذف سودا و نوشابه‌هاي گازدار از برنامه غذايي
نوشابه هاي گازدار به شکل‌هاي مختلف به بدن شما آسيب وارد مي کنند. اين نوشابه‌ها حاوي مقادير زيادي قند هستند که اگرچه مصرف آنها موقتا منجر به افزايش سطح انرژي مي‌شود اما در بلندمدت آسيب‌هاي جدي به بدن وارد مي‌کند. سودا همچنين نوشيدني مضري براي کليه‌ها محسوب مي شود. به جاي آن مي‌توانيد از شربت آبليموي تازه يا آب نارگيل به عنوان يک نوشيدني سالم و مطبوع استفاده کنيد.
- کنترل مصرف نمک
ميزان نمک مصرفي روزانه خود را کنترل کنيد. مصرف زياد سديم يکي از عوامل اصلي بروز بيماري‌ها و مشکلات کليوي است و به همين دليل به بيماران کليوي توصيه مي‌شود که فورا مقدار مصرف روزانه نمک را در رژيم غذايي خود کاهش دهند يا آن را حذف کنند. اگر مي خواهيد تمام طول عمر کليه‌هاي سالم داشته باشيد توصيه مي شود که همواره به ميزان متعادلي نمک مصرف کنيد و بهتر است نمکدان را از سر سفره برداريد.
- حذف مواد غذايي فرآوري شده
اين دسته از مواد غذايي به هر شکل براي سلامتي مضر هستند. اگر ناچار شويد از غذاي خانگي دست کشيده و به غذاهاي آماده وابسته شويد،‌ سلامت خود را از جنبه هاي مختلف به خطر مي‌اندازيد. غذاهاي فرآوري شده سرشار از چربي هاي ناسالم و نمک هستند و مصرف مداوم آنها براي سلامت قلب، دستگاه گوارش و همچنين کليه‌ها بسيار مضر است.
- نوشيدن مايعات بيشتر
يکي از شاخص‌هاي تعيين کننده براي سلامت کليه، نوشيدن حجم بيشتري از مايعات سالم در طول روز است. آب به پاکسازي بدن از مواد سمي کمک مي کند و همچنين افزايش مصرف مايعات سالم و طبيعي به معناي کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي کليوي است.
- مصرف بيشتر ميوه‌ ها و سبزيجات
ميوه و سبزي از جمله سالم ترين انتخاب غذايي براي تمام افراد هستند که مي‌توان به برنامه غذايي روزانه اضافه کرد. ميوه‌ها و سبزي‌ها سرشار از املاح و ريزمغذي‌هاي حياتي براي بدن از جمله کليه‌ها هستند و برخي از انواع مفيدتر آنها براي کليه عبارتند از گل کلم، بلوبري، انگور، سير، کلم، فلفل، پياز، تربچه، ذغال اخته و آناناس.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی   آذربایجان غربی  با تقدیر از زحمات کارشناسان بهداشت محیط از مردم خواست مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و اماکن معتبر خریداری و از خرید از مراکز نامعتبر و دستفروشان پرهیز کنند.

 دکتر ریخته گر همچنین افزود: شهروندان  می توانند هرگونه موارد عدم رعایت موازین بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را  با سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات  ۱۹۰ وزارت بهداشت درمیان گذارند، تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات قانونی لازم در آن خصوص انجام پذیرد.

دیگر خبرها

  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند